Google Ads

Relevanter Verkeer met Doelgroepen

marko-portret-klein

Strategisch en technisch advies

Marko van den berg

Gebruik doelgroepen om relevant verkeer naar jouw website te trekken!

Gebruik jij Google Ads en ben je op zoek naar manieren om jouw account te optimaliseren? Vergeet dan niet te kijken naar jouw doelgroepen. Doelgroepen binnen Google Ads kunnen namelijk relevante zoekers naar website trekken. Lees wat jij kan doen met doelgroepen in Google Ads!

Met doelgroepen kun je kiezen om mensen te ‘targeten’ of te ‘observeren’ voor data. In dit artikel gaan wij het voornamelijk hebben over targeting. Door middel van targeting ben je namelijk actief bezig met het trekken van relevanter verkeer. Met observeren ben je alleen maar data aan het verzamelen.

Zoeken, Ideeën en Browsen

Wanneer je naar doelgroepen gaat en kiest voor targeting, dan zie je 3 opties verschijnen: zoeken, ideeën en browsen.

‘Zoeken’ werkt als een zoekbalk. Heb je bijvoorbeeld een doelgroepen lijst geïmporteerd uit Google Analytics? Of wil je algemeen zoeken? Dan kan je die makkelijk en snel vinden in de zoekbalk.

‘Ideeën’ zijn gebaseerd op de data die Google Ads na een loop van tijd heeft verzameld. Dit is data van zoekers die kijkt naar zoekgedrag en interesses. Verkoop je bijvoorbeeld meubels? Dan kan het zijn dat bij ‘Ideeën’ de doelgroep ‘Huis en tuin’ staat. Dit zijn dus zoekers die geïnteresseerd zijn of eerder gezocht hebben naar huis en tuin gerelateerde producten.

Tot slot hebben we ‘browsen’ waar we precies kunnen kiezen welke doelgroepen we willen targeten. Deze is waarschijnlijk het beste om te gebruiken wanneer je net begint met doelgroepen. Je kunt hier targeten op demografie, interesses en gewoontes, waar ze actief onderzoek naar doen, hoe ze interactie hebben gehad met jouw bedrijf, en gecombineerde doelgroepen.

Klik op deze groepen en kijk naar de mogelijkheden!

Zoeken ideeën Browsen Doelgroepen Google Ads

 

Doelgroepen gekozen? Nu bieden

Stel dat je wilt targeten op mensen die geïnteresseerd zijn in ‘huis en tuin’. Dan heb je de doelgroep gekozen en opgeslagen, maar wat nu?

Hoe de doelgroepen nu staan ingesteld doet het niets voor jouw Google Ads. Je zal een bodaanpassingen moeten invoeren. Dit betekent dat je meer wil bieden voor mensen die binnen deze doelgroep vallen, omdat ze waarschijnlijk beter converteren.

Ga naar je ingevoerde doelgroep en selecteer deze. Klik vervolgens op bodaanp. en klik op het potlood. Je krijgt vervolgens de keuze om het bod te verhogen of te verlagen. In dit scenario kiezen we voor verhogen. Voer nu een percentage in waarmee jij jouw bod wil verhogen.

Bijvoorbeeld, als je normaal voor een advertentiegroep €5 biedt, dan bied je met een 10% verhoging nu €5,50 voor deze doelgroep. Je max. CPC (kost per klik) zal dus met 10% omhoog gaan.

Doelgroep bodaanpassingen Google Ads

 

Remarketinglijsten of RLSA instellen

Binnen Google Ads is het ook mogelijk om remarketing in te stellen. Hiermee kan je mensen targeten die al eerder op jouw website zijn geweest. Hiervoor heb je op de website wel een remarketing tag nodig. Google legt in dit artikel uit hoe dit moet.

Voor Google Display houdt remarketing in dat wanneer iemand op jouw website is geweest, deze persoon achtervolgt wordt door jouw banners. Zodra de lijst genoeg data heeft zullen jouw banners alleen mensen achtervolgen die op jouw website zijn geweest.

De meeste mensen weten echter niet dat je ook remarketinglijsten voor Google Search hebt. Dit noem je RLSA remarketinglijsten. Je stelt remarketinglijsten voor Google Display en Google Search hetzelfde in, maar voor Google Search zul je een bodverhoging moeten doen om de targeting te verbeteren.

Wanneer iemand dus op jouw website is geweest in de afgelopen 30 dagen en vervolgens weer opnieuw zoekt naar een relevant product, dan biedt je daar dus meer voor. Het is een relevante zoekopdracht van een persoon die al bekend is met jouw merk en misschien geeft jouw advertentie die extra push om een aankoop te doen.

Ga naar doelgroepen en selecteer ‘targeting’. Navigeer vervolgens naar ‘browsen’ en klik op ‘hoe ze interactie hebben gehad met uw bedrijf’. Kies vervolgens ‘websitebezoekers’ en kies de remarketinglijst die jij in wil stellen.

Remarketing en RLSA lijsten instellen Google Ads

 

Remarketing stoppen bij aankoop

Wil je een klant niet meer vervelen met Display banners wanneer ze net een aankoop hebben gedaan? Binnen Google Ads is het ook mogelijk om remarketing te stoppen wanneer iemand een aankoop heeft gedaan.

Remarketing banners worden misschien wel 100 keer vertoont aan mogelijke klanten. Wanneer een klant dan toch een aankoop heeft gedaan wil je ze niet blijven vervelen met banners. Er is dan een kans dat ze geïrriteerd raken en dat willen we natuurlijk niet!

Maak een doelgroeplijst aan waarin gebruikers worden opgenomen die de afgelopen 10 dagen op de bedanktpagina zijn gekomen of een transactie hebben uitgevoerd. Wanneer je dit hebt gedaan navigeer naar je linkermenu, ‘doelgroepen’ en klik in plaats van op ‘doelgroepen’ op ‘uitsluitingen’. Hier vindt je doelgroepuitsluitingen. Voeg hier de doelgroep toe die geconverteerd zijn.

Zorg dat deze lijsten over de afgelopen 10, 20 of 30 dagen zijn gemaakt. Je wil namelijk geconverteerde klanten niet voor altijd uitsluiten, maar slechts over een korte periode. Wanneer het X aantal dagen zijn afgelopen en ze bezoeken de website opnieuw, dan worden ze weer opgenomen in de remarketinglijst.

Doelgroepen uitsluiten Google Ads

 

Te ingewikkeld of toch teveel werk? Besteedt het uit!

Het kan zijn dat je als ondernemer geen tijd hebt om deze zaken uit te zoeken en in te stellen. In Google Ads zijn er namelijk nog veel meer dingen die jouw campagnes optimaal kunnen laten lopen. We snappen dat dit misschien te veel is. 

Als een full service internetbureau helpen we graag met jouw marketing, waaronder Google Ads. Als Marketing experts nemen wij graag alles uit handen en stellen alles zo optimaal mogelijk in voor jouw bedrijf. Zo ben jij geen tijd meer kwijt aan Marketing, maar profiteer je nog optimaal!

Alleen Google Ads uit handen geven? Bekijk onze Google Ads abonnementen.

Een greep uit het werk van Montix:

landgoed-de-holtweijde

Landgoed de Holtweijde

Motorkleding webshop

Motorkledingvoordeel

carlinas project

Restaurant Carlina's

logos-strip

Vragen of hulp nodig?

Ook veilig emails versturen via WordPress?
reCAPTCHA is required.

Meer over online marketing

ValueTrack Parameters instellen

Google Ads ValueTracking is een geavanceerde manier om gedetailleerde informatie van een bezoeker te krijgen. In plaats van de standaard campagne, advertentiegroep, en zoekterm informatie, kun je met ValueTracking ook het specifieke apparaat en de advertentiepositie van de klik zien. Ontdek wat je met ValueTracking kan doen!

Lees meer

7 User Flow Tips voor jouw Webdesign

Het doel van iedere website is om de bezoeker te overtuigen om jouw producten en services te kopen. Dit doel kan echter niet bereikt worden als jouw website niet gebruiksvriendelijk is. Een groot deel hangt af van de user flow of gebruikersstroom. Lees in 7 tips hoe jij jouw gebruiksvriendelijkheid kan optimaliseren.

Lees meer

CTR Verhogen met Rich Snippets

De strijd om op te vallen binnen zoekmachines is erg fel. Bedrijven zoeken altijd manieren om op te vallen tussen concurrenten. Als ondernemer moet je daar in deze online wereld ook aan denken. Rich Snippets kunnen je helpen om jouw bedrijf te onderscheiden binnen zoekmachines.

Lees meer