Online marketing

Bijzondere pieken in website verkeer

marko-portret-klein

Strategisch en technisch advies

Marko van den berg

Verdiep je in opvallende bezoekersaantallen

De afgelopen maanden zagen wij bij Montix meerdere keren uitzonderlijk hoge pieken in het aantal bezoekers via ons Google Analytics account. Op 2 juni verdubbelde het aantal bezoekers. Een dag later kregen wij een bijzondere e-mail van een marketingbedrijf die de groei van onze bezoekersaantallen had opgemerkt.

Onderzoek bijzondere pieken in je website verkeer

In sommige gevallen krijg je verkeer van een interessante bron en kun je hier slim op inspelen ter verbetering van je resultaten op de website. In andere gevallen betreft het minder fijne verklaringen zoals bijvoorbeeld een trafficbot. Oftewel, geen daadwerkelijke mensen die je website bezoeken maar bots. Met als gevolg dat je cijfers door de war worden gegooid. Aantal bezoekers, bouncepercentage, sessies en sessieduur: allemaal cijfers die nu niet meer kloppen. Bij Montix zijn wij hier alert op en vinden wij snel waar verkeer vandaan komt en filteren wij dit uit de resultaten. Maar een gemiddeld bedrijfje in Nederland heeft dit wellicht minder snel door, met alle gevolgen van dien. Daarom is het van belang om je te verdiepen in bijzondere pieken in website verkeer.

Marketingbedrijf speelt in op groei website verkeer

bijzondere pieken in website verkeer

Na deze piek in bezoekersaantallen op 2 juni, kregen wij de volgende dag een e-mail van Advisable.com met de mededeling dat de groei in het aantal bezoekers op onze website ze was opgevallen en dat ze ons graag wilden helpen om hier maximaal resultaat uit te halen. Een bezoekje aan hun website leert dat ze als tussenpersoon tussen marketeers en bedrijven werken. Voor hun dus zeker gunstig als Montix via hun een marketeer inschakelt.

Bezoekersaantallen van andere bedrijven (en je concurrenten) bekijken?

Bovenstaande e-mail was natuurlijk bijzonder interessant. Niet omdat zij zo behulpzaam lijken te zijn, maar omdat ze aangeven onze bezoekersaantallen te kunnen zien over de afgelopen maanden. Dit is namelijk niet mogelijk. Er zijn tools waarbij schattingen gemaakt kunnen worden, maar ook deze zijn zeker niet volledig correct en wijken vaak redelijk af van de daadwerkelijke cijfers. Deze schattingen worden in de meeste gevallen gemaakt op basis van de zoekwoorden waar een website op scoort en hoeveel volume er achter deze zoekwoorden zitten.

De gevolgen

Een gemiddeld Nederlands bedrijf ziet de cijfers omhoog schieten en krijgt een slim in elkaar gezet mailtje met persoonlijke noot onderaan de e-mail. Er wordt een kans aangeboden om het meeste te halen uit deze stijging in bezoekersaantallen. Die kans willen veel bedrijven niet mislopen, met alle gevolgen van dien.

Onderzoek je bijzondere pieken in website verkeer niet, dan heb je dus ook niet door dat je cijfers door deze trafficbots niet meer kloppen, de bezoeken aan jouw website totaal niet meer relevant voor jou zijn en daarnaast een extern bedrijf en marketeer betaalt op basis van resultaten die je helemaal niet hebt behaald. In ons geval kwamen alle bezoeken uit Canada terwijl ons bedrijf en website, Nederlands is. Heb je dit soort zaken als bedrijf zijnde niet door, dan kunnen de gevolgen voor jouw bedrijf dus groot zijn.

bijzondere pieken in website verkeer

Wat kun je hier zelf tegen doen?

Informeer en leer
Onderzoek zelf bijzondere pieken in website verkeer. Heb je Google Analytics gekoppeld aan je website? Dan kun je veel informatie terugvinden over je bezoekers . Waaronder ook bijvoorbeeld het land waar de bezoekers vandaan komen. Bovenstaande afbeelding is afkomstig uit Google Analytics. Hierdoor konden wij bepalen dat de bezoekers voor een groot deel uit Canada kwamen en voor ons dus totaal niet relevant waren. Het is altijd een goed idee om dit soort pieken te onderzoeken.

Wees kritisch
Voor veel Nederlandse ondernemers zal een Engelstalige e-mail al voldoende reden zijn om deze naar de prullenbak te verplaatsen. Maar dit soort e-mails mag je ook in het Nederlands verwachten. En zeker met een persoonlijke aanpak als bovenstaande e-mail en de cijfers die zo’n e-mail ondersteunen, ben je wellicht geneigd om hierop in te gaan. Wees daarom altijd kritisch. Controleer dit soort zaken altijd eerst zelf of laat het controleren door een ander met verstand van dit soort zaken.

Uitbesteden aan fullservice internetbureau
Wanneer je zelf te druk bent kun je ook overwegen om dit soort zaken uit te besteden aan een full service internetbureau die aansluit bij jou wensen en eisen. Een internetbureau kan o.a. je website monitoren en onderhouden maar ook positieverbetering van je website binnen Google uit handen nemen. Montix helpt je hier graag bij verder. Neem gerust contact met ons op of lees hier meer over onze diensten.

Een greep uit het werk van Montix:

landgoed-de-holtweijde

Landgoed de Holtweijde

Motorkleding webshop

Motorkledingvoordeel

carlinas project

Restaurant Carlina's

logos-strip

Vragen of hulp nodig?

Bijzondere pieken in website verkeer? Wij kijken graag met je mee.
reCAPTCHA is required.

Meer over online marketing

Interne Zoekopdrachten instellen

Vele websites maken gebruik van een zoekbalk in de website. Het maakt producten of services vinden een stuk makkelijker. Voor een website is het echter ook goed om te weten wat er gezocht wordt op de website. Het helpt bedrijven om het volgende te zien:

Lees meer

Website sneller indexeren in Google

De afgelopen maanden zagen wij bij Montix meerdere keren uitzonderlijk hoge pieken in het aantal bezoekers via ons Google Analytics account. Op 2 juni verdubbelde het aantal bezoekers zelfs. Een dag later kregen wij een interessant mailtje van een marketingbedrijf die onze groei had opgemerkt.

Lees meer

Hoog in Google

Online MarketingWerken aan online zichtbaarheid Online Marketing Werken aan online zichtbaarheid  Online marketing gericht op één zoekmachine Online marketing is een containerbegrip voor alles dat te maken heeft met online zichtbaarheid en...

Lees meer