08-04-17

Woocommerce problemen

Veelvoorkomende problemen

WooCommerce issues oplossen

Zoals alle software kan ook bij WooCommerce wel eens een probleem optreden. Dat gebeurt niet vaak. Helemaal niet vaak: 1x in de 2 jaar is een redelijke inschatting.

Wat kun je dan doen?

Teruggaan naar de meest recente backup, de plugin die voor problemen zorgt uitschakelen of een versie terug zetten? Je zult moeten kijken waar het probleem zit en dan een oplossing zoeken die voor zo min mogelijk downtime van de webshop zorgt en voor zo min mogelijk verlies aan lopende bestellingen!

Dit is in de praktijk soms even veel werk maar wel goed te doen. Zonder of vrijwel zonder dat de gebruikers, je klanten, daar iets van merken. Daarvoor heb je wel een structuur nodig waarmee je de software kunt beheren. En het allerbelangrijkste: snel identificeren van de aard en herkomst van het probleem. Dit begint natuurlijk bij de melding dat er een issue is.

WooCommerce 4.0 blijkt tot zover voor weinig problemen te zorgen. WooCommerce problemen die naar boven kwamen drijven zijn opgelost met versie 4.0.1: deze versie is goed te gebruiken. Waar moet je bij deze grotere stap in de update-cyclus specifiek op letten:

  • Zorg altijd dat je een goede en dus volledige backup hebt van je gehele webshop.
  • Maak je roll-back zo makkelijk mogelijk zodat deze snel is door te voeren.
  • Idealiter heb je een staging (test) omgeving opgezet om eerst te controleren of deze update incl. alle plugins die je gebruikt goed blijven functioneren
  • Pas na het testen van de WooCommerce update in de live-omgeving, ga je de update uitvoeren op je daadwerkelijke webshop.

Wat te doen als je WooCommerce problemen ervaart?

  • Het verstandigste is tijdelijk je Woocommerce shop afsluiten zodat niet iemand halverwege het bestelproces komt te hangen
  • De gemaakte backup terugzetten zodat je de site weer live kan zetten.
  • Achterhalen waar je probleem zit: meestal is het een incompatibele plugin.
  • Test de update in een staging omgeving en bekijk hier eventueel waar het probleem (of problemen) zich bevindt.
  • De plugin die problemen veroorzaakt vervangen of tijdelijk niet gebruiken.

WooCommerce is de meest makkelijke e-commerce plugin voor WordPress, maar een webshop die voor omzet zorgt heeft wel professionele aandacht nodig om stabiel te blijven functioneren. Wil je dus liever een expert op WooCommerce gebied die naar jouw webshop kan kijken en deze updaten en eventuele WooCommerce problemen oplossen? Laat het ons dan weten. Montix heeft jaren ervaring met WordPress en WooCommerce en helpt je graag verder.

Neem contact op met Montix

Check-up

Laat je WooCommerce installatie controleren:

  • Is de opbouw zoals die hoort te zijn?
  • Is alles up-to-date?
  • Is het thema goed geïmplementeerd?
  • Is de site snel genoeg?
  • Is de backup goed geregeld?
  • Is de shop SEO-technisch goed ingericht?

Let op je plugins!

Plugins kunnen een behoorlijke bottleneck zijn. Om een volledige webshop te creëren heb je al snel een klein tiental nodig. Op zich is dat zeker geen probleem en kun je op die manier mooie functionaliteiten gemakkelijk toevoegen. Per plugin zijn er wel een aantal criteria waar deze aan moet voldoen om mee te mogen doen.  Daarnaast is het gebruik naast andere veel voorkomende plugins een belangrijke indicator of dit een succes is om in te zetten. Heb je dus vaker problemen met een plugin dan is het tijd deze te vervangen.

Let op je thema!

Er zijn nog veel thema’s in omloop die tijdelijk goed worden voorzien van updates maar die na verloop van tijd minder populair worden. Daardoor kan het zijn dat ze geen updates meer krijgen of dat de frequentie van updates flink terug loop. Hierdoor kun je de aansluiting op nieuwere WordPress versies gaan missen. Of de aansluiting op andere plugins. Je gehele pakket staat wat dat betreft immers zeker niet stil en juist van die doorontwikkeling profiteert je gehele site.

De combinatie die sommige pagebuilders daarbij maken vergroten je afhankelijkheid. Elementor is een zeer veel gebruikte, en op zich van prima kwaliteit. Als het thema waar deze aan is gekoppeld echter geen updates meer krijgt, of in een erg lage frequentie, we zien ze soms met enkele jaren er tussen, dan kan dit echt een cruciaal probleem worden.

Word je WooCommerce webshop ineens flink trager?

Zoals elke webshop kan het zijn dat je complexiteiten toevoegt zonder je daar erg bewust van te zijn. Dat kunnen veel extra producten zijn, of producten met veel variaties. Maar ook filtermogelijkheden uitbreiden hebben een grote invloed op de snelheid van de database.

Caching en zoekfuncties hebben een eigen tijdelijk geheugen. Dwz dat deze onderdelen het gebruik kunnen versnellen, dus de bezoeker wordt blij, maar de resources van je hosting worden flink zwaarder belast. Een zoekfunctie kan bijvoorbeeld je data-omvang verdubbelen. Maar daarnaast is ook het bijhouden van deze data die sneller voor de bezoeker klaargezet kan worden, een snellere ervaring oplevert, een flinke aanslag op deze resources. De shop moet immers volledig worden doorgelopen om nieuwe data mee te nemen in deze compactere versie van je website. Dit vraagt o.a. rekencapaciteit en dat is niet handig als dit gelijk opgaat met een drukker moment qua aantal bezoekers op je webshop.

Komen bevestigingen van bestellingen niet meer aan bij de klant?

Heeft je webshop het tijdelijk druk gehad? Was de server tijdelijk met extra taken bezig? Dan kan het zijn dat het seintje naar de klant niet meer wordt verstuurd. Dit is prima te ondervangen. Hiervoor kun je bijv. de resources verhogen, een wachtrij systeem tussen te schakelen zodat klanten even moeten wachten bij het bestellen. Belangrijkste is echter dat processen elkaar niet in de weg zitten. Timing is hierbij prima in te stellen en dat kan al veel voorkomen.

Sterk verouderde versie van WooCommerce updaten

Dit is een klus die je het beste in een ontwikkelomgeving kunt voorbereiden. je kunt daarbij alle problemen die je tegenkomt eerst oplossen. Er zullen immers flinke wijzigingen zijn in de plugins en jet thema. Daarbij kunnen er conflicten langskomen of zaken die je pagina-opbouw sterk veranderen. Als dit allemaal is opgelost kan het worden ingepland om de live webshop onder handen te nemen. Zo voorkom je langer downtijden en kan het misschien op een handig moment in een heel korte tijd worden bijgewerkt. Dan heeft niemand er last van en heb je weer een optimaal presterende en zo veilig mogelijke webshop.

Backups

Een goede dat wil zeggen volledige en zo actueel mogelijke backup van je webshop is essentieel. Zelfs zo essentieel dat het is aan te raden om er twee te maken. Als je voor het technische onderhoud werkt met een OTAP (aparte versie van je webshop voor ontwikkelen, testen, controleren/goedkeuren en de live webshop wat dan productieversie genoemd wordt) of tenminste een ontwikkelomgeving separaat van de live webshop, dan voorkom je dat bezoekers last kunnen ondervinden van wijzigingen voordat ze volledig operationeel zijn. Gaat er dan alsnog onverhoopt iets mis, dan is een snelle roll-back niet alleen erg prettig maar ook een essentieel onderdeel.

Configuratie problemen

Er zijn enorm veel onderdelen in te stellen. Daarbij kan het ook nog zijn dat je meerdere tools, plugins, hebt voor dezelfde functie. O.a. hierdoor kun je ook conflictenkrijgen door een verkeerde configuratie van de onderdelen. Let dus goed op welke plugin waarvoor wordt ingezet. Werk niet met dubbele plugins om te voorkomen dat het geheel onoverzichtelijk wordt. Een voorbeeld daarvan kan zijn dat je Yoast premium gebruikt en daarnaast een aparte plugin voor alleen de redirects. Dit is juist ene onderdeel dat ook door Yoast wordt geregeld en waarbij het ook erg gemakkelijk is om terwijl je met de website bezig bent Yoas thiervoor te gebruiken. De extra plugin hiervoor kan handmatig worden gebruikt maar levert daardoor een onoverzichtelijk beheer van deze redirects op.

Server met te weinig capaciteit

Ofwel veel foutmeldingen met code 500. Dit is een indicatie dat de resources tekort schieten. De server kan iets niet meer afhandelen. De exacte oorzaak kan iets complexer zijn om op te sporen, welk proces is het precies. Een oplossing kan zijn om de shop op een andere server met een overschot aan resources te testen. Kijk altijd even welke onderdelen de pagina waarop dit probleem ontstaat probeert op te starten of op te halen. Dit kunnen immers ook externe bronnen zijn die data op een verkeerde manier aanleveren. Koppelingen met externe systemen kunnen soms ook deze melding geven.

Test je api-koppelingen

Voordat data definitief in de shop wordt geplaatst is een test op de juiste samenstelling van de data belangrijk. Deze moet elke kee rop dezelfde manier in elkaar zitten en mag geen fouten in de structuur of invulling bevatten. Een computer is geen mens en kan niet raden wat de bedoeling is. Dan klapt een systeem er uit of je krijgt verkeerd ingevulde velden en/of waarden. Zo’n tussenstap als controle levert je veel gemoedsrust op en mag in een serieuze webshop niet ontbreken.

Test je smtp voor uitgaande mail

Hiervoor zijn standaard mogelijkheden zodat je zeker weet dat mail verstuurt kan worden. Het verzenden van formulieren levert nogal eens fouten op. Vanaf de server is dit goed te controleren. Het ontvangen van formulieren door je klant is niet te controleren. Dat betekent dat spamfilters aan de kant van je klant som roe tin het eten kunnen strooien. Erg vervelend.

Wat kunnen we nog toevoegen aan dit artikel?

Blog formulier

Contact informatie

Montix, Internetbureau
Rigtersbleek Aalten 4 – 108
7521 RB Enschede

Voor vragen, vrijblijvende offertes en advies:
E-mail: support@montix.nl
Tel: +31 (0)53 750 30 30

foto nora montix 2023

Marko van den Berg