Een nieuwe website maken

Aandachtspunten en stappenplan

Een nieuwe website maken

Aandachtspunten en stappenplan

Een nieuwe website maken: het proces

Weet je hoe het proces voor het creëren van een nieuwe website er uit zou moeten zien? Dan kun je aan de hand daarvan gemakkelijker bepalen welk internetbureau jou het beste hierbij kan helpen. En hoe bepaal je eigenlijk welk internetbureau bij jouw bedrijf past? 

marko-portret-klein

Strategisch en technisch advies

Marko van den berg

Waarom wil je een nieuwe website?

Ben je niet meer tevreden met je huidige website? En wil je dan een nieuwe website of je huidige verbeteren? Dan is het een goed begin om je af te vragen waarom die tevredenheid is verdwenen. Vanuit daar kan je namelijk gaan zoeken naar oplossingen. Om je hierbij te helpen benoemen wij hier de meest voorkomende redenen:

  • De doelen van je bedrijf zijn veranderd
  • De doelgroep van je bedrijf is veranderd
  • De uitstraling past niet meer bij je bedrijf
  • De resultaten van de website vallen tegen

Als je ontevreden bent dan is de neiging groot om voor volledige vernieuwing te gaan. Dat werkt vaak ook motiverend, omdat je dan zowel intern als extern duidelijk communiceert dat er grote veranderingen hebben plaatsgevonden.

Hoe ga je een nieuwe website aanpakken?

Je weet nu waarom je een nieuwe website nodig bent. Nu moet je jezelf afvragen hoe je dit gaat aanpakken. Bekijk het hebben van een website eens als een proces i.p.v. als een project. Bij een project heb je een duidelijke startdatum, een duidelijk omschreven product dat opgeleverd gaat worden en een duidelijke einddatum. Als je klaar bent, dan is het ook af en kun je weer verder met andere zaken.

Resultaten uit het verleden bieden kansen voor de toekomst!
Kijk nu eens naar je website. Hier is in het verleden ook veel tijd en aandacht aan besteed. Er zijn keuzes gemaakt en medewerkers hebben taken gekregen voor het onderhoud. Stel nu eens dat je niet tevreden bent over de uitstraling. Zou je dan de inmiddels opgebouwde inhoud voor een flink deel kunnen behouden, maar voorzien van een andere layout en dus een andere beleving? Met als gevolg dat het weer goed aansluit bij het huidige bedrijf?

Een goed stappenplan voor een nieuwe website


Stap 1: Je begint bij het begin:

Denk na over wat gaat jouw website gaat bieden voor jouw doelgroep? Wat zijn de “Unique Selling Points” en liefst “Unique Buying Reasons” van jouw huidige klanten? En wat wil je dat de bezoeker op jouw website gaat doen?
Passend bij jouw antwoorden bepaal je een aantal wegen hoe men bij jouw site terecht kan komen en hoe men daar tot de door jou gewenste actie overgaat. Is dat eenvoudig? Nee, maar hoe eenvoudiger en daarmee duidelijker het wordt gepresenteerd, hoe meer kans van slagen.

Stap 2: Strategie
Bepaal je doelgroepen en bepaal via welke kanalen deze op jouw website terecht kunnen komen. Vervolgens kijk je wat jouw website moet bieden om tot het gewenste doel te leiden
Daarmee heb je dan de strategie die je gaat volgen samengesteld.

Stap 3: Structuur bepalen
Bepaal de structuur van de website nu definitief. Denk hierbij ook aan de structuur van de pagina’s. Welke informatie komt op de homepagina en de diverse andere typen pagina’s?

Stap 4: Techniek bepalen
Voor welk systeem kies je? WordPress of toch TYPO3? Dit hangt af van jouw eisen en wensen. Maar ook de structuur van je website. In de meeste gevallen zit je met WordPress goed. Sommige situaties (structuren) kunnen beter in elkaar gezet worden met TYPO3.

Stap 5: Vormgeving bepalen
Hoe het nieuwe design eruit zien? Gebruik je de huisstijl van je huidige website of begin je met een schone lei? Denk ook aan beeldmateriaal. Heb je al goede fotografie? Wat moet er nog worden aangevuld? Laat je dit door een goede fotograaf doen en maak je zo een meer eigen en persoonlijke presentatie? Of ga je in eerste instantie voor stock materiaal? Is een video zinvol? Of illustraties of animaties om technieken en processen te verduidelijken?

Stap 6: Inhoud (teksten) bepalen
Bepaal of je “u” of “jij”, formeel of informeel gaat gebruiken op je website. Wordt het veel tekst, veel uitleg, cases ed? Laat je dit over aan een tekstschrijver of ga je zelf of een collega aan de slag? En in hoeveel talen ga je de website schrijven? Starten met Nederlands of meteen Engels en Duits er bij? En misschien nog wel andere talen die passen bij je doelgroep? Denk hierbij ook aan het integreren van SEO.

