09-03-22

KPI’s voor digital marketing, wat zijn ze?

Juist voor Digital Marketing, waarbij je dus diverse instrumenten inzet om je doelen te halen, zijn kpi’s nodig om snel te meten waar je successen en waar je verbeterpunten of zelfs failures zitten.

Binnen de wereld van Google Ads (en Bing Ads) is het zeer gebruikelijk om alleen naar dit onderdeel te kijken. Dus om alle andere kanalen die voor succes kunnen zorgen niet mee te nemen. Ads worden steeds verder geoptimaliseerd. Er worden steeds fijnmaziger lijnen uitgezet voor bijvoorbeeld retargeting. De kosten kunnen hierbij flink op blijven lopen. Dat gaat in stappen, maar als je van jaar tot jaar kijkt dan gaan deze zaken opvallen. Het netto resultaat, de aanvragen of verkopen, loopt niet gelijk mee op met de gestegen kosten. Een goede afweging blijven maken is dus ook in de loop van een jaar nodig zodat je niet blind wordt voor andere opties.

Een kpi is een factor die aangeeft hoe een bepaald onderdeel er in hoofdlijnen bij staat. De menselijke interpretatie is van belang om de juiste conclusies te kunnen trekken. Immers dat wat laag scoort moet in relatie worden gezien tot de gedane investering. Als die eveneens laag was is er wellicht een kans op meer succes bij een grotere investering. Zo kun je niet alleen binnen 1 discipline schuiven met budget maar ook interdisciplinair schuiven: bijvoorbeeld van SEA naar SEO.

Jouw kpi’s

Wat jouw kpi’s zouden moeten zijn hangt natuurlijk van jouw situatie af. Dit artikel is bedoeld om aan te geven dat je kpi’s ook onbenutte kansen bloot moeten geven om je investeringen en inspanningen op korte en lange termijn goed te kunnen sturen.

10 voorbeeld KPI’s voor digital marketing:

  1. Aantal websitebezoekers per kanaal incl. bouncerate en conversieratio
  2. Score vanuit nieuwsbrieven-systeem incl. automatisering/opvolging
  3. Score vanuit Social Media rechtstreeks indien van toepassing
  4. Totale marketinguitgaven
  5. Conversiepercentage van bezoeker naar aanvraag of verkoop
  6. Kosten per lead
  7. Conversiepercentage van aanvraag naar verkoop
  8. Kosten per klant
  9. Customer Lifetime Value
  10. Return on Investment

Wat kunnen we nog toevoegen aan dit artikel?

Blog formulier

Contact informatie

Montix, Internetbureau
Rigtersbleek Aalten 4 – 108
7521 RB Enschede

Voor vragen, vrijblijvende offertes en advies:
E-mail: support@montix.nl
Tel: +31 (0)53 750 30 30

foto nora montix 2023

Marko van den Berg