Wat kan je met Google Ads?
Hoe werkt het en wat kan je ermee?
Inhoudsopage:
Wat is Google Ads?
Google Ads is het advertentieplatform van Google. In het verleden heette dit platform Google Adwords en deze benaming wordt nog steeds door veel mensen gebruikt. De populariteit van Google Ads is de afgelopen jaren sterk gestegen. Dat is voornamelijk omdat het een relatief goedkoop marketingmiddel is. Wij leggen je uit wat Google Ads is, hoe je het gebruikt en wat je ermee kunt bereiken.
Wanneer je op google naar een bepaalde term zoekt, verschijnen er zoekresultaten. De zoekresultaten die verschijnen zijn voornamelijk organisch. Dat betekent dat Google het internet doorzoekt naar de pagina die het beste aansluit bij jouw zoekterm. De eigenaren van deze pagina’s hoeven hier niet voor te betalen, maar moeten ervoor zorgen dat hun website van hoge kwaliteit is.
Naast deze organische zoekresultaten verschijnen er ook betaalde zoekresultaten. Dit zijn advertenties via Google Ads. Deze advertenties zijn zoekresultaten die vaak boven de organische zoekresultaten staan. Je kunt verschillende vormen van advertenties op Google tegenkomen.
Met het inzetten van Google Ads kun je zorgen dat jouw website bovenaan de zoekresultaten van Google komt te staan. Hierdoor trek je op eenvoudige wijze bezoekers die op zoek zijn naar jouw product en/of service.
SEA is een vorm van digital marketing en is een afkorting van Search Engine Advertising. Dit houdt in dat je adverteert op een zoekmachine. SEA is een betaalde manier om bovenaan te staan in de zoekresultaten van een zoekmachine.
De structuur van de zoekresultaten bij een zoekmachine is als volgt. Vaak zijn de eerste 4 of 5 zoekresultaten een advertentie. Daarna volgen de organische zoekresultaten. Hier is niet voor betaald. Onderaan de zoekresultaten worden weer ongeveer 4 advertenties getoond.
Waarom zou ik betalen om bovenaan te staan terwijl het ook gratis kan?
Uit onderzoek blijkt dat 89% van het verkeer die via betaalde advertenties is gecreëerd, niet gecompenseerd kan worden met organisch verkeer. Dit betekent dat 89% van het verkeer wordt verloren door geen advertenties te gebruiken en je 11% terug kan krijgen door SEO toe te passen.
Verder wordt 66% van de kliks op een Google advertentie gerealiseerd door gebrek aan betere zoekresultaten op de eerste pagina. Ongeveer 50% van het verkeer, ontstaan uit advertenties, bevond zich op de topposities (plek 1-4).
Kosten per klik
Bij de advertenties van Google Ads betaal je per klik. Dit bedrag per klik wordt bepaald door een veilingmodel. Iedere keer dat een gebruiker een zoekopdracht uitvoert, wordt er een veiling gestart.
Als er veel concurrentie is, zal dat resulteren in hogere kosten per klik door dit veilingsysteem. In de praktijk zie je dat je per klik tussen de € 0,50 – € 2 betaalt. Hoe specifieker een zoekwoord, des te minder concurrentie en dus goedkoper. Als je een algemener zoekwoord kiest, zal het dus duurder worden.
Short- en longtail zoekwoorden
Er zijn 2 soorten zoekwoorden, long tail en short tail zoekwoorden. Longtail zoekwoorden worden het meeste gebruikt, maar hebben een lager zoekvolume. De relevantie is vaak wel hoger, dat zorgt ervoor dat mensen sneller geneigd zijn om te converteren.
Short-tail zoekwoorden zijn minder specifieke zoekwoorden. De concurrentie is hoger en er is een hoger zoekvolume. Deze zoekwoorden zijn vaak duurder dan long tail zoekwoorden.
De positie in de zoekresultaten is afhankelijk van verschillende factoren, de belangrijkste zijn: bod en kwaliteitsscore. Het bod bestaat uit de biedstrategie en de targeting. De kwaliteitsscore wordt bepaald aan de hand van: relevantie advertentie en zoekwoord, optimalisatie landingspagina, klikratio en de historie.
Verschillende soorten advertenties
Zoekcampagne
De zoekadvertentie is de meest voorkomende advertentie. Bij zoekadvertenties worden de advertenties bovenaan of onderaan de pagina getoond. Dit zijn vaak de bovenste 3 en onderste 3 zoekresultaten. Dit komt doordat deze plekken de hoogste click frequentie behalen.
Shopping campagne
Bij de shopping campagne worden advertenties boven of naast de zoekresultaten geplaatst. Deze vorm van adverteren gebruik je vaak bij online verkoop van producten. Je kunt hiermee je webshop een boost geven. Bij het tonen van de advertentie wordt een afbeelding, omschrijving en prijs van het product getoont.
Displaycampagne
Een displaycampagne werkt anders dan de bovenste twee soort campagnes. Bij de displaycampagne adverteer je met een afbeelding of een video. Dit kan een afbeelding van een bedrijfslogo zijn, of een advertentievideo. De display wordt niet alleen getoond in de zoekmachine van Google, maar wordt ook getoond op de websites van Google Partner. Voorbeelden van deze websites zijn: Youtube, nu.nl of msn.nl.
Hoe gebruik je Google Ads
Hoewel Google Ads een handig middel is om mee te adverteren, ben je helaas vaak niet de enige die hiermee werkt. Je zult dus niet standaard bovenaan de zoekresultaten komen wanneer je een campagne aanmaakt. Om te zorgen dat je zo hoog mogelijk komt te staan, moet je weten hoe Google de advertentie beoordeeld. Google let op de volgende aspecten:
- Bod: Bij het instellen van de advertentie moet je aangeven hoeveel je maximaal bereid bent om te betalen per klik. Dit betekent niet dat je dit maximale bod elke keer zult betalen.
- Kwaliteit van de advertentie, de website en de landingspagina: Google beoordeeld een website ook op kwaliteit. De website moet relevant zijn voor de bezoeker.
Haal voordeel uit laag zoekvolume
Zoekwoorden aan het instellen, maar kom je veel laag zoekvolume tegen
Het opzetten van zoekwoorden kan soms lastig zijn. Als het kan wil je natuurlijk zo specifiek mogelijk adverteren op relevante zoekwoorden. Hoe specifieker de zoekopdracht, hoe beter voor jouw bedrijf. Wanneer je deze zoekwoorden instelt is er echter een kans dat dit als ‘laag zoekvolume’ naar boven komt.
Hoe moet je omgaan met laag zoekvolume? En hoe kun je hier met jouw Google Ads op inspelen? Wij leggen graag uit hoe jij het meeste voordeel haalt uit laag zoekvolume!
Wat houdt laag zoekvolume in?
Wanneer je ‘laag zoekvolume’ tegenkomt achter een zoekwoord, dan betekent dit dat deze zoekopdracht te weinig wordt gedaan door zoekers. Op zoekwoorden met laag zoekvolume worden dus geen actieve advertenties getoond.
Woorden zoals “rode trui met gele knopen en witte kraag” zijn te specifiek en worden hierdoor te weinig gezocht. Woorden zoals “rode trui” worden echter vaker gezocht. Hier kun je dan op wel op adverteren.
Gebruik de Zoekwoordplanner
Wanneer je begint met het aanmaken van een zoekwoordenlijst, dan kun je de zoekwoordplanner in Google Ads gebruiken om inzicht te krijgen in het zoekvolume. Je ziet hier het gemiddeld aantal zoekwoord opdrachten per maand, de gemiddelde biedingen en soortgelijke zoekwoorden.
Je vindt de zoekwoordplanner bij ‘tools’ onder het kopje ‘planning’.
Je kunt binnen de zoekwoordplanner ook specifieke woorden zetten. Dan kun je testen of het laag zoekvolume is. Wanneer er geen statistieken weergegeven worden dan is dit laag zoekvolume.
Woorden met laag zoekvolume verwijderen?
Je kunt ervoor kiezen om woorden met laag zoekvolume te verwijderen. Zo hou je een overzichtelijke lijst met zoekwoorden, waarvan je weet dat deze vertoont worden.
Je kunt echter ook kiezen om de woorden met laag zoekvolume in je lijst te laten staan. Dit heeft meerdere voordelen. Je ziet namelijk in een keer welke woorden je hebt ingezet. Na een tijd kan het namelijk zijn dat je twijfelt over welke woorden je wel en niet hebt getest en gebruikt. Ook is dit handig voor de klant. Staat er namelijk een belangrijk woord niet in? Dan kan dat er negatief uitzien naar de klant toe.
Zoekvolume kan fluctueren
Je mag als Google Ads gebruiker niet vergeten dat zoekvolume kan fluctueren over tijd. Een woord dat vorig jaar laag zoekvolume was, kan nu honderden zoekopdrachten per maand krijgen. Het is zonde als je deze zou missen. Hoe kun je hierop inspelen?
Als je belangrijke zoekwoorden met laag zoekvolume toch in je lijst houdt, dan kan het zijn dat deze over tijd geen laag zoekvolume is. Dit zoekwoord wordt met de stijging in zoekvolume automatisch aangezet voor advertenties.
Daarnaast kun je de zoekwoordplanner gebruiken om zoekwoorden en suggesties te bekijken. Zo hou je jouw zoekwoorden up-to-date en zie je trends in zoekwoorden die je misschien nog niet in jouw zoekwoordenlijst had staan.
Ondersteuning bij jouw Google Ads
Wil je het meeste halen uit jouw Google Ads? Een van onze ervaren Google Ads Specialisten helpt graag! Wij zetten de beste Google Ads strategie in voor jouw bedrijf zodat je een hoog rendement haalt uit jouw campagnes.
Bekijk snel de mogelijkheden!
Google Display: Effectief met banners
Hoe kun je Google Display banners zo effectief mogelijk inzetten?
Een belangrijk onderdeel van Google Ads is adverteren in het Display Netwerk van Google. Deze banners helpen bedrijven met het vergroten van hun naamsbekendheid en het extra overtuigen om een aankoop te doen. De banners hoeven ook niet per se actief te zoeken naar jouw producten of services, je kunt makkelijk targeten op andere doelgroepen.
De grote vraag is nu: haalt jouw bedrijf het meeste uit deze Display banners? In dit artikel bespreken we de beste Display strategie die je toe kunt passen op jouw Google Ads. Zo haal je met jouw bedrijf het meeste uit het Display Netwerk.
Statische of responsieve banner?
In Google Ads zijn er meerdere mogelijkheden die je toe kunt passen op jouw banners. De eerst hoofdvraag die je tegenkomt is: wat voor soort banner moet ik gebruiken?
HTML-5 banners
Een statische HTML-5 banner: een bewegende banner die op maat ontworpen moet worden in 21 formaten.
Deze banner is ongeveer 30 seconden lang en kan geheel naar wens worden gemaakt. Een bewegende ‘koop nu’ knop, draaiend product, of animatie. Jouw banner kan helemaal naar wens.
