Google Ads

Google Ads voor de Feestdagen

Sinterklaas, kerst en nieuwjaar zijn belangrijke seizoenen voor bedrijven, ook voor Google adverteren

Google Ads

Google Ads voor de Feestdagen

Sinterklaas, kerst en nieuwjaar zijn belangrijke seizoenen voor bedrijven, ook voor Google adverteren

Sinterklaas, kerst en nieuwjaar zijn belangrijke seizoenen

Verkoop je producten online? Zijn de wintermaanden de best verkopende maanden voor jouw website of webshop? Dan is het belangrijk om je Google Ads hierop aan te passen. Je wil natuurlijk het meeste uit jouw campagnes halen. Je bent echter niet de enige die deze mentaliteit heeft. Tijdens Sinterklaas of Kerst zul je hoogstwaarschijnlijk een toenemende druk voelen.

Hoe kun je jouw Google Ads optimaal instellen voor de wintermaanden? Lees de onderstaande tips en haal het meeste uit jouw campagnes!

marko-portret-klein

STRATEGISCH EN TECHNISCH ADVIES

Marko van den berg

Wat kan er gebeuren tijdens hoogseizoen?
Tijdens de wintermaanden, en net zoals ieder seizoen, moeten we rekening houden met veranderingen in de industrie. Sommige organisaties zijn namelijk erg seizoensgebonden. Dit betekent dat je de Google AdWords het hele jaar door niet hetzelfde moet houden. Waarom niet? Omdat het zoekvolume zich waarschijnlijk ook aanpast.

Heb je meer volume tijdens de kerst? Dan vang je misschien niet al het verkeer op met je huidige instellingen. Of misschien komen er veel bedrijven bij die adverteren op dezelfde zoekwoorden. Wat moet je dan doen? Dat leggen we in de volgende stappen duidelijk uit.

Een stijging in zoekvolume
Sinterklaas en kerst gaan gepaard met winkelen en cadeautjes. Bijna ieder huishouden zal op zoek gaan naar het ideale cadeau of meerdere cadeaus om aan geliefden, familie, en vrienden te geven. Voor de Google Ads betekent dit dat veel mensen online zullen zoeken en/ of bestellen: een plotselinge stijging in zoekverkeer.

Verkoop jij online producten? Dan wil je al dit verkeer opvangen. Dit kan je doen door je budget te verhogen.

Hoe weet je of er meer zoekvolume beschikbaar is?

Een goede vraag om hierbij te stellen: hoe weten we nou eigenlijk wanneer er meer volume beschikbaar is? Dit heeft een simpele indicator: beperkt door budget.

Google Ads beperkt door budget

Check-up

Laat je WooCommerce installatie controleren:

  • Is de opbouw zoals die hoort te zijn?
  • Is alles up-to-date?
  • Is het thema goed geïmplementeerd?
  • Is de site snel genoeg?
  • Is de backup goed geregeld?
  • Is de shop SEO-technisch goed ingericht?

Wanneer je deze status naast een van jouw campagnes ziet, dan weet je jouw dagelijks budget niet hoog genoeg is om al het zoekverkeer op te vangen. Stel dat om 18:00 uur je dagelijkse limiet al behaald is. Zoekers die dan later op de avond op jouw zoekwoorden intypen krijgen jouw advertentie niet meer te zien.

Google Ads advies: test alles

Verwacht je dat je conversies of aankopen misloopt? Dan kun je jouw budget een tijdje verhogen om het effect te testen. Zie je een positief effect, dan kun je zo doorgaan. Zo niet, dan kun je altijd je Google Ads weer laten verminderen. Je weet het nooit als je het niet geprobeerd hebt.

Zorg ook dat een ervaren Google Adwords specialist aan jouw Google Ads werkt. Zo weet je zeker dat er een professionele expert aan jouw campagnes werkt en hier het meeste uithaalt.

Zoek je een Google Ads specialist? Bij Montix werken alleen maar ervaren professionals. Maak een vrijblijvende afspraak en kijk wat wij samen kunnen doen!

Een daling in advertentiepositie

Het is niet vreemd om tijdens de wintermaanden plotseling te zien dat je vertoningsaandeel is gedaald. Er zijn ten slotte meerdere concurrenten die van de toenemende winkelaars willen profiteren. Deze daling in positie betekent dat er concurrenten zijn die meer bieden per klik dan jouw bedrijf.

Heb jij een kost per klik van €0,80 ingesteld en een concurrent €0,90, dan wint deze als het ware de bieding en komt hij bovenaan te staan. Jouw concurrent is dus bereid om meer te betalen per klik.

Waar zie ik mijn vertoningsaandeel?

Wil je kijken naar jouw vertoningsaandeel over tijd? Dat kun je makkelijk terugzien in Google Ads.

Ga naar je campagne overzicht en klik op ‘kolommen’:

Kolommen aanpassen adwords

Hier kun je bepalen welke informatie je wilt zien in jouw overzicht. Om het vertoningsaandeel te zien, klik op ‘concurrentiestatistieken’ en vink de volgende zaken aan:

Kolommen opties google ads

Sla deze op en keer terug naar je overzicht. Nu zie je in jouw kolommen het volgende staan:

Vertoningsaandeel Google Ads

Ook kun je deze statistieken terugvinden in de grafiek van jouw overzicht. Hier zie je over tijd wat jouw vertoningsaandeel geweest is.

Overzicht grafiek google advertenties

Een hoger vertoningsaandeel krijgen

Dat je een vertoningsaandeel van 100% hebt betekent niet dat je Google Ads rendabel zijn. Je betaald daar namelijk een flinke prijs per klik voor. Het beste is om een mooie balans te vinden tussen het budget, vertoningsaandeel, en het rendement.

Hulp nodig om jouw Google Ads klaar te maken?

Bij Montix snappen we dat je als ondernemer wel andere dingen aan je hoofd hebt. Daarom bieden wij onze hulp aan bij het instellen van jouw Google Ads. Zo ben je klaar om nieuwe klanten te ontvangen tijdens de feestdagen!

Vraag een gratis second-opinion, adviesgesprek, of kostenberekening aan!

Met trots werken wij o.a. voor

gemeentezevenaar
hollandia
chicken-tonight
esprit-scholen
kips
gemeente-rheden
ponlogistics
secondhomeinvest
holtweijde
huls
stokerij-sculte
gemeente-enschede
gemeente-brummen
thinkwise
zwanenberg
royalhaskoningdhv
gemeente-barneveld
janssendejongbouw

Cases

montix-holtweijde-case

Landgoed de Holtweijde

motorkledingvoordeel-case-montix

Motorkledingvoordeel

janssen-de-jong-case-montix

Restaurant Carlina's

Hulp nodig?

De Supportdesk van Montix helpt je graag verder!

Neem contact op

reCAPTCHA is required.

MEER WETEN OVER

Gevestigd in Klooster Dolphia
Gronausestraat 710 – 0.05
7534 AM Enschede, Nederland

Menu