Stap 7: Doelen en conversies
Zet eventuele landingspagina’s op en voeg de eerste acties en doelen toe zodat je conversies kan bijhouden. Dit geeft je inzicht in zowel je website als bezoekers. En wat je eventueel kan verbeteren om hogere conversies te halen. Je kan hiervoor Google Analytics en/of Google Ads gebruiken.

Welk stappen moet je volgen bij een bestaande website?

Bij een bestaande website geldt dat resultaten uit het verleden kunnen leiden tot betere resultaten in de toekomst. Oftewel, je huidige website kan je van veel informatie voorzien. Zo kan je o.a. kijken naar:

  • Of de gestelde doelen worden behaald
  • Waar bezoekers op af komen
  • Wat bezoekers vervolgens op jouw site doen en niet doen
  • Via welke kanalen je nu al bezoekers trekt naar jouw website
  • Of de huidige bezoekers je doelgroep zijn en of je aanbod aanspreekt
  • Hoe degeen die telefonisch of per mail contact opneemt reageert
  • En daarnaast heb je een SEO-waarde opgebouwd

Bij een bestaande website kun je dus je goede resultaten behouden en verbeteren waar het niet voldoende is geoptimaliseerd.
Daarmee kom je ook meteen op het belangrijkste onderdeel als je al een website hebt. Want hoe verleidelijk het soms ook kan zijn om volledig opnieuw te beginnen, de beste optie is om je huidige website aan te passen. Natuurlijk mogen aanpassingen best drastisch zijn, geheel nieuw qua aanpak zelfs. Maar het doel is dan uitbouwen en optimaliseren.

Zo kan je de website laten groeien en terwijl je bezig bent, deze steeds in kleine stappen optimaliseren. Zo wordt je website steeds beter, is helemaal bij de tijd, sluit volledig aan op je bedrijfsvoering, producten, diensten en processen.

De structuur uitwerken

Je weet nu waar je met je bestaande of nieuwe website naartoe wilt werken. Nadat er strategische keuzes zijn gemaakt over de structuur van je website ga je in een traditioneel proces deze keuzes in een wireframe uitwerken. Ook dit doe je het best in samenwerking met een internetbureau. Dan wordt pas echt zichtbaar wat de keuzes in de praktijk betekenen en kun je eventuele knelpunten oplossen.

Sprint 1

Bepalen sitestructuur, navigatie, opzet home en 1 overzichtspagina (categoriepagina). Hierin wordt de volledige basis gelegd!

Sprint 2

Vormgeving home en overzichtspagina, eerste opzet detailpagina en contact. Parallel start het proces voor het verzamelen, aanmaken en verbeteren van de content.

Sprint 3

Detailpagina en contact definitief maken. Evt. andere onderdelen binnen de site afwerken, de site vullen met content.

Sprint 4

Testen, corrigeren en live!

Daarbij moet de structuur voor de bezoeker goed zijn en tevens liefst de zoekmachines te vriend houden. Als Google zijn werk goed doet dan kun je dat laatste vergeten en je volledig op jouw bezoeker richten. In de praktijk is het echter wel handig om te kijken of je Google niet in de weg zit om de structuur van je site te begrijpen zodat je wel in de organische resultaten kunt scoren. Dat levert immers de beste en tevens meest voordelige bezoekers op.

Tijd om een internetbureau te kiezen!

Je weet nu hoe je website ervoor staat en wat er moet gebeuren om deze te verbeteren. Met deze punten stap je naar een internetbureau. Maar voor welk internetbureau kies je? En hoe bepaal je welk internetbureau goed aansluit bij jouw wensen?

Stel een aantal criteria samen en let er specifiek op, of het bureau het realiseren van een nieuwe website ziet als een project of een doorlopende samenwerking. In de tijd dat er voornamelijk folders werden verspreid was er sprake van een project: als de folder gereed en verspreid was zat de klus er op. Eventueel nog de opvolging en anders maar wachten tot de bestellingen gingen binnenstromen.

Tegenwoordig werkt dat met websites heel anders. Het is voornamelijk deze insteek (project versus proces) die bepaald of jouw website een succes gaat worden of niet. Je bouwt een nieuwe site of renoveert een bestaande. Dat wil zeggen dat je aan de hand van resultaten uit het verleden, met nieuwe ontwikkelingen en wensen van jouw klanten aan de slag gaat en vooral ook aan de slag blijft. De wereld verandert, de gebruikers en daarmee jouw klanten veranderen dus ook.

Ben je op zoek naar ondersteuning om het proces, de weg naar jouw succes, in beeld te krijgen om de juiste beslissingen te kunnen nemen? Neem gerust contact op voor een afspraak. Bel ons of stuur ons een e-mail. Wij helpen je graag verder.
053 7503030

Veelgestelde vragen

Geregeld komen er vragen van klanten binnen over design, inhoud en conversies. Wij zetten de meest gestelde vragen voor je op een rij. Wij helpen je graag verder, dus neem gerust contact met ons op.

Hoe maak ik van mijn website een verkoop machine?

Elke website heeft een doel. Dat hoeft niet altijd letterlijk het verkopen van een product te zijn. Het aanbieden van een dienst of complex product waarvoor men een offerte kan aanvragen hoort daar ook bij.

