Website optimaliseren

7 User Flow Tips voor jouw Webdesign

marko-portret-klein

Strategisch en technisch advies

Marko van den berg

 

Zorg dat jouw website optimaal klantvriendelijk is door jouw User Flow te verbeteren!

Het doel van iedere website is om de bezoeker te overtuigen om jouw producten en services te kopen. Dit doel kan echter niet bereikt worden als jouw website niet gebruiksvriendelijk is. Een groot deel hangt af van de user flow of gebruikersstroom.

User flow is het proces stappen dat een bezoeker neemt op de website, zonder hindernissen of afleidingen. Hoe makkelijker en vloeiender dit gaat, hoe beter de user flow van de website is.

Wil je weten hoe je dit kan optimaliseren? Lees dan onze User Flow tips voor jouw webdesign!

 

1. User Flow meten met tools

Voordat je jouw user flow kan optimaliseren, moet je eerst inzicht krijgen in hoe die gebruikersstroom nou eigenlijk loopt op jouw website. Hier kun je verschillende tools voor gebruiken.

In Google Analytics kun je de flow van de website zien via ‘gedrag’ en vervolgens via ‘gedragsstroom’ zien. In dit overzicht zie je de landingspagina waar bezoekers op binnenkomen aan de linkerkant. Daarna is te zien welke pagina’s zij vanuit hier hebben bezocht en waar ze de pagina hebben verlaten.

Staat een belangrijke pagina hier niet tussen? Dan moet je kijken hoe je mensen beter kan sturen naar die pagina.

Google Analytics gedragsstroom

Wil je live zien hoe een klant op jouw website navigeert? Dan kun je Hotjar gebruiken. Hotjar is een handige tool om mee te kijken met jouw websitebezoeker. Deze tool heeft verschillende opties om user flow in te zien.

Hotjar maakt opnames van het scherm van de bezoeker en kijkt mee hoe deze navigeert op de website. Zo zie je hoe iemand met de muis scrolt, een tekst leest, een aankoop doet of naar welke pagina’s zij navigeren.

Daarnaast is er ook een mogelijkheid om Heatmaps te maken. Van alle bezoekers kijkt Hotjar waar mensen het meest op klikken op de pagina of in het menu. Zo zie je de populairste punten van jouw pagina.

 

2. Denk als de consument

Nu je de user flow van de website weet, kunnen we beginnen met het aanpassen van het webdesign. Maar wat moeten we aanpassen? Soms is het moeilijk als eigenaar om te zien waar het misloopt, omdat sommige zaken voor jou vanzelfsprekend zijn. Daarom is het belangrijk om met frisse ogen naar jouw website te kijken!

Probeer in de schoenen te staan van jouw consument. Als je op de homepagina komt, wat valt je als eerste op? Kies een product uit de collectie, is daar makkelijk naartoe te navigeren voor iemand die de website nog niet kent? Promoot je een actie? Is die goed zichtbaar?

Frisse ogen werken het beste! Schakel desnoods familie of vrienden in en vraag of zij de website willen testen.

 

3. Test vanuit de populairste landingspagina’s

Het is normaal om de user flow te optimaliseren vanuit de homepagina, maar denk ook aan de andere pagina’s waar mensen op binnenkomen. Test niet alleen vanuit de homepagina, maar ook andere pagina’s.

Typ in Google een van jouw producten of services in, op welke pagina kom je dan? Is het vanuit die pagina makkelijk om te navigeren naar andere pagina’s? Test als het ware met nieuwe ideeën. ‘Ik land op product A, maar zoek eigenlijk product B. Hoe kom ik nu bij product B?’

Vergeet ook niet de links te controleren die op Social Media, nieuwsbrieven of andere contentpagina’s staan. Mensen die op Facebook op een post klikken moeten ook makkelijk verder kunnen navigeren op de site.

 

4. Website content: kort maar krachtig

User Flow heeft niet alleen te maken met navigatie, maar ook met de content die op de website staat. Te veel overbodige informatie kan zaken onduidelijk maken voor de bezoeker. Zitten er te veel toeters en bellen aan jouw design, dan kan dat afleidend of zelfs frustrerend werken.

