EEN NIEUWE WEBSITE MAKEN

Aandachtspunten en stappenplan

EEN NIEUWE WEBSITE MAKEN

Aandachtspunten en stappenplan

EEN NIEUWE WEBSITE MAKEN: HET PROCES

Weet je hoe het proces voor het creëren van een nieuwe website er uit zou moeten zien? Dan kun je aan de hand daarvan gemakkelijker bepalen welk internetbureau jou het beste hierbij kan helpen. En hoe bepaal je eigenlijk welk internetbureau bij jouw bedrijf past?

marko-portret-klein

STRATEGISCH EN TECHNISCH ADVIES

Marko van den berg

Waarom wil je een nieuwe website?

Ben je niet meer tevreden met je huidige website? En wil je dan een nieuwe website of je huidige verbeteren? Dan is het een goed begin om je af te vragen waarom die tevredenheid is verdwenen. Vanuit daar kan je namelijk gaan zoeken naar oplossingen. Om je hierbij te helpen benoemen wij hier de meest voorkomende redenen:

  • De doelen van je bedrijf zijn veranderd
  • De doelgroep van je bedrijf is veranderd
  • De uitstraling past niet meer bij je bedrijf
  • De resultaten van de website vallen tegen

Als je ontevreden bent dan is de neiging groot om voor volledige vernieuwing te gaan. Dat werkt vaak ook motiverend, omdat je dan zowel intern als extern duidelijk communiceert dat er grote veranderingen hebben plaatsgevonden.

Hoe ga je een nieuwe website aanpakken?

Je weet nu waarom je een nieuwe website nodig bent. Nu moet je jezelf afvragen hoe je dit gaat aanpakken. Bekijk het hebben van een website eens als een proces i.p.v. als een project. Bij een project heb je een duidelijke startdatum, een duidelijk omschreven product dat opgeleverd gaat worden en een duidelijke einddatum. Als je klaar bent, dan is het ook af en kun je weer verder met andere zaken.

Resultaten uit het verleden bieden kansen voor de toekomst!
Kijk nu eens naar je website. Hier is in het verleden ook veel tijd en aandacht aan besteed. Er zijn keuzes gemaakt en medewerkers hebben taken gekregen voor het onderhoud. Stel nu eens dat je niet tevreden bent over de uitstraling. Zou je dan de inmiddels opgebouwde inhoud voor een flink deel kunnen behouden, maar voorzien van een andere layout en dus een andere beleving? Met als gevolg dat het weer goed aansluit bij het huidige bedrijf?

Een goed stappenplan voor een nieuwe website

 

Stap 1: Je begint bij het begin:
Denk na over wat gaat jouw website gaat bieden voor jouw doelgroep? Wat zijn de “Unique Selling Points” en liefst “Unique Buying Reasons” van jouw huidige klanten? En wat wil je dat de bezoeker op jouw website gaat doen?

Passend bij jouw antwoorden bepaal je een aantal wegen hoe men bij jouw site terecht kan komen en hoe men daar tot de door jou gewenste actie overgaat. Is dat eenvoudig? Nee, maar hoe eenvoudiger en daarmee duidelijker het wordt gepresenteerd, hoe meer kans van slagen.

Stap 2: Strategie
Bepaal je doelgroepen en bepaal via welke kanalen deze op jouw website terecht kunnen komen. Vervolgens kijk je wat jouw website moet bieden om tot het gewenste doel te leiden
Daarmee heb je dan de strategie die je gaat volgen samengesteld.

Stap 3: Structuur bepalen
Bepaal de structuur van de website nu definitief. Denk hierbij ook aan de structuur van de pagina’s. Welke informatie komt op de homepagina en de diverse andere typen pagina’s?

Stap 4: Techniek bepalen
Voor welk systeem kies je? WordPress of toch TYPO3? Dit hangt af van jouw eisen en wensen. Maar ook de structuur van je website. In de meeste gevallen zit je met WordPress goed. Sommige situaties (structuren) kunnen beter in elkaar gezet worden met TYPO3.

Stap 5: Vormgeving bepalen
Hoe het nieuwe design eruit zien? Gebruik je de huisstijl van je huidige website of begin je met een schone lei? Denk ook aan beeldmateriaal. Heb je al goede fotografie? Wat moet er nog worden aangevuld? Laat je dit door een goede fotograaf doen en maak je zo een meer eigen en persoonlijke presentatie? Of ga je in eerste instantie voor stock materiaal? Is een video zinvol? Of illustraties of animaties om technieken en processen te verduidelijken?

Stap 6: Inhoud (teksten) bepalen
Bepaal of je “u” of “jij”, formeel of informeel gaat gebruiken op je website. Wordt het veel tekst, veel uitleg, cases ed? Laat je dit over aan een tekstschrijver of ga je zelf of een collega aan de slag? En in hoeveel talen ga je de website schrijven? Starten met Nederlands of meteen Engels en Duits er bij? En misschien nog wel andere talen die passen bij je doelgroep? Denk hierbij ook aan het integreren van SEO.

Stap 7: Doelen en conversies
Zet eventuele landingspagina’s op en voeg de eerste acties en doelen toe zodat je conversies kan bijhouden. Dit geeft je inzicht in zowel je website als bezoekers. En wat je eventueel kan verbeteren om hogere conversies te halen. Je kan hiervoor Google Analytics en/of Google Ads gebruiken.

Welk stappen moet je volgen bij een bestaande website?

