Wat is Search Engine Advertising?
SEA is een vorm van digital marketing en is een afkorting van Search Engine Advertising. Dit houdt in dat je adverteert op een zoekmachine. SEA is een betaalde manier om bovenaan te staan in de zoekresultaten van een zoekmachine.
De structuur van de zoekresultaten bij een zoekmachine is als volgt. Vaak zijn de eerste 4 of 5 zoekresultaten een advertentie. Daarna volgen de organische zoekresultaten. Hier is niet voor betaald. Onderaan de zoekresultaten worden weer ongeveer 4 advertenties getoond.
Waarom zou ik betalen om bovenaan te staan terwijl het ook gratis kan?
Uit onderzoek blijkt dat 89% van het verkeer die via betaalde advertenties is gecreëerd, niet gecompenseerd kan worden met organisch verkeer. Dit betekent dat 89% van het verkeer wordt verloren door geen advertenties te gebruiken en je 11% terug kan krijgen door SEO toe te passen.
Verder wordt 66% van de kliks op een Google advertentie gerealiseerd door gebrek aan betere zoekresultaten op de eerste pagina. Ongeveer 50% van het verkeer, ontstaan uit advertenties, bevond zich op de topposities (plek 1-4).
Kosten per klik
Bij de advertenties van Google Ads betaal je per klik. Dit bedrag per klik wordt bepaald door een veilingmodel. Iedere keer dat een gebruiker een zoekopdracht uitvoert, wordt er een veiling gestart. Als er veel concurrentie is, zal dat resulteren in hogere kosten per klik door dit veilingsysteem. In de praktijk zie je dat je per klik tussen de € 0,50 – € 2 betaalt. Hoe specifieker een zoekwoord, des te minder concurrentie en dus goedkoper. Als je een algemener zoekwoord kiest, zal het dus duurder worden.
Short- en longtail zoekwoorden
Er zijn 2 soorten zoekwoorden, long tail en short tail zoekwoorden. Longtail zoekwoorden worden het meeste gebruikt, maar hebben een lager zoekvolume. De relevantie is vaak wel hoger, dat zorgt ervoor dat mensen sneller geneigd zijn om te converteren.
Short-tail zoekwoorden zijn minder specifieke zoekwoorden. De concurrentie is hoger en er is een hoger zoekvolume. Deze zoekwoorden zijn vaak duurder dan long tail zoekwoorden.
De positie in de zoekresultaten is afhankelijk van verschillende factoren, de belangrijkste zijn: bod en kwaliteitsscore. Het bod bestaat uit de biedstrategie en de targeting. De kwaliteitsscore wordt bepaald aan de hand van: relevantie advertentie en zoekwoord, optimalisatie landingspagina, klikratio en de historie.Â
Allemaal erg ingewikkeld, gelukkig kan fullservicebureau Montix je helpen!
Digital Marketing
Versterk jouw merk met SEO
Een sterk merk is essentieel voor succes in de moderne zakelijke wereld. Het opbouwen van merkbekendheid en autoriteit kan echter een uitdaging zijn in een steeds drukker wordend online landschap. Gelukkig kan zoekmachineoptimalisatie (SEO) helpen bij het versterken van jouw merk en het vergroten van jouw online aanwezigheid. In deze blogpost zullen we bespreken hoe SEO kan bijdragen aan het opbouwen van merkbekendheid en autoriteit, en welke stappen je kunt nemen om jouw merk te versterken met SEO.
SEO: de sleutel tot lange-termijn succes voor jouw online bedrijf
In de huidige digitale wereld is het hebben van een online aanwezigheid essentieel voor elk bedrijf dat succesvol wil zijn. Maar het hebben van een website is niet genoeg, je moet er ook voor zorgen dat deze goed vindbaar is in de zoekresultaten van zoekmachines zoals Google. Dit is waar zoekmachineoptimalisatie (SEO) van pas komt. Door SEO te gebruiken, kun je de zichtbaarheid van jouw website vergroten en het aantal bezoekers en conversies verhogen. Maar dat is niet alles, SEO kan ook bijdragen aan de duurzaamheid en groei van jouw online bedrijf op de lange termijn.
Waarom SEO essentieel is in de hedendaagse digitale marketing wereld.
In de huidige digitale wereld, waarbij internet het centrale platform is voor bedrijven om te adverteren en klanten te bereiken, is het van essentieel belang om SEO te gebruiken. Zoekmachineoptimalisatie of SEO is het proces van het verbeteren van de zichtbaarheid van jouw website op zoekmachines zoals Google, Bing en Yahoo. SEO is een onmisbaar element geworden in de digitale marketingstrategie van elk bedrijf, ongeacht de grootte of sector waarin het zich bevindt.

Rana Güney
Tel:Â +31 (0)53 750 30 30
E-mail: [email protected]