22-12-21

Wat is een funnel en waarom is deze nodig?

Als je funnel letterlijk uit het Engels vertaald naar het Nederlands, betekent het trechter. Maar wat is een funnel in de digital marketing en wat heeft een trechter hiermee te maken? Het betekent dat er een soort trechter op of naar je website is. De trechter (funnel) leidt bezoekers door naar je website tot zij een aankoop doen. Hoe werkt deze trechter en waarom is deze belangrijk?

Inzet van een funnel

De inzet van een funnel is erg breed. De meest gebruikte manier is om bezoekers op te leiden tot leads, met als einddoel het kopen van je product of dienst. Het is belangrijk om te specificeren hoe je bezoekers in de funnel lokt. Dit kan bijvoorbeeld gedaan worden door gebruik te maken van social media. Bezoekers zullen vervolgens steeds verder worden gefilterd in de funnel door stappen te volgen in het proces.

Belang van een funnel

Een funnel is van groot belang bij het maken van een online business. Of je nou diensten verkoopt, een webshop voor fysieke producten hebt, dat maakt niet uit. In alle gevallen is het nodig dat je gebruik maakt van een funnel.

Veel bedrijven besluiten om alleen online aanwezig te zijn. Dit is geen goede werkwijze, omdat niemand automatisch bij jouw website of webshop uit zal komen. Om dit probleem tegen te gaan, zou je een funnel moeten creëren.
Indien je al online actief bent en gebruik maakt van een funnel, maar niet tevreden bent met je resultaten, dan is er een grote kans dat jouw funnel geoptimaliseerd moet worden.
Hoe verbeter ik mijn funnel?
Een funnel bevat verschillende fasen, dat zie je bijvoorbeeld goed in de weergegeven afbeelding. Als je wil weten hoe jouw funnel verbeterd kan worden, dan is het belangrijk om te weten in welke fase het probleem zit. Als de fase bekend is, dan is het belangrijk om te kijken of je de juiste dienst aanbiedt binnen een gespecificeerde online strategie.

Funnel

Nuttige diensten per fase

In de ‘verzamel klanten’ fase is het niet alleen belangrijk om zoveel mogelijk klanten te verzamelen, maar ook het verzamelen van de juiste klanten. De volgende tools zou je hiervoor kunnen gebruiken:

Als we kijken naar de ‘verzamel leads’ fase, dan is het de zaak om bezoekers om te zetten in leads of te zorgen dat bezoekers jouw bedrijf vertrouwen. Ook is het belangrijk dat bezoekers informatie krijgen om over de streep worden getrokken om een product of dienst op jouw website aan te schaffen. Dit kan bereikt worden door gebruik te maken van:

  • Leadgeneratie
  • E-mail marketing
  • Marketing automation
  • Conversie optimalisatie
  • A/b testen

In de fase ‘verhoog verkopen’ is het de bedoeling dat nieuwe bezoekers met concrete koopintenties naar je website worden gelokt. Ook behoort het omzetten van leads tot klanten tot deze fase. Dit is de fase waarin de sales van nieuwe klanten gerealiseerd wordt. Sales genereren kan door middel van:

  • Feed marketing
  • Email marketing
  • Marketing automation
  • Gepersonaliseerde content
  • A/b testen

Wat kunnen we nog toevoegen aan dit artikel?

Blog formulier

Contact informatie

Montix, Internetbureau
Rigtersbleek Aalten 4 – 108
7521 RB Enschede

Voor vragen, vrijblijvende offertes en advies:
E-mail: support@montix.nl
Tel: +31 (0)53 750 30 30

foto nora montix 2023

Marko van den Berg