09-03-22

Online marketing en digital marketing: het verschil

In de loop van de afgelopen jaren is hier een verschil ingeslopen. Waar je ooit alles kon scharen onder de term “online marketing” is dit tegenwoordig meer de term voor dat deel van de digital marketing dat zich bezig houdt met de betaalde advertenties online. Van Google en Bing Ads tot en met Bannering en social media ads.

Digital Marketing is daarmee dan ook de algemene term geworden voor alles dat met digitale marketing te maken heeft. De scheiding tussen online en offline wordt kleiner omdat ook content voor beide kanalen centraal beheerd kan worden. Daarmee blijven offline media wel specialismen waarvoor tenminste deels geheel andere kennis nodig is om tot een goed resultaat te komen.

Dus onder Digital MArketing vallen dan onderdelen als: Seo, zowel technische als content seo. Ads in diverse vormen. De strategie, de aanpak. Content marketing als zodanig is daar uiteraard ook weer een onderdeel in waarbij dit voor de verbindende factor zorgt: de doelgroep wordt via diverse kanalen vanuit dezelfde content-strategie, benaderd of geconfronteerd.

Automatisering met tools zoals Hubspot of in eenvoudiger vorm binnen Mailchimp leveren veel info op over de persoon die een aanvraag heeft gedaan. Dit soort toepassingen horen bij het sales-traject maar zijn onderdeel van Digital Marketing.

Wikipedia maakt het als volgt duidelijk (zij het in alleen de engelstalige versie):
https://en.wikipedia.org/wiki/Digital_marketing

Digital marketing is the component of marketing that uses the Internet and online based digital technologies such as desktop computers, mobile phones and other digital media and platforms to promote products and services. Its development during the 1990s and 2000s changed the way brands and businesses use technology for marketing. As digital platforms became increasingly incorporated into marketing plans and everyday life, and as people increasingly use digital devices instead of visiting physical shops, digital marketing campaigns have become prevalent, employing combinations of search engine optimization (SEO), search engine marketing (SEM), content marketing, influencer marketing, content automation, campaign marketing, data-driven marketing, e-commerce marketing, social media marketing, social media optimization, e-mail direct marketing, display advertising, e–books, and optical disks and games have become commonplace. Digital marketing extends to non-Internet channels that provide digital media, such as television, mobile phones (SMS and MMS), callback, and on-hold mobile ringtones. The extension to non-Internet channels differentiates digital marketing from online advertising.

Wat kunnen we nog toevoegen aan dit artikel?

Blog formulier

Contact informatie

Montix, Internetbureau
Rigtersbleek Aalten 4 – 108
7521 RB Enschede

Voor vragen, vrijblijvende offertes en advies:
E-mail: support@montix.nl
Tel: +31 (0)53 750 30 30

foto nora montix 2023

Marko van den Berg