Interne zoekopdrachten instellen

Website optimaliseren

Interne zoekopdrachten instellen

Website optimaliseren

Krijg meer inzicht in interne zoekopdrachten

Vele websites maken gebruik van een zoekbalk in de website. Het maakt producten of services vinden een stuk makkelijker. Voor een website is het echter ook goed om te weten wat er gezocht wordt op de website. Het helpt bedrijven om het volgende te zien:

  • Populaire zoekopdrachten: wordt mijn product wel goed gevonden?
  • Geeft de zoekbalk de juiste interne informatie aan bij belangrijke zoektermen?
  • Mist er informatie op de website?

Door deze informatie te achterhalen kan dit de gebruiksvriendelijkheid op de website verbeteren.

Hoe krijg je deze interne zoekopdrachten te zien in Google Analytics? Wij leggen het stap voor stap uit!

marko-portret-klein

STRATEGISCH EN TECHNISCH ADVIES

Marko van den berg

Wat is mijn Queryparameter?
Om interne zoekopdrachten te achterhalen zul je eerst moeten weten wat de queryparameter is van de website. Deze moet je namelijk straks invullen in Google Analytics.

Ga naar de website en voer een zoekopdracht uit. Als voorbeeld hebben wij een zoekopdracht gedaan in de Montix website. Wanneer er op de Montix site naar ‘wordpress’ gezocht wordt, dan krijg je de volgende URL te zien.

montix.nl/?s=wordpress

Dit betekent dat de queryparameter van Montix ‘S’ is. Voor de meeste WordPress websites is dit het geval.

Queryparameter zoekopdracht

Query Parameter instellen
Nu we de queryparameter hebben vastgesteld, kunnen we deze nu in Google Analytics invoeren.

Ga binnen Google Analytics linksonder naar ‘beheerder’. Kies bij de derde kolom ‘weergave’ voor ‘instellingen voor dataweergave’.

Instellingen voor dataweergave

Vervolgens zie je onderaan de pagina ‘instellingen voor Site Search bijhouden’. Klik ‘Site Search bijhouden’ aan en vul bij ‘Queryparameter’ de queryparameter van jouw website. Sla de aanpassingen op.

Check-up

Laat je WooCommerce installatie controleren:

  • Is de opbouw zoals die hoort te zijn?
  • Is alles up-to-date?
  • Is het thema goed geïmplementeerd?
  • Is de site snel genoeg?
  • Is de backup goed geregeld?
  • Is de shop SEO-technisch goed ingericht?

instellingen voor Site Search

Vanaf dit moment zal Google Analytics de interne zoekopdrachten bij gaan houden uit de zoekbalk.

Interne zoekopdrachten bekijken
Als Google Analytics de data van de zoekopdrachten heeft verzameld, dan kun je dit makkelijk terugvinden.

Klik in het Google Analytics menu op ‘gedrag’ en kies ‘zoekopdrachten op site’. Vervolgens heb je meerdere opties om te bekijken zoals, overzicht, gebruik, zoektermen en zoekpagina’s.

Zoekopdrachten op website

In ‘overzicht’ krijg je een samenvatting te zien van de informatie die er verzameld is. Je ziet hier hoeveel procent van de bezoekers de zoekbalk gebruikt hebben, hoeveel tijd ze na de zoekopdracht nog op de website zijn gebleven en veel meer.

Bij ‘gebruik’ vindt je informatie over de sessieduur, opbrengst, en het laat de verschillen zien tussen bezoekers die wel een zoekopdracht hebben gedaan en welke niet.

‘Zoektermen’ laten de meest gezochte woorden zien, samen met belangrijke informatie. Je ziet bijvoorbeeld het percentage dat van de website vertrokken is na een zoekopdracht, zoekverfijningen, en gemiddelde zoekdiepte.

Als laatste geeft ‘zoekpagina’s’ een inzicht in waar mensen zoeken naar een product of service. Hier zie je of bezoekers direct bij binnenkomst een zoekopdracht hebben gedaan of wanneer zij in een overzichtspagina zaten.

Zoekopdrachten analyseren
Wanneer je alle data verzameld hebt kun je beginnen met deze te analyseren. Dan kun je namelijk beginnen met het optimaliseren van de zoekbalk.

Neem bijvoorbeeld het percentage van zoekverfijningen in de zoektermen. Zoekverfijningen houden in dat iemand na een eerste zoekopdracht, hierna een tweede zoekopdracht uitvoert.

Wanneer zij na de eerste zoekopdracht irrelevante of zelfs geen zoekresultaten krijgen, dan kan het zijn dat ze synoniemen proberen of andere benamingen. Het is erg nuttig om te weten bij welke zoektermen bezoekers vastlopen.

Geen tijd voor een analyse?
Bij Montix snappen we dat Marketing heel tijdrovend en complex is. Als fullservice internetbureau kunnen wij jou helpen!

Van technische website problemen tot online adverteren, wij stemmen alle marketing aspecten optimaal op elkaar af. Ook over datacollectie heeft jouw bedrijf dus geen zorgen. Wij regelen alles.

Kijk wat wij voor jou kunnen doen!

Met trots werken wij o.a. voor

gemeentezevenaar
hollandia
chicken-tonight
esprit-scholen
kips
gemeente-rheden
ponlogistics
secondhomeinvest
holtweijde
huls
stokerij-sculte
gemeente-enschede
gemeente-brummen
thinkwise
zwanenberg
royalhaskoningdhv
gemeente-barneveld
janssendejongbouw

Cases

montix-holtweijde-case

Landgoed de Holtweijde

motorkledingvoordeel-case-montix

Motorkledingvoordeel

janssen-de-jong-case-montix

Restaurant Carlina's

Hulp nodig?

De Supportdesk van Montix helpt je graag verder!

Neem contact op

reCAPTCHA is required.

MEER WETEN OVER

Gevestigd in Klooster Dolphia
Gronausestraat 710 – 0.05
7534 AM Enschede, Nederland

Menu