Optimaal inrichten van SEO

Kiezen voor long tail of short tail zoekwoorden?

marko-portret-klein

Strategisch en technisch advies

Marko van den berg

Optimaliseer SEO met behulp van long tail en short tail zoekwoorden

Je wilt als ondernemer met jouw website of webshop hoog scoren in de zoekresultaten van google en het liefst ook nog op zoekwoorden die flink wat bezoekers naar de website trekken. Dan hoort een gedegen zoekwoorden onderzoek bij je strategie en komt bovenstaande vraag al vrij snel op je pad. Wij leggen het verschil uit en of je nou beter kunt kiezen voor long tail of short tail zoekwoorden.

Kiezen voor long tail of short tail zoekwoorden? Eerst het verschil begrijpen.

Short tail zoekwoorden zijn over het algemeen kernwoorden met een hoog zoekvolume. In de regel is de lengte van short tail zoekwoorden niet langer dan twee woorden. Denk bijvoorbeeld aan “marketingbureau”, “woning kopen” of “sportschool abonnement”. Long tail zoekwoorden zijn dus het tegenovergestelde hiervan. Drie of meer zoekwoorden die een lager, maar wel gerichter zoekvolume opleveren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan “Vrijstaande woning met tuin en garage kopen” of “Sportschool met sauna in Amersfoort”. Logischerwijs betekent dit dat wanneer jij bezoekers binnen haalt via short tail zoekwoorden, deze nog veel verder van een eventuele beslissing tot aankoop van jouw product afstaan, dan bezoekers die gericht binnen komen via een long tail zoekwoord.

Voordeel van short tail zoekwoorden

Harde groei in verkeer (tijdelijk)
Een hoger zoekvolume kan zorgen voor een groei van jouw website wanneer je hoog scoort binnen de Google zoekresultaten. Bezoekersaantallen zullen hierbij in de meeste gevallen flink omhoog en omlaag gaan schieten. Je staat immers op de eerste pagina in Google met een zoekwoord die een hoog volume heeft en dus ook veel concurrentie. Houd er rekening mee dat de kans dat je (snel) zakt ook groot is. Je zal actief moeten werken aan het verbeteren van je website om deze bezoekersaantallen en plek binnen Google te behouden.

Voordelen van long tail zoekwoorden

Minder concurrentie
Een lager zoekvolume betekent over het algemeen ook minder concurrentie. Dit betekent dat de weg naar de eerste positie in de Google resultaten een stuk gemakkelijker zal zijn voor long tail zoekwoorden dan wanneer je kiest voor een short tail zoekwoord.

Klaar voor de toekomst
Daarnaast is de afgelopen jaren voice search in opkomst. Denk hierbij aan mensen die thuis een Google Assistant hebben staan, of onderweg in de auto op hun mobiel via voice search iets willen opzoeken. Dan heb je meer kans om gevonden te worden met een long tail zoekwoord.

Vergroot kans op conversie
Zoals eerder ook al genoemd, haal je met long tail zoekwoorden bezoekers binnen die heel gericht opzoek zijn naar datgene wat jij te bieden hebt. Je kunt dus stellen dat long tail zoekwoorden voor een waardevoller verkeer zorgt. Ook haal je met long tail zoekwoorden een stabiele groei van bezoekers binnen over een langere tijd.

Conclusie

Kiezen voor long tail of short tail zoekwoorden begint met een goed zoekwoorden onderzoek. Welke zoekwoorden passen bij jouw website en welke zoekwoorden gaan voldoende bezoekers binnenhalen? Hierbij is een combinatie van long en short tail zoekwoorden ideaal. Let hierbij op dat je long tail zoekwoorden met nul volume uitsluit (en later weer bekijkt om volume te controleren) en bij het kiezen van short tail zoekwoorden niet kiest voor zoekwoorden met een te hoog volume. Dan schiet je met hagel, terwijl je juist gaat voor een schot in de roos.

Nieuwsgierig naar onze kennis en kunnen op gebied van online marketing?

Montix full service internetbureau tilt bedrijven graag naar een hoger niveau. Van hosting tot online marketing, wij regelen het graag voor je. Neem gerust contact met ons op. Samen kijken wij naar jouw kansen en mogelijkheden.

Een greep uit het werk van Montix:

landgoed-de-holtweijde

Landgoed de Holtweijde

Motorkleding webshop

Motorkledingvoordeel

carlinas project

Restaurant Carlina's

logos-strip

Vragen of hulp nodig?

Voor alle WordPress en Typo3 sites

reCAPTCHA is required.

Meer over online marketing

Relevanter Verkeer met Doelgroepen in Google Ads

Wil je relevanter verkeer naar de website halen met Google Ads? Dan kun je jouw Google Ads optimaal inzetten met het gebruik van doelgroepen. Van remarketing banners tot Google Search, lees onze uitgebreide uitleg van doelgroepen en zie welke jij allemaal in kan stellen!

Lees meer

ValueTrack Parameters instellen

Google Ads ValueTracking is een geavanceerde manier om gedetailleerde informatie van een bezoeker te krijgen. In plaats van de standaard campagne, advertentiegroep, en zoekterm informatie, kun je met ValueTracking ook het specifieke apparaat en de advertentiepositie van de klik zien. Ontdek wat je met ValueTracking kan doen!

Lees meer

7 User Flow Tips voor jouw Webdesign

Het doel van iedere website is om de bezoeker te overtuigen om jouw producten en services te kopen. Dit doel kan echter niet bereikt worden als jouw website niet gebruiksvriendelijk is. Een groot deel hangt af van de user flow of gebruikersstroom. Lees in 7 tips hoe jij jouw gebruiksvriendelijkheid kan optimaliseren.

Lees meer