5 tips bij jouw CMS keuze
1. Het eigendom van de gehele website
Daarbij loop je tegen de termen “Open Source” en “Closed Source” aan.
Als toekomstbestendig model is alleen Open Source een optie. Closed Source wil zeggen dat je van 1 maker en, in het gunstige geval, een zeer beperkt aantal leveranciers afhankelijk bent. De website is eigenlijk niet van jou. Uitbreidingen, aanpassingen en vooral de doorontwikkeling om bij de tijd te blijven zijn dan afhankelijk van deze ene maker. Dat is voor diverse soorten software prima, maar voor een website-cms niet meer van deze tijd.
Dus dit is niet echt een keuze, maar let er wel op, want je wordt hierin makkelijk op een dwaalspoor gebracht.
2. Het beheer
Hoeveel mensen gaan met de inhoud van de website aan de slag? Hoeveel websites heb je in totaal te beheren en hoe groot zijn deze? Is consistentie daarbij een belangrijke factor?
WordPress wordt voor ca. 65% van de websites met een cms gebruikt. Hiermee kun je dus veel. Soms teveel: gebruikers kunnen standaard te makkelijk onderdelen aanpassen waar ze eigenlijk niet mee bezig zouden moeten gaan. Maar heb je vaker snel een aangepaste versie van een pagina nodig, dan is dit een geweldig systeem.
Typo3 is technisch gezien sterker: het heeft een betere code, betere extensies en een erg stabiele doorontwikkeling. Daarnaast zijn zaken als beheer van toegangsrechten en meertaligheid in de basis al ingebouwd. Ook het opzetten van meerdere sites vanuit 1 centrale plek zit hier al in de basis. Handiger in het beheer dus voor grote websites die door meerdere mensen worden onderhouden.
Beide systemen zijn open source en al vele jaren in gebruik. Welke factoren voor jouw site het meeste gewicht in de schaal leggen bepaalt wat de slimste keuze is.
3. Onderhoud
Het systeem van jouw keuze moet goed te ondehrouden zijn voor de komende jaren. Systemen als Drupal en Magento hebben traditiegetrouw hobbels die nauwelijks te nemen zijn ofwel voor een extreme kostenpost zorgen. WordPress en Typo3 hebben beiden een heldere roadmap waar je op kunt anticiperen.
Technisch onderhoud van de website is essentieel om veilig en up-to-date te blijven. Zeker de veiligheid is een onderdeel dat tot op heden voor veel websites niet goed wordt bijgehouden. De risico’s zijn dan niet alleen groot maar dus ook voorgeprogrammeerd. Dit is niet de fout van de software: Loop je hierop achter, zorg dan dat dit zsm wordt geregeld. Een Checkup van de huidige situatie kan hierin helderheid verschaffen.
4. Uitbreidingen
Het gebruik van jouw website veranderd in de loop van de jaren. Hij wordt meer centraal gezet in de marketing en communicatie. Daarvoor zijn vaak aanpassingen en uitbreidingen gewenst. Met elk goed open source cms, zoals WordPress en Typo3, is dit geen probleem. Inventariseer op tijd wat de beste manier is en wat de impact op de site gaat zijn van de benodigde uitbreidingen. Vaak gaat het om koppelingen, integraties, al dan niet via de steeds meer beschikbare API’s.
5. Migratie naar een ander cms
Wil of moet je naar een ander cms maar zie je dat niet zitten omdat er al zoveel data in de huidige site zit?
Migratie van data is goed te doen. Dus heb je op dit moment een website waarvan de techniek verouderd is en niet meer te updaten? Dan kun je je bestaande data migreren naar een nieuw systeem. Als dat veel is dan biedt automatisering een uitkomst.
Verder is het hetzelfde als een volledig nieuwe site bouwen: alle in het verleden gemaakte keuzes tav layout, navigatie ed kan opnieuw worden bekeken.
Montix heeft al vele migraties doorgevoerd.
O.a. van: Joomla naar WordPress, van Typo3 naar WordPress, van WordPress naar Typo3, van een closed source cms naar Typo3 en van Magento naar WooCommerce.
Met een goede begeleiding kan dit voor een mooie nieuwe startpositie zorgen!
Digital Marketing
Handleiding WooCommerce webshop
Compacte handleiding voor WooCommerce
Wat zijn de kosten van een WooCommerce webshop?
WooCommerce is een software waarmee je een webshop kan maken met een WordPress website. WooCommerce is erg populair en stijgt in gebruikers. Het is namelijk eenvoudig te gebruiken en er is (bijna) geen technische kennis voor nodig om een goed werkende webshop te bouwen. Wat zijn de kosten voor dit populaire software systeem?
Geen cookies bij Digital Marketing
Vanaf, naar verwachting, eind 2023 moet een website aan nog meer eisen voldoen voor de AVG. Hierdoor kunnen diverse factoren die nu de marketingactiviteiten goed meetbaar maken niet meer worden gemeten, denk aan: cookies.