Zorg dat jouw webdesign simpel en ter zake is. Natuurlijk betekent dit niet dat je alles weg moet halen. Zolang het design mooi blijft en de informatie kort en krachtig is, dan mag je veel schrappen. Kijk als voorbeeld ook naar websites van populaire bedrijven.

 

5. Beperkt de keuzes

Te veel mogelijkheden en opties kunnen ervoor zorgen dat de bezoeker overweldigd wordt door een keuze dilemma. Minimaliseer de keuzes op een simpele manier.

Hiervoor kan je Call-to-action knoppen op de website plaatsen. Wil je bijvoorbeeld dat mensen zich aanmelden voor een actie? Stuur ze dan niet naar een aparte pagina, maar laat ze zich inschrijven door middel van een pop-up. Een simpele oplossing die fijn zal zijn voor de bezoeker.

 

6. Test meerdere layouts

Bij het optimaliseren van jouw website heb je misschien jouw gedachten vast in één design/ layout. Is deze layout echter het klantvriendelijkst?

Test meerdere layouts voordat je je beperkt tot een design. De onderliggende structuur bij het ene design kan namelijk minder fijn werken dan het ander.

Probeer verschillende kleuren, foto’s, buttons, opties, en meer om het ideale webdesign te vinden. Jouw klanten zullen er blij mee zijn!

 

7. Vergeet mobiel of desktop niet

Bij het maken van een design is de fout snel gemaakt dat je alleen focust op desktop of mobiel. Echter, hou ze allebei in de gaten. Het kan namelijk zijn dat bepaalde buttons, layouts en andere onderdelen niet optimaal werken op mobiel of desktop.

Ook de user flow zal verschillend zijn per apparaat. Je zult een design moeten vinden dat past bij alle apparaten. Gelukkig bieden veel WordPress thema’s zoals Divi de mogelijkheid om layouts te veranderen per apparaat. Bekijk het thema van jouw website en kijk of dit mogelijk is!

 

Website met een optimale user flow

Wil je jouw gebruikersstroom verbeteren, maar kom je er niet uit? Maak je geen zorgen. Bij Montix helpen wij graag bij het maken van een website, ook als je al een design hebt.

Als Fullservice internetbureau pakken wij naast de optimale website, ook andere marketing onderdelen aan. Zo wordt de user flow niet alleen verbetert op de website, maar ook op andere platformen. Neem gerust contact met ons op voor de mogelijkheden!

Een greep uit het werk van Montix:

landgoed-de-holtweijde

Landgoed de Holtweijde

Motorkleding webshop

Motorkledingvoordeel

carlinas project

Restaurant Carlina's

logos-strip

Vragen of hulp nodig?

Ook veilig emails versturen via WordPress?
reCAPTCHA is required.

Meer over online marketing

Relevanter Verkeer met Doelgroepen in Google Ads

Wil je relevanter verkeer naar de website halen met Google Ads? Dan kun je jouw Google Ads optimaal inzetten met het gebruik van doelgroepen. Van remarketing banners tot Google Search, lees onze uitgebreide uitleg van doelgroepen en zie welke jij allemaal in kan stellen!

Lees meer

ValueTrack Parameters instellen

Google Ads ValueTracking is een geavanceerde manier om gedetailleerde informatie van een bezoeker te krijgen. In plaats van de standaard campagne, advertentiegroep, en zoekterm informatie, kun je met ValueTracking ook het specifieke apparaat en de advertentiepositie van de klik zien. Ontdek wat je met ValueTracking kan doen!

Lees meer

CTR Verhogen met Rich Snippets

De strijd om op te vallen binnen zoekmachines is erg fel. Bedrijven zoeken altijd manieren om op te vallen tussen concurrenten. Als ondernemer moet je daar in deze online wereld ook aan denken. Rich Snippets kunnen je helpen om jouw bedrijf te onderscheiden binnen zoekmachines.

Lees meer