29-09-21

Zelfs Magento 2 eigenaren stappen graag over op WooCommerce

Zoals enkele jaren geleden al wel voorspelbaar was, is het onderhoud van een Magento webshop complex. Dat wil zeggen het technische onderhoud, de updates en de hosting, vragen soms meer tijd dan werd voorzien.
Voor uitbreidingen kom je altijd in het klassieke traject terecht waarbij tot en met de vormgeving helemaal voorgekauwd moet zijn, voordat je een programmeur kunt inschakelen die de aanpassingen gaat doorvoeren. Er is dus nogal wat afstemming vooraf nodig en iedereen die bij de uitvoer betrokken is moet een vaak behoorlijk aantal uren inplannen. De benodigde ruimte in de agenda’s dan op elkaar synchroniseren is niet makkelijk in deze drukke tijden.
Al met al dus veel tijd, weinig flexibiliteit en daardoor hoge kosten.

Sterk en flexibel met het juiste thema
Ten opzichte van de werkwijze die WooCommerce mogelijk maakt op basis van een pagebuildersysteem als Divi is dat een wereld van verschil

Online vraagt steeds meer om slagkracht. Eén van de belangrijkste onderdelen die slagkracht opleveren is snelheid. Hoe vlotter en flexibeler je kunt werken hoe meer je op actuele situaties kunt inspelen, optimalisaties kunt doorvoeren en uitbreidingen kunt doorvoeren in een hoger tempo.

Een ander belangrijk onderdeel dat je slagkracht bepaald is het benodigde budget dat opgaat aan al deze aanpassingen. En van aanpassingen blijft de shop niet alleen fijn voor de bezoekers, maar verbeteren ook je processen en zaken als seo-doelen.

De migratie van Magento naar WooCommerce is een pittige. De data overzetten is 1, maar al je specifieke inrichting die je in Magento door de jaren hebt gerealiseerd is 2. Dus opnieuw alles tegen het licht houden, wat is nuttig en wat eigenlijk niet, en direct alle nieuwe wensen meenemen. Dan wordt na de overstap alsnog iedereen blij.

Wat zijn onder andere verschillen tussen Magento en WooCommerce?
De aanpak van een multi-store is geheel anders. Zelfs zodanig dat je je opnieuw moet afvragen of het single installaties moeten worden in plaats van een WordPress multisite. De uitwisseling tussen de ene storeview en de andere is er standaard niet. Dus waarom zou je het dan combineren? Alleen om het aantal installaties te beperken? Alleen bij uitzondering een geldig argument.

Het beheer van je producten is anders. In bulk zaken bewerken kan soms niet of moet mogelijk worden gemaakt. Ben je er 1x aan gewend en werk je met slimme koppelingen, zoals eigenlijk ook voor een webshop het handigste is, dan merk je dit verschil niet een sop. Andersom, is WooCommerce jouw voorraadbeheersysteem en productinformatiesysteem, dan is de andere werkwijze wel iets om goed naar te kijken. En je dan het liefst zo snel mogelijk eigen te maken.

Naast alle verschillen tussen de beide systemen in hun opbouw en werking is het volgende belangrijk: ga “native” om met je cms. Je kunt alles zo laten opbouwen zoals je het gewend bent, maar door opnieuw te kijken wat een optimale inrichting binnen dit systeem is, kun je op termijn juist veel beter gebruik maken van de sterke eigenschappen. En: alle doorontwikkelingen baseren op dezelfde filosofie en sluiten naadloos aan op de gehanteerde systematiek. Dus: pak deze op en werk “native” met je cms!

Wie kiest er dan nog voor een Magento webshop?

  • Iedereen die een slecht opgezette WooCommerce webshop heeft (en dat zijn er helaas veel)
  • Iedereen die in meerdere talen via meerdere webshops wil werken
  • Iedereen die niet doorheeft dat WooCommerce een beter alternatief is

Wat kunnen we nog toevoegen aan dit artikel?

Blog formulier

Contact informatie

Montix, Internetbureau
Rigtersbleek Aalten 4 – 108
7521 RB Enschede

Voor vragen, vrijblijvende offertes en advies:
E-mail: support@montix.nl
Tel: +31 (0)53 750 30 30

foto nora montix 2023

Marko van den Berg