Vaak wordt vergeten dat ook het leveren van informatie als verkoop gezien moet worden. Je wilt immers dat degene waarvoor deze informatie is bedoelt naar jouw website komt en deze informatie “consumeert”. Je doel zou dan kunnen zijn dat de pagina’s waar de belangrijke informatie staat worden bezocht gedurende een minimale gemiddelde tijd. Jij hebt dan bereikt dat men zeer waarschijnlijk de informatie heeft gezien en kans heeft gehad om deze volledig te lezen. Je kunt nog trigggers inbouwen om tot interactie met jouw bezoekers te komen waardoor jij jouw informatie nog verder kunt verbeteren.

Neem dus “verkopen” via online niet alleen letterlijk. Maar hoe kom je er nu toe dat jouw website precies dat gaat doen? Daarvoor heb je een marketing strategie nodig. En liefst een marketing strategie die in eerste instantie breed kijkt of je de doelgroepen helemaal goed in beeld hebt en via welke wegen je hen het beste kunt bereiken. En op welke momenten dat mogelijk en wenselijk is. Je website kan hier een prima onderdeel in zijn, maar dit gaat verder dan alleen het “maken van een nieuwe website”. Wij helpen je hier graag mee verder, neem dus gerust contact met ons op.

Hoe belangrijk zijn structuur en uitvoering voor mijn website?

Een goede timing levert momentum op. Door de website als centraal communicatiemiddel neer te zetten heb je houvast voor alle andere communicatiemiddelen. Deze dienen altijd via de website te worden ondersteund. Wat je op social media post vindt je uitgebreider terug op de website. Daarvoor is de structuur en ruimte ingericht.

Heb je een aanpak bepaald, volg deze dan tot het volgende punt waarop wordt bijgestuurd. Maar ook bijsturen wil alleen zeggen dat de aanpak, de uitvoering, evt. iets wordt aangepast om het gewenste doel nog beter te gaan behalen. Het doel zelf blijft ongewijzigd!
Wees dus helder over je doel, dan kun je sturen en kan men je volgen.

Op welk moment in het proces is het slim om SEO te integreren?

Eigenlijk al direct bij de allereerste stappen speelt SEO een belangrijke rol. Je bepaalt op dat moment de aanpak en structuur van je website. Dat is dus voor je bezoekers en daarmee ook voor de zoekmachines essentieel. Je menu-structuur, je pagina-indeling, de visuals die je gebruikt, de kopjes, subkopjes, opsommingen. Alles werkt mee aan het toegankelijk, scanbaar, maken van je site en je pagina’s.

Hoe belangrijk is persoonlijke aanpak en uitstraling?

Online is vluchtig. Je wisselt snel. Terwijl jij een dienst of product hebt waarbij je een jarenlange relatie opbouwt en door samenwerking het product steeds verder verbeterd of de werking ervan garandeert. Dus bij jou is het persoonlijk contact belangrijk om met elkaar de juiste aanpak volgens een gedeelde visie te ontwikkelen waarop jij de komende jaren jouw support gaat leveren en wellicht jouw product verder ontwikkeld.

Hoe belangrijk is een huisstijl?

Dit is onderdeel van de uitstraling en moet consistent worden doorgevoerd. Dat weet iedereen, maar het lukt niet altijd. Kijk dus goed of hierin nog verbeterslagen mogelijk zijn. Is jouw huisstijl nog helemaal bij de tijd? En toets ook van tijd tot tijd of de gekozen uitstraling nog steeds optimaal aansluit bij het bedrijf met zijn mensen en processen.

Beter goed gekopieerd dan slecht bedacht: geldt dat ook voor websites?

Online kopiëren is lastiger dan het in eerste instantie lijkt. Zeker voor een nieuwe website is de kans op succes heel veel kleiner als je geen uniek aanbod en bijbehorende inhoud van de website hebt. Je kunt wel kijken hoe anderen een zelfde doelgroep proberen te bereiken of een vergelijkbare dienst of product proberen te verkopen. N.a.v. de aanpak van jouw concullega’s kun je nog scherper neerzetten waarmee jij je onderscheidt.
Dus sloof je uit: het enthousiasme dat jij in een nieuwe website steekt steekt krijg je terug in de vorm van resultaten!

Hoe kan ik testen of mijn product online aandacht kan trekken?

Als je een goede basis-website hebt, die jouw bedrijf goed presenteert, dan kun je via landingspagina’s testen of en hoe je jouw doelgroep online kunt bereiken. Door testen te doen weet je of er daadwerkelijk interesse is, kun je de aanpak waarop je bezoekers trekt en verleidt bijschaven. Eventueel kun zelfs je aanbod aanpassen zodat het beter aansluit op de vraag. Hieruit kan dus zeer waardevolle informatie komen.

Met trots werken wij oa voor:

logos-zwart-wit-montix
klanten-montix-mobiel
marko-portret-klein

Strategisch en technisch advies

Marko van den berg

Tel: +31 (0)53 750 30 30
E-mail: info@montix.nl

Neem contact op

reCAPTCHA is required.

Meer weten over: