Google Ads

ValueTrack Parameters instellen

marko-portret-klein

Strategisch en technisch advies

Marko van den berg

Krijg meer inzicht in jouw bezoekers van Google Ads met Custom Parameters!

Google Ads ValueTracking is een geavanceerde manier om gedetailleerde informatie van een bezoeker te krijgen. In plaats van de standaard campagne, advertentiegroep, en zoekterm informatie, kun je met ValueTracking ook het specifieke apparaat en de advertentiepositie van de klik zien.

ValueTracking voeg je toe aan de URL’s van jouw advertenties. Elke URL-parameter bevat een stuk tekst dat begint en eindigt met accolades { }. Wil je bijvoorbeeld weten bij welke campagne de klik hoort, dan zou de URL {campaignid} bevatten.

Deze data kun je vervolgens zien in Google Analytics of in het CRM systeem van jouw website.

In dit artikel leggen wij uit hoe je met ValueTrack Parameter jouw Google Ads naar een hoger niveau tilt!

 

Wat je moet weten over ValueTracking

Voordat je begint met ValueTracking is het belangrijk om te weten wat je allemaal kan doen en waar je het toe kan passen.

In Google Ads is het mogelijk om ValueTracking toe te passen op:

  • Google Search
  • Google Display
  • Google Shopping

Parameters kun je vervolgens toevoegen op verschillende niveaus: campagne, advertentiegroep, of advertenties. Je kunt hierbij 8 custom parameters toevoegen per level.

Wanneer de parameters dezelfde naam hebben, dan gebruikt Google de meest specifieke parameter. Heb je bijvoorbeeld data ontvangen op advertentieniveau {_color}=green en vervolgens op advertentieniveau {_color}=yellow ontvangen, dan gebruikt Google de informatie op advertentieniveau.

 

Welke Parameters kun je gebruiken?

Wanneer je bepaalt hebt op welk niveau je parameters toe wilt voegen, dan moet je bepalen welke ValueTrack Parameters je wilt gebruiken.

Hieronder vindt je een basis lijst van ValueTrack parameters. Wil je een de uitgebreide lijst zien? Kijk dan naar dit artikel van Google.

Parameter Wat is het resultaat
{campaignid} De campagne-ID. (Gebruik deze parameter wanneer u uw trackinggegevens op accountniveau heeft ingesteld en wilt weten voor welke campagne uw advertentie is weergegeven.)
{adgroupid} De advertentiegroep-ID. (Gebruik deze parameter wanneer u uw trackinggegevens op account- of campagneniveau heeft ingesteld en wilt weten voor welke advertentiegroep uw advertentie is weergegeven.)
{feeditemid} De ID van de extensie waarop is geklikt.
{loc_physical_ms} De ID van de geografische locatie van de klik. Alleen gerapporteerd voor campagnes die advertenties weergeven aan mensen op uw targetlocaties.
{matchtype} Het zoektype van het zoekwoord dat uw advertentie heeft geactiveerd: ‘e’ voor exact zoeken, ‘p’ voor zoeken op woordgroep of ‘b’ voor breed zoeken.
{network} Waar de klik vandaan komt: ‘g’ voor Google Zoeken, ‘s’ voor een zoekpartner of ‘d’ voor het Display Netwerk.
{device} Van welk apparaat de klik afkomstig is: ‘m’ voor mobiel, ‘t’ voor tablet en ‘c’ voor computer.
{devicemodel} Van welk model telefoon of tablet de klik afkomstig is (bijvoorbeeld ‘Apple+iPhone’). Let op: Alleen beschikbaar voor campagnes in het Display Netwerk.
{creative} Een unieke ID voor uw advertentie.
{keyword} Voor het zoeknetwerk: het zoekwoord in uw account dat overeenkomt met de zoekopdracht, behalve als u een dynamische zoekadvertentie gebruikt, die een lege waarde retourneert. Voor het Display Netwerk: het zoekwoord in uw account dat overeenkomt met de content.
{placement} De contentsite waar op uw advertentie is geklikt (voor campagnes met zoekwoordtargeting) of de overeenkomende plaatsingstargetingcriteria voor de site waar op uw advertentie is geklikt (voor campagnes met plaatsingstargeting).
{adposition} De positie op de pagina waar uw advertentie is weergegeven, bijvoorbeeld de waarde ‘1t2’ (dit betekent pagina 1, bovenaan (de ‘t’ van ‘top’), positie 2).

Stel je voegt de parameter {device} toe, dan komt dit er als volgt uit te zien in de data: www.website.nl/?device=c voor computer.

 

Hoe stel je ValueTrack Parameters in?

ValueTrack Parameters hebben andere instellingen per niveau. Volg de volgende stappen om parameters in te stellen:

Op campagneniveau:

  1. Klik op de campagne en ga naar ‘instellingen’.
  2. Klik op geavanceerde instellingen en zoek ‘URL-opties voor campagne’
  3. Bewerk de trackingtemplate of geef {lpurl} op, beide met een vraagteken erachter.
  4. Vul vervolgens alle ValueTrack-parameters die u wilt gebruiken, gescheiden door en-tekens (&). Als je bijvoorbeeld de parameter {matchtype} wilt gebruiken, moet je trackingtemplate er zo uitzien: {lpurl}?matchtype={matchtype}.
  5. Test de parameters.
  6. Klik op Opslaan.

Op advertentiegroepniveau:

  1. Klik op de Advertentiegroep die je wilt meten.
  2. Ga vervolgens naar instellingen en ‘Opties voor URL van advertentiegroep’.
  3. Bewerk de trackingtemplate of geef {lpurl} op, beide met een vraagteken erachter.
  4. Vul vervolgens alle ValueTrack-parameters die u wilt gebruiken, gescheiden door en-tekens (&). Als je bijvoorbeeld de parameter {matchtype} wilt gebruiken, moet je trackingtemplate er zo uitzien: {lpurl}?matchtype={matchtype}.
  5. Test de parameters.
  6. Klik op Opslaan.

Voor advertentieniveau:

  1. Klik op het paginamenu Advertenties en extensies.
  2. Selecteer de advertentie die je wilt meten en klik op het potlood om deze te bewerken.
  3. Klik onderaan de advertentie op ‘URL opties voor advertentie’.
  4. Vul vervolgens alle ValueTrack-parameters die u wilt gebruiken, gescheiden door en-tekens (&). Als je bijvoorbeeld de parameter {matchtype} wilt gebruiken, moet je trackingtemplate er zo uitzien: {lpurl}?matchtype={matchtype}.
  5. Test de parameters.
  6. Klik op Opslaan.

Zorg ervoor dat er geen spaties staan in de URL, want dan werkt de tracking niet meer.

Zo heb je ValueTracking binnen no-time ingesteld!

 

Wil je het optimale halen uit jouw marketing?

Als fullservice internetbureau kun je bij Montix terecht voor al jouw marketing. Wij nemen makkelijk alles uit handen en stellen ieder marketing onderdeel optimaal op elkaar af. Zo maak je optimaal gebruik van jouw marketing.

Heb je meer interesse in onze Google Ads? Bekijk dan onze Google Ads abonnementen!

Een greep uit het werk van Montix:

landgoed-de-holtweijde

Landgoed de Holtweijde

Motorkleding webshop

Motorkledingvoordeel

carlinas project

Restaurant Carlina's

logos-strip

Vragen of hulp nodig?

Ook veilig emails versturen via WordPress?
reCAPTCHA is required.

Meer over online marketing

Relevanter Verkeer met Doelgroepen in Google Ads

Wil je relevanter verkeer naar de website halen met Google Ads? Dan kun je jouw Google Ads optimaal inzetten met het gebruik van doelgroepen. Van remarketing banners tot Google Search, lees onze uitgebreide uitleg van doelgroepen en zie welke jij allemaal in kan stellen!

Lees meer

7 User Flow Tips voor jouw Webdesign

Het doel van iedere website is om de bezoeker te overtuigen om jouw producten en services te kopen. Dit doel kan echter niet bereikt worden als jouw website niet gebruiksvriendelijk is. Een groot deel hangt af van de user flow of gebruikersstroom. Lees in 7 tips hoe jij jouw gebruiksvriendelijkheid kan optimaliseren.

Lees meer

CTR Verhogen met Rich Snippets

De strijd om op te vallen binnen zoekmachines is erg fel. Bedrijven zoeken altijd manieren om op te vallen tussen concurrenten. Als ondernemer moet je daar in deze online wereld ook aan denken. Rich Snippets kunnen je helpen om jouw bedrijf te onderscheiden binnen zoekmachines.

Lees meer