Wat is contentmarketing en wat kun je ermee bereiken?

Contentmarketing is populairder dan ooit. Tegenwoordig hoor je veel over contentmarketing en het belang ervan. Bedrijven zetten contentmarketing in om potentiële klanten te bereiken. Maar wat houdt content marketing precies in en wat is hierin belangrijk?

Definitie

Bij contentmarketing draait het om het creëren en verspreiden van waardevolle content voor jouw doelgroep. Het doel hiervan is om jouw doelgroep aan je te binden en te behouden.

Ook Montix maakt gebruik van contentmarketing in de vorm van blogs. Hierin delen wij onze kennis over allerlei onderwerpen die belangrijk zijn in de online wereld. Door onze kennis te delen met onze doelgroep, bouwen wij een band met ze op. Onze doelgroep weet dat als ze ons nodig hebben, dat wij voor ze klaarstaan.

Wij hebben gekozen voor geschreven content, omdat deze goed bij onze doelgroep past. Je zou in principe ieder soort content kunnen inzetten, zoals video’s en afbeeldingen. Het belangrijkste is dat jij er goed bij voelt en dat het matcht bij je doelgroep.

Wat is content?

Content is een bekend begrip die vaak wordt gebruikt in de marketing- en communicatiewereld. Simpel gezegd is content informatie die een doel dient. Vaak wordt er bij content gedacht aan online content, zoals teksten of afbeeldingen, maar een evenement kan technisch gezien ook een vorm van content zijn.

Enkele voorbeelden van content zijn:

  • Blogs
  • Youtube-video’s
  • Infographics
  • Animaties
  • E-books
  • Cheatsheets
  • Podcasts
  • Templates

Je zou nu kunnen denken: als ik van alle content-soorten een beetje doe, ga ik veel mensen bereiken. Echter klopt dit niet. Jouw contentmarketing strategie zal meer impact hebben als je je focust op één of twee soorten content.

Waarom contentmarketing?

Stel dat je op zoek bent naar een product online. Er zijn twee webshops die hetzelfde products aanbieden, webshop A en webshop B. Webshop A probeert je direct dit product te verkopen en webshop B biedt je eerst een gratis startersgids aan zodat je meer informatie krijgt over het product en hoe je deze moet gebruiken. Je twijfelt of je dit product moet aanschaffen en besluit om de startersgids van webshop B te downloaden. Deze gids voorziet jou van alle informatie over het product, zodat je overtuigd wordt om deze toch aan te schaffen.

Oké, je hebt besloten om het product wel te kopen, maar bij welke webshop? Dit doe je natuurlijk bij webshop B. Deze hebben je immers alle informatie gegeven over het product zelf en het gebruik ervan.

Het verschil tussen de twee webshops is dat webshop B de klant voorziet van alle informatie die de klant nodig heeft. Dit is in lijn met het uitgangspunt van contentmarketing. Hierbij word jij als bedrijf op het juiste moment gevonden door de juiste doelgroep.

Bij contentmarketing is het doel om een bezoeker die in de eerste instantie alleen op zoek is naar informatie en niet van plan is om te kopen, langzaam maar zeker weet te interesseren voor dienst of product. Dit doe je door gebruik te maken van een marketingfunnel.

De potentiële klant wordt als het ware geleid door een reis. De klantreis begint met het opzoeken van informatie. Je deelt de informatie waar de klant behoefte aan heeft, zonder dat je iets direct probeert te verkopen. Dit leidt de klant naar de volgende stap in de funnel, wat uiteindelijk kan leiden tot verkoop.

Ons werk

Waar we trots op zijn:

Kips

Chicken Tonight

Pon Logistics

Meer over webdevelopment

WooCommerce problemen

WooCommerce problemen

WooCommerce 4.0 blijkt tot zover voor weinig problemen te zorgen. WooCommerce problemen die naar boven kwamen drijven zijn opgelost met versie 4.0.1: deze versie is goed te gebruiken.

Lees meer
marko-portret-klein

Rana Güney

Tel: +31 (0)53 750 30 30
E-mail: support@montix.nl

reCAPTCHA is required.