Google Ads: hoe werkt het en wat kan je ermee?

Google Ads is het advertentieplatform van Google. In het verleden heette dit platform Google Adwords en deze benaming wordt nog steeds door veel mensen gebruikt. De populariteit van Google Ads is de afgelopen jaren sterk gestegen. Dat is voornamelijk omdat het een relatief goedkoop marketingmiddel is. Wij leggen je uit wat Google Ads is, hoe je het gebruikt en wat je ermee kunt bereiken.

Wat is Google Ads?
Wanneer je op google naar een bepaalde term zoekt, verschijnen er zoekresultaten. De zoekresultaten die verschijnen zijn voornamelijk organisch. Dat betekent dat Google het internet doorzoekt naar de pagina die het beste aansluit bij jouw zoekterm. De eigenaren van deze pagina’s hoeven hier niet voor te betalen, maar moeten ervoor zorgen dat hun website van hoge kwaliteit is.

Naast deze organische zoekresultaten verschijnen er ook betaalde zoekresultaten. Dit zijn advertenties via Google Ads. Deze advertenties zijn zoekresultaten die vaak boven de organische zoekresultaten staan. Je kunt verschillende vormen van advertenties op Google tegenkomen.

Met het inzetten van Google Ads kun je zorgen dat jouw website bovenaan de zoekresultaten van Google komt te staan. Hierdoor trek je op eenvoudige wijze bezoekers die op zoek zijn naar jouw product en/of service.

Verschillende soorten advertenties

Zoekcampagne
De zoekadvertentie is de meest voorkomende advertentie. Bij zoekadvertenties worden de advertenties bovenaan of onderaan de pagina getoond. Dit zijn vaak de bovenste 3 en onderste 3 zoekresultaten. Dit komt doordat deze plekken de hoogste click frequentie behalen.

Shopping campagne
Bij de shopping campagne worden advertenties boven of naast de zoekresultaten geplaatst. Deze vorm van adverteren gebruik je vaak bij online verkoop van producten. Je kunt hiermee je webshop een boost geven. Bij het tonen van de advertentie wordt een afbeelding, omschrijving en prijs van het product getoont.

Displaycampagne
Een displaycampagne werkt anders dan de bovenste twee soort campagnes. Bij de displaycampagne adverteer je met een afbeelding of een video. Dit kan een afbeelding van een bedrijfslogo zijn, of een advertentievideo. De display wordt niet alleen getoond in de zoekmachine van Google, maar wordt ook getoond op de websites van Google Partner. Voorbeelden van deze websites zijn: Youtube, nu.nl of msn.nl.

display campagne

Hoe gebruik je Google Ads

Hoewel Google Ads een handig middel is om mee te adverteren, ben je helaas vaak niet de enige die hiermee werkt. Je zult dus niet standaard bovenaan de zoekresultaten komen wanneer je een campagne aanmaakt. Om te zorgen dat je zo hoog mogelijk komt te staan, moet je weten hoe Google de advertentie beoordeeld. Google let op de volgende aspecten:

  • Bod: Bij het instellen van de advertentie moet je aangeven hoeveel je maximaal bereid bent om te betalen per klik. Dit betekent niet dat je dit maximale bod elke keer zult betalen.
  • Kwaliteit van de advertentie, de website en de landingspagina: Google beoordeeld een website ook op kwaliteit. De website moet relevant zijn voor de bezoeker.

Ons werk

Waar we trots op zijn:

Kips

Chicken Tonight

Pon Logistics

Meer over webdevelopment

Méér met WordPress

Technische WordPress ondersteuningDrie groeikansen  Plugins Plugins leveren de functionaliteit: Filtersystemen voor meer overzicht Publiceren van PDF blader-boeken Data ophalen vanuit extern systeem Koppeling met MailChimp Betere formulieren voor...

Lees meer
marko-portret-klein

Rana Güney

Tel: +31 (0)53 750 30 30
E-mail: [email protected]

reCAPTCHA is required.