Het nadeel van een HTML-5 banner is dat hij statisch is. Het is altijd hetzelfde design in de vaste 21 formaten. Dit is dus niet optimaal voor de gebruiker of apparaat.
Responsieve banners
Een responsieve banner: een banner (foto’s of video) die zich aanpast op het ideale formaat voor de zoeker.
Een responsieve banner is een display banner die zich omvormt naar het ideale formaat van de zoeker. Hiermee zijn tienduizenden formaten banners mogelijk. De responsieve banner kun je makkelijk maken in Google Ads door foto’s en/of video’s up te loaden. Verder maak je zelf de koppen en beschrijvingen en Google doet de rest.
Een klein nadeel van deze banners is dat ze visueel soms niet de mooiste banners zijn. Google adwords is dit echter continu aan het optimaliseren. Er zijn nu mooie indelingen mogelijk.
Remarketing banners gebruiken
Als je gebruik wilt maken van Display banners adviseren wij om een extra set te gebruiken voor remarketing. Door banners in te stellen op basis van remarketing zullen jouw banners alle bezoekers van jouw website achtervolgen. Dit werkt uitstekend als een herinnering of extra duwtje om een aankoop te doen.
Doelgroepen instellen
Naast remarketing kun je de banners ook focussen op interessante doelgroepen. Verkoop je fotocamera’s? Dan is het namelijk mogelijk om ‘fotografie fanaten’ te targeten. Mensen die online interesse vertonen in fotografie zullen dan jouw banners te zien krijgen. Alleen interesse tonen is hierbij genoeg. Ze hoeven niet actief op zoek te zijn naar camera’s. Ideaal om jouw bedrijf aan verschillende doelgroepen te vertonen.
Banners op URL’s gebruiken
Zie je in jouw resultaten dat je veel reactie krijgt met je banner op een bepaalde website? Dan kun je deze specifiek targeten. Maak een aparte advertentiegroep die jouw banners alleen vertoont op die specifieke URL. Dit kun je vervolgens duidelijk monitoren en ook de biedingen op aanpassen.
URL’s uitsluiten
Google Ads banners worden duizenden keren op verschillende websites en apps vertoont. Sommige van deze platformen zijn echter niet zo interessant als anderen. Vergeet daarom niet om een lijst van URL’s uit te sluiten. Dan bespaar je het budget voor de websites en apps waar je wel op vertoont wilt worden.
Houd rekening met resultaat
Soms behaal je met banners niet zo’n heel hoog resultaat. Je wordt immers vertoont wanneer mensen iets anders aan het doen zijn. Houd echter rekening met het mogelijk effect. Misschien doen ze niet direct een aankoop maar is jouw bedrijfsnaam wel bekender geworden bij deze potentiële klant. Dit kan zorgen voor latere aankopen. Aangezien banners slechts €0,10 kosten per klik is het een goedkope manier van reclame. Hier zijn de kosten dus niet zo hoog.
Google Ads hulp nodig?
Bij Montix snappen we dat het instellen en bijhouden van Google Ads erg intensief is. Vele bedrijven besteden liever hun tijd aan andere dingen. Vandaar dat wij onze hulp aanbieden als Google Ads specialist. Wij nemen jouw Google Ads zorgen uit handen en stellen jouw campagnes optimaal in.
Neem contact op met onze specialist en haal het maximale uit Google AdWords!
Adverteren via YouTube
Youtube is een van de grootste video- social media platforms ter wereld, met miljarden gebruikers die dagelijks naar video’s kijken. Dit maakt het een krachtig kanaal om je merk of producten onder de aandacht te brengen van een groot publiek. Door te adverteren via Youtube, kun je gerichte video-advertenties plaatsen op het platform en zo je doelgroep bereiken.
Een van de voordelen van adverteren via Youtube is de mogelijkheid om je doelgroep zeer specifiek te targeten. Je kunt bijvoorbeeld advertenties laten zien aan mensen op basis van hun leeftijd, geslacht, locatie, interesses en vele andere kenmerken. Op deze manier kun je ervoor zorgen dat je advertenties alleen getoond worden aan mensen die waarschijnlijk geïnteresseerd zijn in wat je te bieden hebt.
Daarnaast biedt Youtube verschillende formaten aan voor je advertenties, zodat je kunt kiezen wat het beste past bij je doelen en boodschap. Zo kun je bijvoorbeeld gebruik maken van in-stream video-advertenties, die getoond worden voordat, tijdens of na een video, of van display-advertenties, die getoond worden in de zijkant of bovenkant van het scherm. Door te experimenteren met verschillende formaten, kun je uitvogelen wat het beste werkt voor jouw doelgroep.
Een ander voordeel van adverteren via Youtube is de mogelijkheid om te meten wat het effect is van je advertenties. Youtube biedt uitgebreide analytics waarmee je kunt zien hoeveel mensen je advertenties hebben bekeken, hoeveel mensen op je advertentie hebben geklikt en hoeveel mensen daadwerkelijk op je website terecht zijn gekomen. Zo kun je precies zien wat het effect is van je advertenties en wat het beste werkt.
Daarnaast biedt Youtube ook verschillende betaalmogelijkheden voor je advertenties. Zo kun je kiezen voor cost-per-view (CPV), waarbij je betaalt voor elke keer dat iemand je advertertentie aanklikt.
Wat kun je bereiken met Youtube Ads?
Bezoekers naar je website trekken: door je advertenties te richten op mensen die geïnteresseerd zijn in wat je te bieden hebt, kun je bezoekers naar je website trekken. Zo kun je bijvoorbeeld je producten onder de aandacht brengen of meer informatie geven over je diensten.
Meer views voor je video’s verzamelen: door mensen te laten kijken naar je video’s, kun je meer mensen bereiken en blijven informeren over je merk of producten. Zo kun je bijvoorbeeld regelmatig updates delen of aanbiedingen doen.
Conversies genereren: als je bijvoorbeeld een webshop hebt, kun je Youtube Ads inzetten om mensen te overtuigen om een aankoop te doen. Door gerichte advertenties te plaatsen voor mensen die geïnteresseerd zijn in wat je te bieden hebt, kun je ervoor zorgen dat ze daadwerkelijk een aankoop doen.
Door slim gebruik te maken van Youtube Ads, kun je dus op verschillende manieren groeien en je doelen bereiken. Het is wel belangrijk om duidelijk te hebben wat je wilt bereiken voordat je begint, zodat je gerichte advertenties kunt plaatsen en kunt meten wat het effect is. Zo kun je steeds beter worden in het gebruik van Youtube Ads en het maximale uit het platform halen.
Houd wel rekening met het feit dat adverteren via Youtube soms tijd en middelen kan kosten, dus zorg ervoor dat je hierbij binnen je budget blijft. Maar als je de juiste aanpak kiest, kan adverteren via Youtube een krachtige manier zijn om je bedrijf te laten groeien.
Bij het opzetten van een Youtube Ad campagne is het belangrijk om goed na te denken over je doelen en hoe je deze wilt bereiken. Zoek een doelgroep die waarschijnlijk geïnteresseerd is in wat je te bieden hebt en richt je advertenties op hen. Maak gebruik van verschillende advertentieformaten om te zien wat het beste werkt voor je doelgroep en gebruik de analytics van Youtube om te meten wat het effect is van je campagne. Zo kun je continu bijsturen en ervoor zorgen dat je het maximale uit je campagne haalt.
Ook is het belangrijk om een professionele video te gebruiken als je advertentie. Zorg ervoor dat je video aansluit bij je doelgroep en dat hij relevant is voor wat je wilt bereiken. Het is ook aan te raden om een duidelijke call-to-action toe te voegen, zodat mensen weten wat ze moeten doen als ze geïnteresseerd zijn in wat je te bieden hebt.
Tot slot is het ook aan te raden om te experimenteren met verschillende targeting-opties om te zien wat het beste werkt voor jouw doelgroep. Zoek bijvoorbeeld naar specifieke interesses of leeftijdsgroepen om je advertenties aan te richten en pas je targeting aan als je ziet dat het effect niet zo goed is als je had gehoopt. Door te blijven testen en bijsturen, kun je ervoor zorgen dat je campagne steeds beter wordt en je doelen behaalt.
Adverteren via Youtube biedt een aantal krachtige mogelijkheden om je merk of producten onder de aandacht te brengen van een specifieke doelgroep. Door slim gebruik te maken van gerichte targeting, verschillende advertentieformaten en uitgebreide analytics, kun je effectief adverteren op het platform en groeien. Houd wel rekening met het feit dat adverteren via Youtube soms tijd en middelen kan kosten, dus zorg ervoor dat je hierbij binnen je budget blijft. Maar als je de juiste aanpak kiest, kan adverteren via Youtube een krachtige manier zijn om je bedrijf te laten groeien.
Naast het adverteren op YouTube bieden wij ook diensten aan om een nieuwe website te maken!
Google Ads gebruiken tijdens de feestdagen
Sinterklaas, kerst en nieuwjaar zijn belangrijke seizoenen
Verkoop je producten online? Zijn de wintermaanden de best verkopende maanden voor jouw website of webshop? Dan is het belangrijk om je Google Ads hierop aan te passen. Je wil natuurlijk het meeste uit jouw campagnes halen. Je bent echter niet de enige die deze mentaliteit heeft. Tijdens Sinterklaas of Kerst zul je hoogstwaarschijnlijk een toenemende druk voelen.
Hoe kun je jouw Google Ads optimaal instellen voor de wintermaanden? Lees de onderstaande tips en haal het meeste uit jouw campagnes!
Wat kan er gebeuren tijdens hoogseizoen?
Tijdens de wintermaanden, en net zoals ieder seizoen, moeten we rekening houden met veranderingen in de industrie. Sommige organisaties zijn namelijk erg seizoensgebonden. Dit betekent dat je de Google AdWords het hele jaar door niet hetzelfde moet houden. Waarom niet? Omdat het zoekvolume zich waarschijnlijk ook aanpast.
Heb je meer volume tijdens de kerst? Dan vang je misschien niet al het verkeer op met je huidige instellingen. Of misschien komen er veel bedrijven bij die adverteren op dezelfde zoekwoorden. Wat moet je dan doen? Dat leggen we in de volgende stappen duidelijk uit.
Een stijging in zoekvolume
Sinterklaas en kerst gaan gepaard met winkelen en cadeautjes. Bijna ieder huishouden zal op zoek gaan naar het ideale cadeau of meerdere cadeaus om aan geliefden, familie, en vrienden te geven. Voor de Google Ads betekent dit dat veel mensen online zullen zoeken en/ of bestellen: een plotselinge stijging in zoekverkeer.
Verkoop jij online producten? Dan wil je al dit verkeer opvangen. Dit kan je doen door je budget te verhogen.
Hoe weet je of er meer zoekvolume beschikbaar is?
Een goede vraag om hierbij te stellen: hoe weten we nou eigenlijk wanneer er meer volume beschikbaar is? Dit heeft een simpele indicator: beperkt door budget.
Wanneer je deze status naast een van jouw campagnes ziet, dan weet je jouw dagelijks budget niet hoog genoeg is om al het zoekverkeer op te vangen. Stel dat om 18:00 uur je dagelijkse limiet al behaald is. Zoekers die dan later op de avond op jouw zoekwoorden intypen krijgen jouw advertentie niet meer te zien.
Google Ads advies: test alles
Verwacht je dat je conversies of aankopen misloopt? Dan kun je jouw budget een tijdje verhogen om het effect te testen. Zie je een positief effect, dan kun je zo doorgaan. Zo niet, dan kun je altijd je Google Ads weer laten verminderen. Je weet het nooit als je het niet geprobeerd hebt.
Zorg ook dat een ervaren Google Adwords specialist aan jouw Google Ads werkt. Zo weet je zeker dat er een professionele expert aan jouw campagnes werkt en hier het meeste uithaalt.
Zoek je een Google Ads specialist? Bij Montix werken alleen maar ervaren professionals. Maak een vrijblijvende afspraak en kijk wat wij samen kunnen doen!
Een daling in advertentiepositie
Het is niet vreemd om tijdens de wintermaanden plotseling te zien dat je vertoningsaandeel is gedaald. Er zijn ten slotte meerdere concurrenten die van de toenemende winkelaars willen profiteren. Deze daling in positie betekent dat er concurrenten zijn die meer bieden per klik dan jouw bedrijf.
Heb jij een kost per klik van €0,80 ingesteld en een concurrent €0,90, dan wint deze als het ware de bieding en komt hij bovenaan te staan. Jouw concurrent is dus bereid om meer te betalen per klik.
Waar zie ik mijn vertoningsaandeel?
Wil je kijken naar jouw vertoningsaandeel over tijd? Dat kun je makkelijk terugzien in Google Ads.
Ga naar je campagne overzicht en klik op ‘kolommen’:
Hier kun je bepalen welke informatie je wilt zien in jouw overzicht. Om het vertoningsaandeel te zien, klik op ‘concurrentiestatistieken’ en vink de volgende zaken aan:
Sla deze op en keer terug naar je overzicht. Nu zie je in jouw kolommen het volgende staan:
Ook kun je deze statistieken terugvinden in de grafiek van jouw overzicht. Hier zie je over tijd wat jouw vertoningsaandeel geweest is.
Een hoger vertoningsaandeel krijgen
Dat je een vertoningsaandeel van 100% hebt betekent niet dat je Google Ads rendabel zijn. Je betaald daar namelijk een flinke prijs per klik voor. Het beste is om een mooie balans te vinden tussen het budget, vertoningsaandeel, en het rendement.
Hulp nodig om jouw Google Ads klaar te maken?
Bij Montix snappen we dat je als ondernemer wel andere dingen aan je hoofd hebt. Daarom bieden wij onze hulp aan bij het instellen van jouw Google Ads. Zo ben je klaar om nieuwe klanten te ontvangen tijdens de feestdagen!
Vraag een gratis second-opinion, adviesgesprek, of kostenberekening aan!
Google ads Strategie voor webshops
Haal het meeste resultaat met een succesvolle strategie voor Google AdWords
Aan de basis van ieder Google Ads account hoort een zorgvuldig doordachte strategie te staan, vooral bij webshops. Om de beste resultaten te halen kun je het als bedrijf je niet veroorloven om grote fouten te maken. Google Ads is geen uitzondering van de regel. Het is een investering en daar wil je natuurlijk het meeste uit winnen. Het begint allemaal met een succesvolle strategie!
Maar wat is nu de beste Google Ads strategie voor jouw webshop? Lees ons deskundig advies en zie waar je op moet letten bij het bepalen van een goede strategie!
Wat is de juiste strategie voor jouw webshop?
Webshops hebben een hoofddoel met elkaar gemeen: producten verkopen. Het is een simpel doel, maar vaak toch nog uitdagend om te bereiken. Je moet je onderscheiden van concurrenten en op een of andere manier de aandacht trekken van potentiële klanten. Vooral met Online Marketing spelen veel aspecten op elkaar in. Een belangrijk onderdeel Google Ads, want je wil zo veel mogelijk relevant verkeer naar de webshop sturen.
Het is belangrijk om, voordat je begint aan Google Ads, samen met een specialist een strategie te bedenken. Waarom met een Google AdWords specialist? Omdat zij jaren ervaring hebben met Google Ads en daardoor gelijk kunnen inschatten welke strategie wel en niet zou werken bij jouw bedrijf.
Er spelen namelijk veel factoren bij een Google Ads strategie:
- Doel van het bedrijf
- Directe verkoop of lead generatie
- Branche
- Concurrentie
- Beschikbaar materiaal: denk aan video advertenties voor YouTube, mogelijkheden voor Google Shopping, etc.
- Budget
- Locatie
- en meer!
Welke campagnes zijn relevant?
Er zijn veel mogelijkheden binnen Google Ads. Wij zullen ze allemaal noemen met het doel per campagne. Hierop kun jij beoordelen welke Google Ads campagnes je in wilt zetten.
Google Search
Advertenties in de zoekmachine van Google worden vrijwel altijd gebruikt door bedrijven. Vele zoekers navigeren namelijk naar websites via de Google zoekmachine. Kijk hierbij naar concurrentie en vraag de specialist om de gemiddelde kost per klik die je voor relevante zoekwoorden kunt verwachten.
Google Shopping
Voor webshops is Google Shopping een onmisbaar onderdeel. Het is een ideale manier om jouw producten met foto, prijs, titel en beschrijving direct aan zoekers te laten zien, zonder dat ze op jouw website zijn geweest. Doordat mensen gelijk kunnen zien of jouw product is waarnaar ze op zoek zijn, is dit de beste manier om veel conversies te behalen.
Google Display
Heb jij veel terugkerende klanten, acties, of ligt de drempel tot aankoop iets hoger dan normaal? Dan kunnen Remarketing banners van het display netwerk goed van pas komen. Deze banners achtervolgen bezoekers van jouw website op andere sites en apps. Banners worden vaak gebruikt om naamsbekendheid te vergroten, acties te promoten, en om een extra push te geven om een aankoop te doen.
Met banners kun je 100.000 keren vertoond worden, maar je betaald slechts per klik! Dat is niet alles, je betaalt doorgaans maar €0,05 per klik. Dit is een van de laagste kosten per klik.
Google Video
Adverteren op YouTube kan relevant zijn voor sommige bedrijven. Vele bedrijven die op YouTube adverteren bieden online een extra dienst aan. Denk aan iemand die tutorials aan het volgen is om een WordPress website te bouwen. Dan zullen er een aantal adverteerders zijn die een website-builder aanbieden.
Voor webshops is dit echter een laag converterend onderdeel van Google.
ROAS of Doel-CPA?
Bij Google Ads is het belangrijk dat er specifiek wordt gestuurd op resultaten. De vraag is alleen, waar stuur je op? Op ROAS (return on Ad spent) of Doel-CPA (Cost per Acquisition)?
Die vraag is bij webshops makkelijk te beantwoorden: ROAS. Sturen op ROAS is relevant omdat je met behulp van Google Analytics E-commerce tracking precies bij kunt houden wat er binnenkomt via de webshops.
Geef je €1000,- uit aan Google Ads? Dan wil je natuurlijk dat je minimaal je kosten er weer uit haalt. Het ROAS voor webshops ligt doorgaans op 4: voor iedere €1 die je uitgeeft aan Google AdWords, krijg je €4 in orderwaarde terug. Zo dek je al je marketing kosten en maak je nog steeds winst met Google Ads.
Doel-CPA of Kosten per Conversie zijn niet relevant, omdat je hierbij niet in zicht hebt hoeveel je in de werkelijkheid terug verdient aan Google Ads. Doel-CPA wordt gewoonlijk gebruikt voor Lead generatie.
Een leuke extra: dynamische remarketing
Google Ads heeft nu al een tijdje een leuke nieuwe feature: dynamische remarketing. Maak je gebruik van Google Shopping en Display banners? Dan kun je deze nu combineren.
In Google Ads is het mogelijk om jouw assortiment klikbaar terug te laten komen in een dynamische banner. Zo kunnen mensen die jouw banner zien direct klikken op producten die hierin vertoont worden.
Het is zeker aan te raden om dit te gebruiken op basis van remarketing om een aankoop verder te stimuleren.
Bespreek je strategie gratis met een Specialist
Bij Montix helpen wij je graag bij het bepalen van een succesvolle Google Ads strategie. Onze Google AdWords specialisten hebben de ervaring en de inzichten om de beste strategie voor jouw bedrijf te bepalen.
Aansturen van Google Ads Conversies
Conversies halen
Dat is het doel, maar hoe kun je jouw Google Ads hierop aansturen?
Google Ads is een investering die goed moet worden onderhouden. Het doel is immers om aankopen of leads te genereren, ook wel bekend als conversies. We willen deze conversies halen, maar dat is nog niet zo simpel. Je moet je Google Ads goed kunnen aansturen om het maximaal aantal leads of aankopen te halen.
Wat is beste manier om Google Ads aan te sturen op conversies?Wij geven graag ons deskundig advies om jou verder te helpen met jouw Google Ads!
Welke Google Ads strategie?
Voordat we beginnen met aansturen is het belangrijk om de goede basis-instellingen aan te zetten. Het verschilt namelijk per bedrijf welke strategie je toepast. Er zijn echter 2 belangrijke verschillen:
Wil je met Google Ads leads genereren? Of met je webshop direct producten verkopen?
Het is goed om dit doel eerst te bepalen. Waarom? Omdat je verschillend aanstuurt op leads dan op online verkopen. Bij de een weet je precies hoeveel er binnenkomt, maar bij de ander duurt het misschien een maand eer er een aankoop wordt gedaan. Dat verandert zaken als het gaat om Google AdWords.
Webshops: werk met ROAS
Webshops kunnen heel transparant en inzichtelijk conversies (aankopen) bijhouden. Dit kan door het bijhouden en aansturen van ROAS, in andere woorden Return on Ads Spent.
ROAS is een formule die de kosten deelt door de conversiewaarde (aankoopwaarde). De kosten zijn de kosten van de Google Ads. De conversiewaarde is de opbrengst van de aankopen die zijn gemaakt vanuit Google advertenties.
Voorbeeld van ROAS:
Iemand klikt op een advertentie voor een webshop die €0,50 kost aan Google Ads. Dit doen 200 mensen, zonder een aankoop te doen. Dan heb je €10 aan Google Ads kosten gemaakt. Als één persoon van deze 200 echter een aankoop doet van €50. Dan stijgt de winst boven de kosten uit. Dit zorgt voor een ROAS 5. Dit betekent: voor iedere €1 die je uitgeeft aan Google Ads, krijg je gemiddeld €5 terug. Een goede investering dus!
Hoe kun je ROAS meten?
ROAS kun je makkelijk meten wanneer E-commerce tracking in Google Analytics aan staat. Binnen Google Ads kun je ‘alle transacties’ importeren in de conversie meting. Zo wordt er automatisch bijgehouden of een transactie is gemaakt uit Google Ads of een ander platform.
Let op, het verschilt per webshop of deze meting gelijk goed loopt. Verkeerd meten gebeurd helaas nog vaak binnen Google Ads. De specialisten van Montix helpen je hier graag verder mee!
Hoe stuur je aan op ROAS?
Wanneer je ROAS hebt ingesteld voor jouw webshop en je laat jouw advertenties een tijdje lopen, dan zul je zien wat het gemiddelde ROAS is van jouw bedrijf. Als de ROAS minder is dan 4 dan maak je waarschijnlijk geen winst. Je moet namelijk marketingkosten en overige kosten van personeel ook meerekenen.
Zie je dat je ROAS laag is? Dan maak je te hoge kosten. Probeer deze langzaam te verlagen, bijvoorbeeld door de biedingen met een paar cent te verlagen of het dagelijks budget te krimpen.
Er zijn nog meerdere andere mogelijkheden om ROAS aan te sturen en te optimaliseren. Er zit namelijk een dunne lijn tussen efficiënt verlagen en verkeer mislopen. Hier zal ervaring en A/B testen voor nodig zijn.
Leads genereren: werk met Doel-CPA
Naast webshops zijn er veel bedrijven die advertenties in willen zetten om leads te genereren. Hier zit de uitdaging in de metingen. Het is namelijk niet net zoals bij webshops, waarbij transacties kunnen worden gemeten.
Voor leadgeneratie in Google Ads kun je het beste Doel-CPA of Doel-CPC aanhouden, of beter bekend als Doel kosten per Acquisitie of Doel kosten per conversie. Voor nu houden wij even Doel-CPA aan.
De doel kosten per acquisitie kun je formuleren in: hoeveel ben je bereid te betalen voor een lead?
Voorbeeld van Doel-CPA:
Stel dat 1 op de 20 leads een grote aankoop van €1000,- doet. Dit kan betekenen dat je ongeveer €25 per lead uit wil geven (€500 in totaal). Dit kan de Google Ads Specialist gebruiken om te zorgen dat je per lead niet meer betaald dan dat je binnen krijgt. Laten we zeggen dat iedere klik €0,25 kost. Dan moet de specialist uit 100 klikken, minimaal 1 lead weten te halen.
Hoe kun je Doel-CPA meten?
Doel-CPA klinkt misschien makkelijker dan dat het in de werkelijkheid is. Stel jouw leads komen via e mail pas na 2 maanden tot een aankoop, dan kan dat meetproces even duren of kun je er enkele missen. Of je hebt een laagdrempelige lead voor een gratis download, dan krijg je misschien een overweldigende hoeveelheid leads binnen.
Om Doel-CPA goed te kunnen meten binnen de website van een bedrijf, adviseren wij ValueTracking. Met ValueTracking geeft je de gebruiker een cookie mee gedurende het hele proces. Deze cookie geeft vervolgens gedetailleerde informatie over de gebruiker en ook of deze van de Google Ads campagnes afkomen of niet. Zo kunnen bedrijven goed meten waar een lead vandaan komt.
Als je echter met aanmeldingen of contactformulieren werkt, dan is het makkelijker om deze in Google AdWords als conversie in te stellen, waarbij het bedrijf moet aangeven hoeveel er tot aankoop hebben geleidt.
Hoe kun je aansturen op Doel-CPA?
Ook Doel-CPA kun je op verschillende manieren aansturen. Een van de populairste is technieken is om de gemiddelde kost per klik goed af te stemmen. Krijg je bijvoorbeeld wel leads binnen, maar liggen de kosten nog iets te hoog? Dan kun je die kosten verlagen door de gemiddelde kost per klik te laten dalen.
Een Google Ads Specialist inschakelen
Heb je toch liever een ervaren Google Ads specialist aan de knoppen zitten? Dat kan! Bij Montix werken ervaren vakmensen die iedere dag bezig zijn met Google Ads. Wij helpen je daarom graag verder om het meeste te halen uit jouw Google advertenties.
Spreek nu gratis en vrijblijvend een Google Ads specialist en bespreek jullie Google Ads visie. Plan direct een afspraak in!
Doelgroepen in Google Ads
Gebruik doelgroepen om relevant verkeer naar jouw website te trekken
Gebruik jij Google Ads en ben je op zoek naar manieren om jouw account te optimaliseren? Vergeet dan niet te kijken naar jouw doelgroepen. Doelgroepen binnen Google Ads kunnen namelijk relevante zoekers naar website trekken. Lees wat jij kan doen met doelgroepen in Google Ads!
Met doelgroepen kun je kiezen om mensen te ‘targeten’ of te ‘observeren’ voor data. In dit artikel gaan wij het voornamelijk hebben over targeting. Door middel van targeting ben je namelijk actief bezig met het trekken van relevanter verkeer. Met observeren ben je alleen maar data aan het verzamelen.
Zoeken, Ideeën en Browsen
Wanneer je naar doelgroepen gaat en kiest voor targeting, dan zie je 3 opties verschijnen: zoeken, ideeën en browsen.
‘Zoeken’ werkt als een zoekbalk. Heb je bijvoorbeeld een doelgroepen lijst geïmporteerd uit Google Analytics? Of wil je algemeen zoeken? Dan kan je die makkelijk en snel vinden in de zoekbalk.
‘Ideeën’ zijn gebaseerd op de data die Google Ads na een loop van tijd heeft verzameld. Dit is data van zoekers die kijkt naar zoekgedrag en interesses. Verkoop je bijvoorbeeld meubels? Dan kan het zijn dat bij ‘Ideeën’ de doelgroep ‘Huis en tuin’ staat. Dit zijn dus zoekers die geïnteresseerd zijn of eerder gezocht hebben naar huis en tuin gerelateerde producten.
Tot slot hebben we ‘browsen’ waar we precies kunnen kiezen welke doelgroepen we willen targeten. Deze is waarschijnlijk het beste om te gebruiken wanneer je net begint met doelgroepen. Je kunt hier targeten op demografie, interesses en gewoontes, waar ze actief onderzoek naar doen, hoe ze interactie hebben gehad met jouw bedrijf, en gecombineerde doelgroepen.
Klik op deze groepen en kijk naar de mogelijkheden!
Doelgroepen gekozen? Nu bieden
Stel dat je wilt targeten op mensen die geïnteresseerd zijn in ‘huis en tuin’. Dan heb je de doelgroep gekozen en opgeslagen, maar wat nu?
Hoe de doelgroepen nu staan ingesteld doet het niets voor jouw Google Ads. Je zal een bodaanpassingen moeten invoeren. Dit betekent dat je meer wil bieden voor mensen die binnen deze doelgroep vallen, omdat ze waarschijnlijk beter converteren.
Ga naar je ingevoerde doelgroep en selecteer deze. Klik vervolgens op bodaanp. en klik op het potlood. Je krijgt vervolgens de keuze om het bod te verhogen of te verlagen. In dit scenario kiezen we voor verhogen. Voer nu een percentage in waarmee jij jouw bod wil verhogen.
Bijvoorbeeld, als je normaal voor een advertentiegroep €5 biedt, dan bied je met een 10% verhoging nu €5,50 voor deze doelgroep. Je max. CPC (kost per klik) zal dus met 10% omhoog gaan.
Remarketinglijsten of RLSA instellen
Binnen Google Ads is het ook mogelijk om remarketing in te stellen. Hiermee kan je mensen targeten die al eerder op jouw website zijn geweest. Hiervoor heb je op de website wel een remarketing tag nodig. Google legt in dit artikel uit hoe dit moet.
Voor Google Display houdt remarketing in dat wanneer iemand op jouw website is geweest, deze persoon achtervolgt wordt door jouw banners. Zodra de lijst genoeg data heeft zullen jouw banners alleen mensen achtervolgen die op jouw website zijn geweest.
De meeste mensen weten echter niet dat je ook remarketinglijsten voor Google Search hebt. Dit noem je RLSA remarketinglijsten. Je stelt remarketinglijsten voor Google Display en Google Search hetzelfde in, maar voor Google Search zul je een bodverhoging moeten doen om de targeting te verbeteren.
Wanneer iemand dus op jouw website is geweest in de afgelopen 30 dagen en vervolgens weer opnieuw zoekt naar een relevant product, dan biedt je daar dus meer voor. Het is een relevante zoekopdracht van een persoon die al bekend is met jouw merk en misschien geeft jouw advertentie die extra push om een aankoop te doen.
Ga naar doelgroepen en selecteer ‘targeting’. Navigeer vervolgens naar ‘browsen’ en klik op ‘hoe ze interactie hebben gehad met uw bedrijf’. Kies vervolgens ‘websitebezoekers’ en kies de remarketinglijst die jij in wil stellen.
Remarketing stoppen bij aankoop
Wil je een klant niet meer vervelen met Display banners wanneer ze net een aankoop hebben gedaan? Binnen Google Ads is het ook mogelijk om remarketing te stoppen wanneer iemand een aankoop heeft gedaan.
Remarketing banners worden misschien wel 100 keer vertoont aan mogelijke klanten. Wanneer een klant dan toch een aankoop heeft gedaan wil je ze niet blijven vervelen met banners. Er is dan een kans dat ze geïrriteerd raken en dat willen we natuurlijk niet!
Maak een doelgroeplijst aan waarin gebruikers worden opgenomen die de afgelopen 10 dagen op de bedanktpagina zijn gekomen of een transactie hebben uitgevoerd. Wanneer je dit hebt gedaan navigeer naar je linkermenu, ‘doelgroepen’ en klik in plaats van op ‘doelgroepen’ op ‘uitsluitingen’. Hier vindt je doelgroepuitsluitingen. Voeg hier de doelgroep toe die geconverteerd zijn.
Zorg dat deze lijsten over de afgelopen 10, 20 of 30 dagen zijn gemaakt. Je wil namelijk geconverteerde klanten niet voor altijd uitsluiten, maar slechts over een korte periode. Wanneer het X aantal dagen zijn afgelopen en ze bezoeken de website opnieuw, dan worden ze weer opgenomen in de remarketinglijst.
Te ingewikkeld of toch teveel werk? Besteed het uit!
Het kan zijn dat je als ondernemer geen tijd hebt om deze zaken uit te zoeken en in te stellen. In Google Ads zijn er namelijk nog veel meer dingen die jouw campagnes optimaal kunnen laten lopen. We snappen dat dit misschien te veel is.
Als een full service internetbureau helpen we graag met jouw marketing, waaronder Google Ads. Als Marketing experts nemen wij graag alles uit handen en stellen alles zo optimaal mogelijk in voor jouw bedrijf. Zo ben jij geen tijd meer kwijt aan Marketing, maar profiteer je nog optimaal!
Alleen Google Ads uit handen geven? Bekijk onze Google Ads abonnementen.
Rana Güney
Tel: +31 (0)53 750 30 30
E-mail: support@montix.nl