Bij een bestaande website geldt dat resultaten uit het verleden kunnen leiden tot betere resultaten in de toekomst. Oftewel, je huidige website kan je van veel informatie voorzien. Zo kan je o.a. kijken naar:

  • Of de gestelde doelen worden behaald
  • Waar bezoekers op af komen
  • Wat bezoekers vervolgens op jouw site doen en niet doen
  • Via welke kanalen je nu al bezoekers trekt naar jouw website
  • Of de huidige bezoekers je doelgroep zijn en of je aanbod aanspreekt
  • Hoe degeen die telefonisch of per mail contact opneemt reageert
  • En daarnaast heb je een SEO-waarde opgebouwd

Bij een bestaande website kun je dus je goede resultaten behouden en verbeteren waar het niet voldoende is geoptimaliseerd.
Daarmee kom je ook meteen op het belangrijkste onderdeel als je al een website hebt. Want hoe verleidelijk het soms ook kan zijn om volledig opnieuw te beginnen, de beste optie is om je huidige website aan te passen. Natuurlijk mogen aanpassingen best drastisch zijn, geheel nieuw qua aanpak zelfs. Maar het doel is dan uitbouwen en optimaliseren.

Zo kan je de website laten groeien en terwijl je bezig bent, deze steeds in kleine stappen optimaliseren. Zo wordt je website steeds beter, is helemaal bij de tijd, sluit volledig aan op je bedrijfsvoering, producten, diensten en processen.

De structuur uitwerken

Je weet nu waar je met je bestaande of nieuwe website naartoe wilt werken. Nadat er strategische keuzes zijn gemaakt over de structuur van je website ga je in een traditioneel proces deze keuzes in een wireframe uitwerken. Ook dit doe je het best in samenwerking met een internetbureau. Dan wordt pas echt zichtbaar wat de keuzes in de praktijk betekenen en kun je eventuele knelpunten oplossen.

Checkup van je website:

  • Techniek: Checkup van de installatie en configuratie
  • Technische SEO: Checkup van alle belangrijke onderdelen
  • Veiligheid: voorzorgsmaatregelen, updates, blacklisting
  • SEO rapport: Tips, positiecontrole 25 zoekwoorden en 5 concullega’s, fouten in de site tbv indexering door Google
  • Advies: waar liggen evt. extra kansen
Sprint 1

Bepalen sitestructuur, navigatie, opzet home en 1 overzichtspagina (categoriepagina). Hierin wordt de volledige basis gelegd!

Sprint 2

Vormgeving home en overzichtspagina, eerste opzet detailpagina en contact. Parallel start het proces voor het verzamelen, aanmaken en verbeteren van de content.

Sprint 3

Detailpagina en contact definitief maken. Evt. andere onderdelen binnen de site afwerken, de site vullen met content.

Sprint 4

Testen, corrigeren en live!

Daarbij moet de structuur voor de bezoeker goed zijn en tevens liefst de zoekmachines te vriend houden. Als Google zijn werk goed doet dan kun je dat laatste vergeten en je volledig op jouw bezoeker richten. In de praktijk is het echter wel handig om te kijken of je Google niet in de weg zit om de structuur van je site te begrijpen zodat je wel in de organische resultaten kunt scoren. Dat levert immers de beste en tevens meest voordelige bezoekers op.

Tijd om een internetbureau te kiezen!

Je weet nu hoe je website ervoor staat en wat er moet gebeuren om deze te verbeteren. Met deze punten stap je naar een internetbureau. Maar voor welk internetbureau kies je? En hoe bepaal je welk internetbureau goed aansluit bij jouw wensen?

Stel een aantal criteria samen en let er specifiek op, of het bureau het realiseren van een nieuwe website ziet als een project of een doorlopende samenwerking. In de tijd dat er voornamelijk folders werden verspreid was er sprake van een project: als de folder gereed en verspreid was zat de klus er op. Eventueel nog de opvolging en anders maar wachten tot de bestellingen gingen binnenstromen.

Tegenwoordig werkt dat met websites heel anders. Het is voornamelijk deze insteek (project versus proces) die bepaald of jouw website een succes gaat worden of niet. Je bouwt een nieuwe site of renoveert een bestaande. Dat wil zeggen dat je aan de hand van resultaten uit het verleden, met nieuwe ontwikkelingen en wensen van jouw klanten aan de slag gaat en vooral ook aan de slag blijft. De wereld verandert, de gebruikers en daarmee jouw klanten veranderen dus ook.

Ben je op zoek naar ondersteuning om het proces, de weg naar jouw succes, in beeld te krijgen om de juiste beslissingen te kunnen nemen? Neem gerust contact op voor een afspraak. Bel ons of stuur ons een e-mail. Wij helpen je graag verder.
053 7503030

Welk CMS kies je:

  • Snel en flexibel, of
  • Super sterk en consistent?

Kies uit:

  • WordPress, of
  • Typo3

Maatwerk

  • Pas jouw website helemaal aan op de wensen van jouw bezoekers
  • Zorg voor overzichtelijk beheer voor jou en jouw team

Zoals jij het nodig hebt:

  • Webdesign op maat
  • Koppeling met externe systemen
  • Uitbreidingen voor een prettiger werking

Hosting

  • Datacentrum in NL
  • Optimalisatie voor snelheid
  • Bewaking van de veiligheid
  • Onderhoud van de webserver en jouw website

Het fundament:

  • Veilig
  • Snel
  • Up-to-date
  • Geoptimaliseerd

Hiervoor zijn diverse SLA’s (Service Level Agreements) beschikbaar. Standaard is al veel goed geregeld. Heb je een hoge beschikbaarheidsbehoefte? Dan is ook daar een passende SLA voor.

Met trots werken wij oa voor:

logos-zwart-wit-montix
logos-zwart-wit-montix

Cases

montix-holtweijde-case

Huls

motorkledingvoordeel-case-montix

Chicken Tonight

janssen-de-jong-case-montix

Pon Logistics

Neem contact op

reCAPTCHA is required.

Meer weten over: