Website optimaliseren

Interne zoekopdrachten instellen

marko-portret-klein

Strategisch en technisch advies

Marko van den berg

Krijg meer inzicht in interne zoekopdrachten

Vele websites maken gebruik van een zoekbalk in de website. Het maakt producten of services vinden een stuk makkelijker. Voor een website is het echter ook goed om te weten wat er gezocht wordt op de website. Het helpt bedrijven om het volgende te zien:

  • Populaire zoekopdrachten: wordt mijn product wel goed gevonden?
  • Geeft de zoekbalk de juiste interne informatie aan bij belangrijke zoektermen?
  • Mist er informatie op de website?

Door deze informatie te achterhalen kan dit de gebruiksvriendelijkheid op de website verbeteren.

Hoe krijg je deze interne zoekopdrachten te zien in Google Analytics? Wij leggen het stap voor stap uit!

 

Wat is mijn Queryparameter?

Om interne zoekopdrachten te achterhalen zul je eerst moeten weten wat de queryparameter is van de website. Deze moet je namelijk straks invullen in Google Analytics.

Ga naar de website en voer een zoekopdracht uit. Als voorbeeld hebben wij een zoekopdracht gedaan in de Montix website. Wanneer er op de Montix site naar ‘wordpress’ gezocht wordt, dan krijg je de volgende URL te zien.

montix.nl/?s=wordpress

Dit betekent dat de queryparameter van Montix ‘S’ is. Voor de meeste WordPress websites is dit het geval.

Queryparameter zoekopdracht

 

Query Parameter instellen

Nu we de queryparameter hebben vastgesteld, kunnen we deze nu in Google Analytics invoeren.

Ga binnen Google Analytics linksonder naar ‘beheerder’. Kies bij de derde kolom ‘weergave’ voor ‘instellingen voor dataweergave’.

Instellingen voor dataweergave

Vervolgens zie je onderaan de pagina ‘instellingen voor Site Search bijhouden’. Klik ‘Site Search bijhouden’ aan en vul bij ‘Queryparameter’ de queryparameter van jouw website. Sla de aanpassingen op.

instellingen voor Site Search

Vanaf dit moment zal Google Analytics de interne zoekopdrachten bij gaan houden uit de zoekbalk.

 

Interne zoekopdrachten bekijken

Als Google Analytics de data van de zoekopdrachten heeft verzameld, dan kun je dit makkelijk terugvinden.

Klik in het Google Analytics menu op ‘gedrag’ en kies ‘zoekopdrachten op site’. Vervolgens heb je meerdere opties om te bekijken zoals, overzicht, gebruik, zoektermen en zoekpagina’s.

Zoekopdrachten op website

In ‘overzicht’ krijg je een samenvatting te zien van de informatie die er verzameld is. Je ziet hier hoeveel procent van de bezoekers de zoekbalk gebruikt hebben, hoeveel tijd ze na de zoekopdracht nog op de website zijn gebleven en veel meer.

Bij ‘gebruik’ vindt je informatie over de sessieduur, opbrengst, en het laat de verschillen zien tussen bezoekers die wel een zoekopdracht hebben gedaan en welke niet.

‘Zoektermen’ laten de meest gezochte woorden zien, samen met belangrijke informatie. Je ziet bijvoorbeeld het percentage dat van de website vertrokken is na een zoekopdracht, zoekverfijningen, en gemiddelde zoekdiepte.

Als laatste geeft ‘zoekpagina’s’ een inzicht in waar mensen zoeken naar een product of service. Hier zie je of bezoekers direct bij binnenkomst een zoekopdracht hebben gedaan of wanneer zij in een overzichtspagina zaten.

 

Zoekopdrachten analyseren

Wanneer je alle data verzameld hebt kun je beginnen met deze te analyseren. Dan kun je namelijk beginnen met het optimaliseren van de zoekbalk.

Neem bijvoorbeeld het percentage van zoekverfijningen in de zoektermen. Zoekverfijningen houden in dat iemand na een eerste zoekopdracht, hierna een tweede zoekopdracht uitvoert.

Wanneer zij na de eerste zoekopdracht irrelevante of zelfs geen zoekresultaten krijgen, dan kan het zijn dat ze synoniemen proberen of andere benamingen. Het is erg nuttig om te weten bij welke zoektermen bezoekers vastlopen.

 

Geen tijd voor een analyse?

Bij Montix snappen we dat Marketing heel tijdrovend en complex is. Als fullservice internetbureau kunnen wij jou helpen! 

Van technische website problemen tot online adverteren, wij stemmen alle marketing aspecten optimaal op elkaar af. Ook over datacollectie heeft jouw bedrijf dus geen zorgen. Wij regelen alles. 

Kijk wat wij voor jou kunnen doen!

Een greep uit het werk van Montix:

landgoed-de-holtweijde

Landgoed de Holtweijde

Motorkleding webshop

Motorkledingvoordeel

carlinas project

Restaurant Carlina's

logos-strip

Vragen of hulp nodig?

Ook veilig emails versturen via WordPress?
reCAPTCHA is required.

Meer over online marketing

Website sneller indexeren in Google

De afgelopen maanden zagen wij bij Montix meerdere keren uitzonderlijk hoge pieken in het aantal bezoekers via ons Google Analytics account. Op 2 juni verdubbelde het aantal bezoekers zelfs. Een dag later kregen wij een interessant mailtje van een marketingbedrijf die onze groei had opgemerkt.

Lees meer

Hoog in Google

Online MarketingWerken aan online zichtbaarheid Online Marketing Werken aan online zichtbaarheid  Online marketing gericht op één zoekmachine Online marketing is een containerbegrip voor alles dat te maken heeft met online zichtbaarheid en...

Lees meer

Meest gebruikte devices

Wil je weten wat de meest gebruikte devices zijn? En op welke apparaten je website of webshop zou moeten werken? Bekijk dan de lijst hieronder met de meest gebruikte tablets en mobiele telefoons.
Ervaar je toch een probleem op een van de onderstaande apparaten? Laat het ons weten! Wij gaan graag de uitdaging aan om het probleem te verhelpen.

Lees meer