Haal voordeel uit laag zoekvolume
Google ads
Zoekwoorden aan het instellen, maar kom je veel laag zoekvolume tegen
Het opzetten van zoekwoorden kan soms lastig zijn. Als het kan wil je natuurlijk zo specifiek mogelijk adverteren op relevante zoekwoorden. Hoe specifieker de zoekopdracht, hoe beter voor jouw bedrijf. Wanneer je deze zoekwoorden instelt is er echter een kans dat dit als ‘laag zoekvolume’ naar boven komt.
Hoe moet je omgaan met laag zoekvolume? En hoe kun je hier met jouw Google Ads op inspelen? Wij leggen graag uit hoe jij het meeste voordeel haalt uit laag zoekvolume!
Wat houdt laag zoekvolume in?
Wanneer je ‘laag zoekvolume’ tegenkomt achter een zoekwoord, dan betekent dit dat deze zoekopdracht te weinig wordt gedaan door zoekers. Op zoekwoorden met laag zoekvolume worden dus geen actieve advertenties getoond.

Woorden zoals “rode trui met gele knopen en witte kraag” zijn te specifiek en worden hierdoor te weinig gezocht. Woorden zoals “rode trui” worden echter vaker gezocht. Hier kun je dan op wel op adverteren.
Gebruik de Zoekwoordplanner
Wanneer je begint met het aanmaken van een zoekwoordenlijst, dan kun je de zoekwoordplanner in Google Ads gebruiken om inzicht te krijgen in het zoekvolume. Je ziet hier het gemiddeld aantal zoekwoord opdrachten per maand, de gemiddelde biedingen en soortgelijke zoekwoorden.
Je vindt de zoekwoordplanner bij ‘tools’ onder het kopje ‘planning’.

Je kunt binnen de zoekwoordplanner ook specifieke woorden zetten. Dan kun je testen of het laag zoekvolume is. Wanneer er geen statistieken weergegeven worden dan is dit laag zoekvolume.

Woorden met laag zoekvolume verwijderen?
Je kunt ervoor kiezen om woorden met laag zoekvolume te verwijderen. Zo hou je een overzichtelijke lijst met zoekwoorden, waarvan je weet dat deze vertoont worden.
Je kunt echter ook kiezen om de woorden met laag zoekvolume in je lijst te laten staan. Dit heeft meerdere voordelen. Je ziet namelijk in een keer welke woorden je hebt ingezet. Na een tijd kan het namelijk zijn dat je twijfelt over welke woorden je wel en niet hebt getest en gebruikt. Ook is dit handig voor de klant. Staat er namelijk een belangrijk woord niet in? Dan kan dat er negatief uitzien naar de klant toe.
Zoekvolume kan fluctueren
Je mag als Google Ads gebruiker niet vergeten dat zoekvolume kan fluctueren over tijd. Een woord dat vorig jaar laag zoekvolume was, kan nu honderden zoekopdrachten per maand krijgen. Het is zonde als je deze zou missen. Hoe kun je hierop inspelen?
Als je belangrijke zoekwoorden met laag zoekvolume toch in je lijst houdt, dan kan het zijn dat deze over tijd geen laag zoekvolume is. Dit zoekwoord wordt met de stijging in zoekvolume automatisch aangezet voor advertenties.
Daarnaast kun je de zoekwoordplanner gebruiken om zoekwoorden en suggesties te bekijken. Zo hou je jouw zoekwoorden up-to-date en zie je trends in zoekwoorden die je misschien nog niet in jouw zoekwoordenlijst had staan.
Ondersteuning bij jouw Google Ads
Wil je het meeste halen uit jouw Google Ads? Een van onze ervaren Google Ads Specialisten helpt graag! Wij zetten de beste Google Ads strategie in voor jouw bedrijf zodat je een hoog rendement haalt uit jouw campagnes.
Bekijk snel de mogelijkheden!
Digital Marketing
Maatwerk WordPress Plugins voor Geoptimaliseerde Logistiek in Webshop
Inleiding: Een Webshop van een groeiend e-commercebedrijf, had specifieke operationele uitdagingen op het gebied van logistiek. Hoewel de algemene functionaliteit van hun WordPress website voldeed, realiseerden ze zich dat standaard plugins niet voldeden aan hun...
Van Traditioneel Webdesign naar Pagebuilders op Basis van WordPress
Inleiding: Bij het ontwikkelen van een website zijn er traditioneel twee stappen: het grafische ontwerpproces (vaak in Photoshop) gevolgd door de ontwikkeling door een programmeur. Met de opkomst van pagebuilders op platformen zoals WordPress is dit proces drastisch...
Nog eenvoudiger betalen met iDEAL2.0
iDEAL 2.0. Een nieuwe update die een nog betere ervaring biedt voor zowel online bedrijven als consumenten.
