11-01-22

Wat kan je allemaal doen met Hotjar?

Als website-eigenaar besteedt je veel tijd aan het analyseren van het gedrag van bezoekers. Dit wordt vaak gedaan door gebruik te maken van Google Analytics. Dit is een handige tool, maar Google Analytics geeft alleen kwantitatieve volumes. Vaak is het ook interessant om naast kwantitatieve informatie, ook kwalitatieve informatie te hebben. Hoe verkrijg je deze en wat kan je er mee?

Wanneer gebruik je Hotjar?

Om het online gedrag van bezoekers weer te geven, kun je Hotjar gebruiken. Hotjar is een analysetool die je helpt om kwalitatieve data te verzamelen. Hotjar beschikt over heatmaps, opnames van sessies van gebruikers, conversietrechter en meer. Dit is een goede tool om je webdesign te optimaliseren op de conversie.

Kosten Hotjar

Bij het maken van een Hotjar account, kun je kiezen tussen 3 verschillende abonnementen. Een basic account is gratis, maar de opties zijn natuurlijk veel beperkter dan een betaald abonnement. Verder is er nog een Pro abonnement, van 29 euro per maand, en een Business abonnement, van 89 euro per maand.

Verschillende tools

Hotjar beschikt over zeven verschillende tools. In dit kennisbank item lichten we de drie meest gebruikte tools toe.

1. Heatmaps

Heatmaps helpen je om meer inzichten te krijgen in het gedrag en de behoeften van de gebruiker. Deze tool analyseert elke klik, tap muisbeweging en scrolling en visualiseert dit voor één pagina binnen de website. In heatmaps worden gekleurde zones aangegeven, deze staan voor de kliks, taps of muisbewegingen van bezoekers. De zones worden groter en feller als bezoekers hier vaker op klikken of met de muis er overheen bewegen. De heatmaps geven in één oogopslag weer welke elementen populair zijn op een pagina. Ook kun je zien tothoever bezoekers doorscrollen of de gewenste actie uitvoeren. De heatmaps worden weergegeven in drie categorieën: desktop, tablet en smartphone. Door deze heatmaps te gebruiken, kun je op een simpele wijze de drempels vinden, de usability op een website verbeteren en de conversie verhogen.

 

2. Recordings

Met de user recordingstool krijg je inzicht over het bezoekersgedrag op je website. De tool bevat namelijk video-opnames van bezoekers op je website. Deze opnames zijn opgeslagen op je Hotjar account en bekijk je de pagina in het perspectief van de bezoeker. Elke klik, tab en muisbeweging van een gebruiker wordt weergegeven. Alle opgeslagen opnames worden gefilterd op basis van het aantal bezochte pagina’s, specifiek bezochte pagina’s, de browser en het besturingssysteem, het land en het device van de bezoekers. Dit maakt het eenvoudig om een specifieke doelgroep te analyseren. Door de recordings krijg je inzichten in de sterke en zwakke punten van je website en analyseer je problemen op het gebied van usability.

 

3. Funnels

Funnels tonen het proces dat een bezoeker aflegt voordat hij/zij overgaat tot een conversie. Een conversion funnel definieert alles wat geleid heeft tot een conversie. Als er een moment is in de funnel wanneer een bezoeker afhaakt, spreken we van een drop off segment. Door gebruik te maken van Hotjar, kan je deze drop off momenten eenvoudig analyseren. Gebruik deze analyses om vast te stellen op welke pagina en in welke stap de meeste bezoekers de website verlaten.

 

Waarom Hotjar?

Hotjar is natuurlijk niet de enige tool op de markt. Er zijn nog genoeg andere tools, maar wat verschilt Hotjar van de andere tools? Hotjar biedt een combinatie van zeven analyse- en feedback tools. Verder is Hotjar gebruiksvriendelijk, omdat je op een overzichtelijke manier relevante informatie en inzichten krijgt over het gedrag van bezoekers. Daarnaast is de installatie van Hotjar erg eenvoudig.

Wat kunnen we nog toevoegen aan dit artikel?

Blog formulier

Contact informatie

Montix, Internetbureau
Rigtersbleek Aalten 4 – 108
7521 RB Enschede

Voor vragen, vrijblijvende offertes en advies:
E-mail: support@montix.nl
Tel: +31 (0)53 750 30 30

foto nora montix 2023

Marko van den Berg