In dit tijdperk is data een onmisbare bron. Bedrijven namen vroeger actie op gevoel, maar dat is nu verleden tijd. Hoe pakken bedrijven dat tegenwoordig aan en hoe gaat dat in z’n werk? Dat kan je lezen in dit Kennisbank item over het onderwerp lead scoring.
Wat houdt lead scoring in?
Lead scoring helpt bedrijven bij het aankoopproces. Met behulp van lead scoring kunnen bedrijven zien in welke fase een potentiële klant zich bevindt en kunnen daar op inspelen. De potentiële klant wordt als het ware gevolgd. Voor elke actie krijgt een lead een score en krijgt de potentiële klant een totaalscore die aangeduid wordt met een A, B, C of D. Met behulp van de score kan een bedrijf acties ondernemen. We nemen als voorbeeld dat een klant op zoek is naar herenschoenen. Wanneer je als bedrijf dezelfde e-mail gaat sturen naar alle potentiële klanten, kan de betreffende klant er geen interesse in hebben. Dit is een voorbeeld van het niet benutten van beschikbare data. Wat het bedrijf wel kan doen, is om met behulp van de lead score actie te ondernemen. Hierbij volg je de klant en analyseer je naar welke schoenen de klant op zoek was. Je stuurt dan een e-mail met exact deze schoenen, met bijvoorbeeld het nieuws dat deze in de aanbieding zijn. Met deze actie heb je meer kans tot aankoop.
Waarom lead scoring?
Met lead scoring zorg je als bedrijf voor meer sales, je bespaart tijd en je hoeft niks voor de data te doen. Wanneer de sales afdeling op beschikbare data gaat inspelen, kan dat zorgen voor meer verkoop. Je bespaart tijd met het activiteiten die niet relevant zijn voor potentiële klanten. Tot slot wordt de data zelf door de klant geregistreerd, bijvoorbeeld het aantal keren dat iemand op bepaalde schoenen klikt.
Leads die nog niet klaar zijn om te kopen, worden warm gehouden door middel van lead nurturing. Lead nurturing zorgt ervoor dat je contact onderhouden wordt door relevante content te sturen. Op deze manier blijf je als bedrijf in het vizier met als doel om op een later moment in te spelen op actuele koopinteresse.
Hoe realiseer je lead scoring?
Als bedrijf zou je bijvoorbeeld een mailcampagne kunnen opzetten om deze vervolgens te sturen naar potentiële klanten. Op basis van klikgedrag ga je de leads analyseren om een score kunnen te geven. Wanneer een lead een hoge score heeft, maak je een speciale aanbieding. Voor de leads die geen interesse hebben, zorg je dat je minimum contact blijft houden om niet vergeten te worden. Het is dus voor een bedrijf zeer belangrijk om gebruik te maken van lead scoring.