SNEL MEER RESULTAAT MET ADVERTENTIES

Ads via zoekmachines en socials

Adverteren

Adverteren voor snel resultaat

Om snel goed gevonden te worden kun je op diverse manieren online adverteren. Bij adverteren betaal voor je de vertoningen van je advertentie of voor de kliks op de advertentie.
Verder is er nog een verschil tussen het tonen van jouw advertentie als iemand naar jouw product of dienst zoekt en het tonen van de advertentie door deze op plekken waar jouw doelgroep zit ook te vertonen. Een tussenvorm is het volgen van jouw bezoekers: degeen die jouw site heeft bezocht kun je blijven achtervolgen met advertenties.

Google

Adverteren via Google

De zoekmachine Google is al jarenlang de meestgebruikte zoekmachine ter wereld. Je kunt via Google adverteren op de resultatenpagina: je komt dan bovenaan de pagina waar alle zoekresultaten op staan (standaard staan hier 10 organische resultaten plus de advertenties: 4 boven en drie onderaan) of onderaan. Deze pagina noem je de SERP: search engine result page.

Een andere methode is het tonen van jouw advertentie (meestal meerdere variaties) op plekken waar jouw doelgroep komt. Dat zijn websites, apps en bijvoorbeeld Youtube. De advertentie wordt dan op een plek getoond, meestal tussen berichten of links of rechts er naast. Het voordeel hiervan is dat dit ook inspirerend kan werken: men heeft immers geen zoekopdracht gestart.

Is iemand een keer op je site geweest dan kun je deze bezoeker advertenties zoals hierboven blijven tonen.

Bing

Adverteren via Bing

Hier denk je misschien niet zo snel aan, maar: Deze zoekmachine, die qua volume aan zoekopdrachten ver achter blijft op Google (ca. 5%), is wel als standaard ingesteld als je een Windows PC koopt. Dus veel nieuwe gebruikers maken hier, soms onbewust, gebruik van. En in een aantal gevallen blijft deze als standaard ingesteld. Dit is de reden waarom je in kantooromgevingen vaak deze zoekmachine gebruikt ziet worden. En dat geeft mogelijkheden!

Makkelijk in te richten als je je Google ads al goed hebt staan.
Dus als extra kanaal erg makkelijk om te proberen. Je kunt hier verrassende resultaten halen.

Social Media

Adverteren op Social Media

De meeste populaire Social Media kanalen hebben inmiddels de mogelijkheid om hier te adverteren. Om hiermee succesvol te zijn is een goede strategie nodig: er wordt veel geadverteerd en de aandachtsspanne is maar kort voor deze advertenties. Dus op de juiste wijze de aandacht krijgen en daarna waarmaken is cruciaal. Op zich geldt dit overigens voor alle advertenties, maar als je op zoekmachines adverteerd sta je vanzelf op een prominente plek in de resultaten lijst. En dat is dus anders dan bij de Social Media kanalen waar je ergens tussen-in staat. Een mooie uitdaging, want ook hier vallen verrassende resultaten te behalen!

Adverteren via YouTube
Deze mag zeker even apart worden genoemd. YouTube is van Google en beschikt over diverse manieren om jezelf te promoten. Zelfs SEO, dus optimalisatie op de organische vindbaarheid, is hier heel goed in mogelijk.
In de lijst van films zie je de advertenties, een beetje te vergelijken met de indeling zoals op een SERP (resultatenpagina van een zoekmachine)

Je kunt hier echter ook met korte films adverteren: voor, tussen en na de reguliere content wordt jouw “commercial” dan getoond. De exacte invulling kan op diverse manieren en is daardoor zeker niet allen geschikt voor de grote partijen. Denk hierbij aan het beperken van het gebied, geografisch, waarbinnen je adverteerd. Je hoeft niet de hele wereld mee te pakken.

Facebook advertenties
Op Facebook kunnen twee methodes goed werken, acties met kortingen en dergelijke tegenover inspirerende advertenties. Ook hier kan dat door voor de vertoningen te betalen of voor de kliks. Bij adverteren via Social Media is het echter altijd de vraag, de belangrijke vraag: waar kom je na de klik terecht? Op de website, de landingspagina voor de actie, of op een pagina binnen het kanaal. Dus op een eigen Facebook pagina? Het doel van je advertentie bepaald de keuze hierin.

Retargeting

Bezoekers “achtervolgen”

Een bezoeker van je website kun je blijven achtervolgen met advertenties op allerlei websites waar hij vervolgens op komt. Dat wordt soms als storend ervaren, maar leidt in bepaalde gevallen ook tot een flink hogere conversie. Het kan net een duwtje geven om toch terug te keren en een aankoop of aanvraag te doen. Hoe de advertentie die je toont er uit ziet is hierin mede bepalend. 
Overigens is deze techniek steeds minder goed toe te passen door de cookie-wetgeving en daarmee de mogelijkheid om bezoekers aan de hand van cookies te volgen.

Bannering

Goed voor de branding

Banners, advertenties, plaatsen op diverse criteria op diverse websites en apps zorgen voor een grotere zichtbaarheid van jouw merk.
Het grote verschil is dat de bezoeker van de website waarop je adverteerd op dat moment geen zoekopdracht voor jouw product of dienst heeft gestart, maar hij is wel op een website die gerelateerd is aan jouw dienst of product. Als je dan een mooie aanbieding, door prijs of samenstelling, hebt of doordat je een uniek aanbod hebt ben je relevant en kun je de interesse wekken.

Onderzoek heeft aangetoond dat het regelmatig in beeld komen op diverse plekken zorgt voor een positieve merk-beleving. Op het moment dat het relevant is ben je daardoor eerder in beeld of sta je al op de shortlist.

marko-portret-klein

Rana Güney

Tel: +31 (0)53 750 30 30
E-mail: support@montix.nl

Blog formulier