Blog

Voor WordPress, WooCommerce, Typo3 en Online Marketing
 

 

 

 

 

 

 

Van Joomla naar WordPress:

van het stenen tijdperk naar 2020!

Waar Joomla niet eens zo heel lang geleden een uitstekend en actueel CMS was, is het door tegenstrijdigheden in de ontwikkeling ervan niet voldoende bijgebleven om nog echt lekker te werken. WordPress daarentegen heeft zich in de afgelopen jaren ontwikkeld tot het CMS met de grootste bekendheid. Velen kennen het systeem en vinden in nieuwe websites dan ook snel hun weg voor het beheren er van.

Joomla naar WordPress migratie: Al je data en foto’s mee naar een nieuwe WordPress website!
Heb je je zinnen gezet op WordPress en ben je nieuwsgierig of je zoveel mogelijk je data die je in de afgelopen jaren hebt opgebouwd, mee kunt nemen?

Voer een migratie-test uit: Joomla naar WordPress migratie.

  • Of je data meegaat of dat er kinken in de kabel zijn?
  • Welke kinken zijn er en hoe kunnen ze worden opgelost?

Op basis van deze test kun je snel zien of en hoeveel extra werk het evt gaat zijn om alle data netjes over te zetten. Als het lukt heb je aan het einde wel:

  • Een volledige WordPress website

Vragen over een cms migratie van Joomla naar WordPress? Bel (053 7503030) of mail (helpdesk@montix.nl) ons en we gaan meteen voor je aan de slag!

Stap 1

Controleren van de huidige website: om welke data gaat het, welke typen pagina’s zijn er en welke technische onderdelen gebruikt de site? Welke delen kunnen geautomatiseerd worden overgezet, wat veel tijd scheelt? Welke delen hebben wat aanpassing van de tooling nodig om ook geautomatiseerd overgezet te kunnen worden? Welke delen moeten alsnog handmatig worden gemigreerd?

Doe de migratie-check!

Stap 2

Als je weet wat er met de data kan, dus of je daadwerkelijk alle data kunt migreren naar de nieuwe WordPress website, dan is de volgende stap: de structuur van de website bepalen.
De structuur van je oude website is bepalend voor de overdracht van de gegevens. Hoe je daar vervolgens binnen WordPress mee omgaat is aan jou.

Vrijwel elke website heeft de noodzaak om van tijd tot tijd te worden opgeruimd. Minder actuele zaken naar de achtergrond, te lang niet bijgewerkte informatie weer actualiseren en onduidelijke pagina’s en berichten herzien.

De structuur van de website is zowel voor de bezoeker van de website van groot belang. Hiërarchie helpt hierbij. Heb je veel over hetzelfde of over vrijwel identieke onderwerpen dan kun je kijken of deze zijn samen te voegen. Hiermee ontstaan sterkere pagina’s.

Wat is je menu-structuur, hoe zijn je pagina’s ingedeeld? Als je hiervoor een nieuwe keuze hebt vastgelegd, dan staat de data gereed.

Stap 3

De layout bepalen. Vormgeving van de website. Binnen Joomla! werkte je met een template en binnen WordPress met een thema. Dit kan in beide gevallen een versie zijn die op basis van een pagebuilder is gerealiseerd of volledig maatwerk is.

Vroeger waren maatwerk thema’s in het voordeel. Tegenwoordig is dat een heel stuk minder het geval: alleen als je tot het uiterste moet gaan voor speciale functionaliteiten of laadsnelheden van de website, dan is een maatwerk thema theoretisch nog in het voordeel. Wat flexibiliteit, doorontwikkeling en kosten betreft zit er echter een universum tussen: maatwerk is en blijft ook in de toekomst vele malen duurder.

Advies van Montix hierin: altijd eerst je wensen en toekomstplannen bespreken en dan pas een keuze maken. Generiek zal in 99% van de gevallen het Divi thema, waarbij je de pagebuilder gebruikt, de beste optie zijn.

Stap 4

Je hebt je data, je hebt de layout. Nu is het een kwestie van alle pagina’s samenstellen en daarmee de bestaande teksten en afbeeldingen in de gewenste pagina-opmaak plaatsen. Hier kan veel tijd, erg veel tijd(!), in gaan zitten. Een pagina die kritisch en elke keer net iets anders wordt opgemaakt kost gewoon tijd. Dit zie je later terug in een secuur samengestelde website die goed en prettig aanvoelt. Dit is de manier om indruk te maken en je te onderscheiden van de rest.

Stap 5

Dit is dan finale stap. Het gaat nu om een laatste controle en dan het live zetten van de nieuwe website. En vanaf dan vooral doorgaan met het bijhouden van de website!

