03-01-22

Google Ads: hoe werkt het en wat kan je ermee?

Google Ads is het advertentieplatform van Google. In het verleden heette dit platform Google Adwords en deze benaming wordt nog steeds door veel mensen gebruikt. De populariteit van Google Ads is de afgelopen jaren sterk gestegen. Dat is voornamelijk omdat het een relatief goedkoop marketingmiddel is. Wij leggen je uit wat Google Ads is, hoe je het gebruikt en wat je ermee kunt bereiken.

Wat is Google Ads?
Wanneer je op google naar een bepaalde term zoekt, verschijnen er zoekresultaten. De zoekresultaten die verschijnen zijn voornamelijk organisch. Dat betekent dat Google het internet doorzoekt naar de pagina die het beste aansluit bij jouw zoekterm. De eigenaren van deze pagina’s hoeven hier niet voor te betalen, maar moeten ervoor zorgen dat hun website van hoge kwaliteit is.

Naast deze organische zoekresultaten verschijnen er ook betaalde zoekresultaten. Dit zijn advertenties via Google Ads. Deze advertenties zijn zoekresultaten die vaak boven de organische zoekresultaten staan. Je kunt verschillende vormen van advertenties op Google tegenkomen.

Met het inzetten van Google Ads kun je zorgen dat jouw website bovenaan de zoekresultaten van Google komt te staan. Hierdoor trek je op eenvoudige wijze bezoekers die op zoek zijn naar jouw product en/of service.

Verschillende soorten advertenties

Zoekcampagne
De zoekadvertentie is de meest voorkomende advertentie. Bij zoekadvertenties worden de advertenties bovenaan of onderaan de pagina getoond. Dit zijn vaak de bovenste 3 en onderste 3 zoekresultaten. Dit komt doordat deze plekken de hoogste click frequentie behalen.

Shopping campagne
Bij de shopping campagne worden advertenties boven of naast de zoekresultaten geplaatst. Deze vorm van adverteren gebruik je vaak bij online verkoop van producten. Je kunt hiermee je webshop een boost geven. Bij het tonen van de advertentie wordt een afbeelding, omschrijving en prijs van het product getoont.

Displaycampagne
Een displaycampagne werkt anders dan de bovenste twee soort campagnes. Bij de displaycampagne adverteer je met een afbeelding of een video. Dit kan een afbeelding van een bedrijfslogo zijn, of een advertentievideo. De display wordt niet alleen getoond in de zoekmachine van Google, maar wordt ook getoond op de websites van Google Partner. Voorbeelden van deze websites zijn: Youtube, nu.nl of msn.nl.

display campagne

Hoe gebruik je Google Ads

Hoewel Google Ads een handig middel is om mee te adverteren, ben je helaas vaak niet de enige die hiermee werkt. Je zult dus niet standaard bovenaan de zoekresultaten komen wanneer je een campagne aanmaakt. Om te zorgen dat je zo hoog mogelijk komt te staan, moet je weten hoe Google de advertentie beoordeeld. Google let op de volgende aspecten:

  • Bod: Bij het instellen van de advertentie moet je aangeven hoeveel je maximaal bereid bent om te betalen per klik. Dit betekent niet dat je dit maximale bod elke keer zult betalen.
  • Kwaliteit van de advertentie, de website en de landingspagina: Google beoordeeld een website ook op kwaliteit. De website moet relevant zijn voor de bezoeker.

Wat kunnen we nog toevoegen aan dit artikel?

Blog formulier

Contact informatie

Montix, Internetbureau
Rigtersbleek Aalten 4 – 108
7521 RB Enschede

Voor vragen, vrijblijvende offertes en advies:
E-mail: support@montix.nl
Tel: +31 (0)53 750 30 30

foto nora montix 2023

Marko van den Berg