Wat zijn de richtlijnen van Google voor websites?

Anno 2021 is online zichtbaarheid een onmisbaar kanaal. Door bijvoorbeeld het Covid-19 virus focussen veel bedrijven zich op de online wereld, maar niet elke organisatie kan gevonden worden op Google. Hieronder lees je meer over de belangrijkste richtlijnen voor websites die Google hanteert voor de online zichtbaarheid.

Richtlijnen

De richtlijnen die Google hanteert hebben betrekking op het vinden van de pagina, het begrijpen van de pagina en de bezoekers helpen om je pagina te gebruiken. Ook heeft Google kwaliteitsrichtlijnen, denk hierbij aan praktijken die verboden zijn. Bij het volgen van de richtlijnen kan Google je site vinden, indexeren en rangschikken.

De richtlijnen voor het vinden van een pagina zijn:

  • Zorgen dat alle webpagina’s bereikbaar zijn via een andere vindbare pagina
  • Een sitemap bestand met links inleveren die verwijzing geven naar de belangrijkste pagina’s op je site
  • Het beperken van de het aantal links op een pagina
  • Zorgen dat de webserver de HTTP-Header correct ondersteunt, hiermee laat je aan Google weten of je content is gewijzigd sinds de laatste check

De richtlijnen voor het begrijpen van een pagina zijn:

  • Een website maken waar bezoekers iets aan hebben, het is ook verstandig om de pagina’s op een heldere manier weer te geven
  • Maak gebruik van woorden die gebruikers kunnen opgeven en zorg dat deze woorden op de betreffende site komen
  • Zorgen dat title-elementen en alt-kenmerken beschrijvend, nauwkeurig en correct zijn
  • Zorgen dat de belangrijkste content van de site standaard zichtbaar is
  • Zorgen dat advertenties links naar je pagina’s de positie in de zoekresultaten niet manipuleren
  • De richtlijnen voor het gebruik door bezoekers zijn:
  • Tekst gebruiken in plaats van afbeeldingen om de belangrijkste namen, woorden en links weer te geven
  • Zorgen dat alle links leiden naar een live webpagina
  • Het optimaliseren van de laadtijden van een pagina
  • Website geschikt maken voor alle apparaten, zoals desktops, tablets en smartphones
  • Site concreet weergeven op verschillende browsers

Kwaliteit richtlijnen:

  • Verborgen omleidingen. Hierbij stuur je een bezoeker naar een andere URL dan die hij aanvankelijk had aangevraagd. Een voorbeeld van een verborgen omleiding is dat desktop gebruikers een normale pagina te zien krijgen, terwijl mobiele gebruikers worden omgeleid naar een heel ander spam domein.
  • Het verbergen van tekst of links in uw inhoud om de zoekresultaten van Google te manipuleren kan als misleidend worden beschouwd en is in strijd met de richtlijnen voor webmasters van Google. Dit kan bijvoorbeeld worden gedaan door een witte tekst op een witte achtergrond te gebruiken. Een ander voorbeeld is door de lettertype in te stellen op 0. Bij het evalueren van je website, is het belangrijk om voor na te gaan of de teksten en links alleen voor de zoekmachines zijn in plaats van de bezoekers.
  • Doorway-pagina’s. Doorway-pagina’s zijn sites of pagina’s die zijn gemaakt om specifieke, vergelijkbare zoekopdrachten te rangschikken. Ze zijn slecht voor gebruikers omdat ze kunnen leiden tot meerdere vergelijkbare pagina’s in de zoekresultaten, waarbij elk resultaat de gebruiker uiteindelijk naar dezelfde bestemming brengt. Een voorbeeld hiervan is het hebben van meerdere domeinnamen of pagina’s die gebruikers naar één dezelfde pagina leiden.
  • Automatisch verzamelde content. Sommige website-eigenaren gebruiken inhoud die is overgenomen van anderen met als doel het vergroten van het aantal pagina’s op hun website. Compleet gekopieerde content geven geen toegevoegde waarde aan gebruikers en kan in sommige gevallen gezien worden als inbreuk op het auteursrecht.
  • Pagina’s vullen met niet relevante zoekwoorden

Het belang van de Google richtlijnen

Het is voor website-eigenaren dus erg belangrijk om aan deze richtlijnen te voldoen. Een website kan met behulp van deze richtlijnen sneller gevonden worden, mits je voldoet aan de kwaliteit richtlijnen. Bij schending kan dit leiden tot verwijdering van Google. Als website-eigenaar kun je inspelen op de behoeften van mensen. Laten we als voorbeeld nemen dat iemand op zoek is naar een oplossing voor gewichtsverlies. Jij als website-eigenaar maakt content en daarbij een beschrijving. Als website-eigenaar moet je goed nadenken over de beschrijving, omdat deze moet overeenkomen met de zoekopdracht van de potentiële klant. Hierdoor zal jouw website sneller gevonden worden. Dit komt omdat je dan aantrekkelijke content hebt die de klant aanspreekt. Uiteindelijk zal de klant langer op jouw website blijven, wat kan resulteren in verkoop.

Ons werk

Waar we trots op zijn:

Kips

Chicken Tonight

Pon Logistics

Meer over webdevelopment

marko-portret-klein

Rana Güney

Tel: +31 (0)53 750 30 30
E-mail: support@montix.nl

reCAPTCHA is required.