Drupal, WordPress en Typo3, wat is het verschil?

Het kiezen van het juiste cms is de keuze voor de basis waarop de gehele website wordt opgebouwd. Alle aanpassingen, optimalisaties, seo-werkzaamheden, content die wordt geplaatst, templates die worden ontworpen en gebouwd: alles zit in je cms “gebakken”. Natuurlijk zijn er, zeker bij opensource software, mogelijkheden om te migreren en met behoud van zoveel mogelijk data over te gaan op een ander cms. Bij een grotere website is dit veelomvattend en zowel voor de bezoeker van de site als voor de seo-waarde een risico om hier tenminste tijdelijk nadelige gevolgen van te ondervinden.

Neem er dus de tijd voor, pak dit gedegen aan is het advies!

Wat maakt een cms tot een succes?

O.a. de mogelijkheden en de wijze waarop uitbreidingen en aanpassingen kunnen worden gedaan. Kun je veel zelf, heb je altijd een bureau nodig? Of is het juist goed om te kiezen voor een cms dat zoveel mogelijk consistentie biedt ook als je met veel beheerders de website bijhoudt?

Het bureau waar je mee samenwerkt is de cruciale schakel om je website op basis van welk cms dan ook tot een succes te maken. Als je site een tijdje live staat ga je steeds meer ontdekken, wat de gemaakte keuzes in de praktijk betekenen.

Typen cms en hoe je daarmee omgaat

Er zijn meerdere soorten cms-systemen. Een cms zoals WordPress is gemaakt als blog-systeem en kan als sinds jaren ook als volwaardig cms dienen. Daarvoor zijn er in de basis aanpassingen gedaan en er zijn diverse plugins waarmee je je systeem op maat kunt maken voor jouw situatie.

Waaraan herken je  dat WP ooit als blog-systeem is opgezet? O.a. een beperkt systeem om gebruikers van een gescheiden toegang te voorzien. Er zijn maar enkele typen gebruikers en standaard kun je niet kiezen voor welk soort content je een groep gebruikers erbij wilt aanmaken. Het beheer is dus in de basis veel eenvoudiger van opzet dan bijvoorbeeld bij Typo3 of Drupal.

Ook het gebruik van een thema en de beperkte mogelijkheden om dit als een template per pagina-type te gebruiken maken het zonder aanpassingen minder geschikt voor een grotere site. Daarbij wil je immers meerdere pagina’s, verdeeld in typen die wat opbouw betreft identiek zijn, in 1x van een aangepaste layout kunnen voorzien. Thema-typen met een pagebuilder zoals Divi kunnen dit wel, maar dit zijn de grote uitzonderingen.

Dus naast de keuze voor het cms is de wijze waarop je ermee omgaat, ofwel hoe je hiermee je site opbouwt, het verschil tussen succes en problemen in de nabije toekomst. Lees meer over de voordelen van Typo3 en de nadelen.

Drupal

Een cms met een belgische oorsprong. Met een goede en serieuze community die dit al jaren ondersteund en doorontwikkeld. Vaak gekozen door technische enthousiastelingen. Minder door enthousiastelingen voor gebruiksgemak, gemak in doorontwikkeling en beheer.

Geschikt voor diverse soorten websites, van klein tot corporate.

Typo3

Het oudste cms dat vanaf de basis is opgezet om grotere en meer complexe websites die je met een groter team aan beheerders wilt onderhouden. Veel specifieke technische kennis nodig om hier goed mee om te kunnen gaan. Sterk, snel en eenvoudig in de bediening. Een duidelijk schema, waarop je dus anticiperen, voor de grotere upgrades. Dat zijn de stappen waarbij het systeem in de functionaliteiten de grotere stappen zet. De tussentijdse updates zijn er voor verbeteringen en om alles veilig te houden.

Heb je een website nodig die door meerdere mensen wordt onderhouden, die je graag de komende jaren op een stabiele wijze wilt laten functioneren en doorontwikkelen? Dan kan Typo3 een perfecte keuze zijn. Meertaligheid nodig of meerdere websites die je op basis van 1 installatie overzichtelijk wilt onderhouden? Dan is de keuze eigenlijk al gemaakt.

Niet voor niets is Typo3 het cms dat meestal wordt gekozen om aan een zwaar webshopsysteem als Magento te koppelen, zeker door de vele maatwerk opties.