Basisvoorwaarden voor het bovenstaande:

Een website die wordt gemigreerd moet SEO-technisch goed worden gemigreerd. Dat wil zeggen incl. alle oude url’s of het redirecten daarvan.
En elke website heeft zo zijn technische uitbreidingen die in de nieuwe minimaal ook weer aanwezig moeten zijn.

Vooral niet vergeten: goede managed hosting voor de WordPress website. Inclusief wekelijkse updates om zoveel mogelijk bij te zijn en hackers geen kans te geven. Een extra firewall die inlogpogingen afremt. Een cachingsysteem om de website sneller te maken. Eventueel inclusief “lazy-loading” waardoor de data van de pagina pas wordt geladen als er ook daadwerkelijk wordt gescrold. Dit geeft nauwelijks vertraging bij het scrollen, maar scheelt enorm in de laadtijd van de pagina.

Deze stappen zijn ter illustratie hoe een dergelijk migratieproces van een Joomla! website naar een nieuwe WordPress website er uit ziet. Per situatie is het verstandig om een check te doen en de wensen te bespreken. 

 

Voordelen WordPress t.o.v. Joomla

Om te beginnen de nadelen van Joomla op dit moment:

  • Joomla! heeft een enorm snel dalend aantal gebruikers
  • De ontwikkeling van Joomla! zelf gaat veel trager dan in het verleden
  • Het aantal uitbreidingsmogelijkheden dat van goede kwaliteit is daalt
  • Het bewerken van templates is omslachtiger en vaak beperkter dan in WordPress mogelijk is
  • Joomla! heeft te vaak last van incompatibiliteit met uitbreidingen
  • De samenwerking tussen Joomla en de webshop VirtueMart heeft al sinds jaren breuken opgelopen.
  • De structuur van een Joomla website is veel complexer om te beheren dan van WordPress

Doe de migratie-check!

WordPress en ook WooCommerce, zelf een plugin, “leven” met het gebruik van plugins. Essentieel is het maken van de juiste keuzes: wil je de hoogste betrouwbaarheid of wil je ook gebruik maken van het modulaire systeem om budget te besparen?

Maatwerk plugins zorgen voor de hoogste stabiliteit. Bij elke essentiële wijziging binnen WordPress zul je dan wel aanpassingen handmatig moeten laten uitvoeren zodat ook de maatwerk plugin compatible blijft. In de praktijk kan dat erg meevallen, maar alsnog zullen de totale kosten hoger liggen dan bij het aanschaffen van een bestaande plugin die slechts wat configuratie nodig heeft.

Wees zuinig met het aantal plugins. Het is enorm verleidelijk om voor elke kleine extra functie een plugin te gebruiken, maar op termijn heb je een veel te “zware” website die overladen is met plugins waardoor het lastiger wordt om bij conflicten snel in te grijpen. Tevens verhoogd elke plugin het risico op lekken.

Doe de migratie-check!

Joomla is voortgekomen uit het cms Mambo, dat in ca. 2001 als Open Source cms beschikbaar werd gesteld. Mambo kenmerkte zich door gebruiksgemak en een snel groeiend aantal ontwikkelaars dat zorgde voor een goede doorontwikkeling.
Door onenigheid oa over de licentie heeft er eind 2005 een afsplitising plaatsgevonden die onder de naam Joomla verder ging. Het woord Joomla! is afgeleid van het Swahili en betekent: samen.

Elk systeem valt of staat met de consistentie van de doorontwikkeling. Tot ca 2012 scoorde Joomla erg goed en kon je samen met webshop VirtueMart krachtige websites realiseren. Na 2012 zijn er helaas door wederom onenigheid keuzes gemaakt bij de doorontwikkeling die oa voor ontwikkelaars van extensies niet goed te volgen waren waardoor het enthousiasme daalde. Met als gevolg dat veel ontwikkelaars overstapten naar het inmiddels erg sterk staande cms WordPress.

WordPress had tevens het geluk dat de webshop-plugin WooCommerce ook onder beheer van Automattic kwam. Hierdoor konden beide systemen zich erg sterk doorontwikkelen: er sloten zich steeds meer externe partijen aan die middels plugins zorgden voor een enorm arsenaal aan extra funtionaliteiten.

Doe de migratie-check

Must read over WordPress

WordPress en Woocommerce support

Voor je Woocommerce webshop heb je support nodig voor diverse soorten vragen, zoals: techniek, seo-vragen, vragen omtrent hosting, vragen omtrent het betaalsysteem of de werking van Woocommerce in het algemeen.

Lees meer

WordPress handleiding

Handleiding voor WordPress Inhoudsopgave: Inloggen Dashboard Pagina opbouw SEO Zelf aanpassingen doen en plugins installeren Updates doorvoeren GebruikerrechtenInloggen We starten met het inloggen op de WordPress website. Ga naar de domeinnaam en Type daarachter...

Lees meer

Cases:

Jouw vraag:

reCAPTCHA is required.

Meer weten over: