17-01-22

Wat is A/B testen en hoe voer je een test uit?

Als website-eigenaar ben je continue bezig met het optimaliseren van je pagina’s. Je wilt natuurlijk een zo hoog mogelijke conversie op je website krijgen, maar hoe weet je nou welke veranderingen/creaties het meeste invloed hebben op de conversie?

Wat is A/B testen?

Als je wil onderzoeken welke veranderingen op je pagina zorgt voor een hogere conversie, dan kun je gebruik maken van A/B testen. Bij A/B testen maak je twee varianten van een pagina of advertentie en laat je 50% van de bezoekers de ene versie zien en de andere 50% zal de andere versie te zien krijgen. Na een bepaalde tijd wordt de conversieratio gemeten. Een conversieratio is het aantal conversies gedeeld door het aantal bezoekers. Door de conversieratio te berekenen, kun je meteen zien welke versie het meest effectief is.

Waarom A/B testen?

Als het gaat om conversie-optimalisatie, kan elk klein detail op een pagina het verschil tussen een succesvolle pagina en een geflopte pagina. Het is daarom belangrijk om te weten welke veranderingen een positief effect hebben op de conversieratio. Een voorbeeld zou bijvoorbeeld zijn dat je een test doet met de kleur van de knoppen. De helft van de bezoekers krijgen een pagina te zien met grijze knoppen en de andere helft met rode knoppen.

Hoe werkt A/B testen?

Je weet nu wat A/B testen inhoudt en waarom het belangrijk is, maar hoe voer je zo’n test uit? Dit doe je door gebruik te maken van een bedankpagina. Dit is de pagina waar een bezoeker uitkomt na het voltooien van een conversie. Op deze pagina bedank je de bezoeker, bijvoorbeeld na het inschrijven voor een evenement of na het voltooien van een aankoop.

Door Google Analytics op je website te plaatsen en een doel in te stellen in je account, waarin je zowel de URL van de conversiepagina als de URL van de bedankpagina opgeeft, kun je het aantal bezoekers eenvoudig bijhouden. Het is belangrijk om te kijken hoeveel bezoekers de bedankpagina heeft ten opzichte van de bezoekers van de conversiepagina. Stel dat de conversiepagina 100 bezoekers heeft en de bedankpagina heeft 5 bezoekers, dan heb je dus een conversieratio van 5%.

Nu heb je een startwaarde voor de conversie. Vervolgens kun je een A/B test voorbereiden. Dit is eenvoudig te doen door de bestaande pagina te dupliceren en het element aan te passen dat je wil testen.

De test kan nu beginnen. Met Google Optimize kun je Google de opdracht geven om de twee pagina’s tegen elkaar te testen. Je voert de pagina’s in op Google Optimize en vervolgens ontvang je een code die op de pagina geplaatst dient te worden. Deze code zorgt ervoor dat bezoekers verdeeld worden over de twee pagina’s. Vervolgens kun je op Google Optimize de resultaten bekijken van de test.

 

Belangrijk bij A/B testen

Bij het testen in het van belang dat je niet meer dan één verandering per test doorvoert. Verander bijvoorbeeld alleen de lettertype, headline, indeling of een knop. Wanneer je meerdere veranderingen doorvoert, zal je nooit weten welke verandering invloed heeft gehad op de conversie.

Wat kunnen we nog toevoegen aan dit artikel?

Blog formulier

Contact informatie

Montix, Internetbureau
Rigtersbleek Aalten 4 – 108
7521 RB Enschede

Voor vragen, vrijblijvende offertes en advies:
E-mail: support@montix.nl
Tel: +31 (0)53 750 30 30

foto nora montix 2023

Marko van den Berg