Een ander mooi punt dat de stabiliteit van dit cms bevestigd is de mogelijkheid om voor een beperkte tijd extra updates in te kopen. Daardoor kun je het upgraden nog even uitstellen.

WordPress

De alleskunner. Snel op te zetten, flexibel en vaak eenvoudig uit te bouwen met aanvullende functionaliteiten. Om er een paar te noemen: een top webshop-systeem, een systeem om trainingen en cursussen via abonnement toegankelijk te maken of een matching-systeem nodig waarbij je mensen met een zelfde interesse kunt koppelen via een abonnementsysteem? Geschikt voor goede seo? Grafische aanpassingen snel door kunnen voeren, snel individuele pagina’s kunnen aanmaken met een afwijkende layout? Dan zit je hier meteen goed!

Daarnaast zijn er velen die hiermee gedurende de afgelopen jaren mee hebben leren omgaan voor werk of hobby. Dit samen verklaart de enorme populariteit op dit moment.

Nadeel van de samenstelling van WordPress is o.a. dat vrijwel elke beginnende programmeur ermee om kan gaan en ook plugins zelf kan maken. Hierdoor zie je helaas veel slecht samengestelde WP websites en slecht geprogrammeerde plugins. Bij deze laatste ontbreekt het dan ook vaak op termijn aan onderhoud.

Zowel Drupal als Typo3 hebben door hun hogere technische level in de basis al een anders samengestelde community aan programmeurs. Deze zijn meer ervaren en van een hoger niveau dan je bij WP minimaal nodig hebt.

Waarom Drupal i.p.v. WordPress of Typo3?

Drupal is een prima cms, maar heeft t.o.v. deze beide systemen geen noemenswaardige extra’s te bieden.

Waar WP ca. 65% van de cms-markt bediend, komen zowel T3 als Drupal niet verder dan ca. 5%. Dat heeft een reden en geeft ook aan dat als je extra kwaliteiten nodig  hebt deze dun gezaaid zijn en daarmee lastiger te vinden. Laat je goed voorlichten en doe een relevante praktijktest. Laat medewerkers in de praktijk werken met de systemen die in aanmerking komen. Zorg voor een goede basis waar je jarenlang op door kunt bouwen: dat geeft je een flinke voorsprong!

Ons werk

Waar we trots op zijn:

Kips

Chicken Tonight

Pon Logistics

CMS Keuze

Versterk jouw merk met SEO

Een sterk merk is essentieel voor succes in de moderne zakelijke wereld. Het opbouwen van merkbekendheid en autoriteit kan een uitdaging zijn in een steeds drukker wordend online landschap. Zoekmachineoptimalisatie (SEO) kan helpen bij het versterken van jouw merk en het vergroten van jouw online aanwezigheid.

Lees meer

SEO: de sleutel tot lange-termijn succes voor jouw online bedrijf

In de huidige digitale wereld is het hebben van een online aanwezigheid essentieel voor elk bedrijf dat succesvol wil zijn. Maar het hebben van een website is niet genoeg, je moet er ook voor zorgen dat deze goed vindbaar is in de zoekresultaten van zoekmachines zoals Google. Dit is waar zoekmachineoptimalisatie (SEO) van pas komt. Door SEO te gebruiken, kun je de zichtbaarheid van jouw website vergroten en het aantal bezoekers en conversies verhogen. Maar dat is niet alles, SEO kan ook bijdragen aan de duurzaamheid en groei van jouw online bedrijf op de lange termijn.

Lees meer

Waarom SEO essentieel is in de hedendaagse digitale marketing wereld.

In de huidige digitale wereld, waarbij internet het centrale platform is voor bedrijven om te adverteren en klanten te bereiken, is het van essentieel belang om SEO te gebruiken. Zoekmachineoptimalisatie of SEO is het proces van het verbeteren van de zichtbaarheid van jouw website op zoekmachines zoals Google, Bing en Yahoo. SEO is een onmisbaar element geworden in de digitale marketingstrategie van elk bedrijf, ongeacht de grootte of sector waarin het zich bevindt.

Lees meer
marko-portret-klein

Rana Güney

Tel: +31 (0)53 750 30 30
E-mail: [email protected]

Blog formulier

Wat kunnen we nog toevoegen aan dit artikel?