Wat is Search Engine Advertising?

SEA is een vorm van digital marketing en is een afkorting van Search Engine Advertising. Dit houdt in dat je adverteert op een zoekmachine. SEA is een betaalde manier om bovenaan te staan in de zoekresultaten van een zoekmachine.

De structuur van de zoekresultaten bij een zoekmachine is als volgt. Vaak zijn de eerste 4 of 5 zoekresultaten een advertentie. Daarna volgen de organische zoekresultaten. Hier is niet voor betaald. Onderaan de zoekresultaten worden weer ongeveer 4 advertenties getoond.

Waarom zou ik betalen om bovenaan te staan terwijl het ook gratis kan?

Uit onderzoek blijkt dat 89% van het verkeer die via betaalde advertenties is gecreëerd, niet gecompenseerd kan worden met organisch verkeer. Dit betekent dat 89% van het verkeer wordt verloren door geen advertenties te gebruiken en je 11% terug kan krijgen door SEO toe te passen.

Verder wordt 66% van de kliks op een Google advertentie gerealiseerd door gebrek aan betere zoekresultaten op de eerste pagina. Ongeveer 50% van het verkeer, ontstaan uit advertenties, bevond zich op de topposities (plek 1-4).

Kosten per klik

Bij de advertenties van Google Ads betaal je per klik. Dit bedrag per klik wordt bepaald door een veilingmodel. Iedere keer dat een gebruiker een zoekopdracht uitvoert, wordt er een veiling gestart. Als er veel concurrentie is, zal dat resulteren in hogere kosten per klik door dit veilingsysteem. In de praktijk zie je dat je per klik tussen de € 0,50 – € 2 betaalt. Hoe specifieker een zoekwoord, des te minder concurrentie en dus goedkoper. Als je een algemener zoekwoord kiest, zal het dus duurder worden.

Short- en longtail zoekwoorden

Er zijn 2 soorten zoekwoorden, long tail en short tail zoekwoorden. Longtail zoekwoorden worden het meeste gebruikt, maar hebben een lager zoekvolume. De relevantie is vaak wel hoger, dat zorgt ervoor dat mensen sneller geneigd zijn om te converteren.

Short-tail zoekwoorden zijn minder specifieke zoekwoorden. De concurrentie is hoger en er is een hoger zoekvolume. Deze zoekwoorden zijn vaak duurder dan long tail zoekwoorden.

De positie in de zoekresultaten is afhankelijk van verschillende factoren, de belangrijkste zijn: bod en kwaliteitsscore. Het bod bestaat uit de biedstrategie en de targeting. De kwaliteitsscore wordt bepaald aan de hand van: relevantie advertentie en zoekwoord, optimalisatie landingspagina, klikratio en de historie.

Digital Marketing

Templates maken in Divi Theme builder

Divi is één van de populairste page builders op dit moment. Divi heeft vele functionaliteiten en is makkelijk in gebruik. Een aantal jaar geleden heeft Divi een update gehad waarbij je templates kan maken. Benieuwd naar de functies en hoe je dit kan toepassen in je website? We vertellen het je graag in dit artikel.

Lees meer

Divi vs Elementor

Vroeger waren er weinig opties om een website aan te passen op WordPress als je geen kennis hebt van programmeren. Sinds 2013 is dit drastisch veranderd. Verschillende thema’s met daarbij horende page builders kwamen op de markt. Dit maakte het mogelijk voor mensen zonder technische achtergrond om een WordPress website te maken die er aantrekkelijk uitziet. In dit artikel vergelijken we Divi en Elementor.

Lees meer
marko-portret-klein

Rana Güney

Tel: +31 (0)53 750 30 30
E-mail: support@montix.nl

reCAPTCHA is required.