02-07-19

Tips

Voor het verbeteren van je website

Deze punten worden vaak vergeten

Het zijn de details die het ‘m doen! Onze website support gids:

1. Aandachtspunt nr 1 bij het verbeteren van je website.

Met welke verwachting komt de bezoeker naar je website? Nog concreter: waar heeft hij op geklikt en op welke pagina komt hij terecht?
Dit bepaalt mede of dit het begin is van een eventueel succesvol bezoek dat resulteert in een aanvraag.
Advies nummer 1 is dan ook: Zorg dat je de verwachtingen van je bezoeker stuurt vanuit de link die hij gebruikt om op jouw website te komen! Of dit nou via de zoekresultatenpagina van Google of Bing is, een “bevriende” link vanuit een andere website of vanuit een bericht op een social media platform.

2. Aandachtspunt nr 2 bij het verbeteren van je website.

Gebruik goede tooling om je op fouten van je website te wijzen. Deze tools spugen veelal wekelijks, in ieder geval periodiek, rapporten uit met tips, seo-technische fouten en tevens resultaten zoals positieverbeteringen van zoekwoorden tov de vorige periode en tov concullega’s.
Zonder dergelijke tooling ben je in het blinde aan het werk. Je kunt jezelf zelfs tegenwerken, zonder dat je het in de gaten hebt.
De kosten zijn niet hoog, de waarde is wel hoog van een dergelijk rapportagesysteem.

3. Aandachtspunt nr 3 bij het verbeteren van je website.

Bekijk je website regelmatig met je mobiel. En met het mobiel van een collega. En met een tablet. Doorloop de verschillende stappen richting het doen van een aanvraag of betaling. Zien de schermen er goed uit, zijn de knoppen en de informatie zinnig verdeeld? Werkt alles en is het ook mobiel duidelijk?

Je kunt evt in een Chrome browser via de preview functie werken, waardoor je makkelijk en snel kunt wisselen van diverse typen apparaten. Voor een eerste check een prima methode.

4. Aandachtspunt nr 4 bij het verbeteren van je website.

Zijn de H1 en H2 etc stijlen goed toegepast? Hiermee geef je Google de hierarchie aan van de indeling van de inhoud van de pagina. Je mag zeker bijv de H1 vaker gebruiken, maar hoe je dat doet is wel weer van belang.

5. Aandachtspunt nr 5 bij het verbeteren van je website.

Wordt AMP wel gebruikt voor de blog-berichten? Zorg tevens voor goed opgemaakte AMP pagina’s: je zult anders wel goed scoren in de resultaten bij Google, maar de bounce van de pagina’s zal erg hoog zijn.

Check-up

Laat je WooCommerce installatie controleren:

  • Is de opbouw zoals die hoort te zijn?
  • Is alles up-to-date?
  • Is het thema goed geïmplementeerd?
  • Is de site snel genoeg?
  • Is de backup goed geregeld?
  • Is de shop SEO-technisch goed ingericht?

6. Aandachtspunt nr 6 bij het verbeteren van je website.

Maak goed gebruik van schema.org. Het is een relatief nieuwe methode die nog niet door alle systemen goed wordt ondersteund, maar vanaf nu zou je hier wel op moeten inzetten. Dit levert voordeel op bij de zoekresultatenpagina als je hier goed mee scoort. Je spring er enorm uit tov de andere zoekresultaten. En: als een resultaat via Google wordt voorgelezen krijgt degeen die hier goed zijn best op heeft gedaan de eer om voorgelezen te worden. De anderen komen dan niet eens langs.

7. Aandachtspunt nr 7 bij het verbeteren van je website.

Chatten is in. Noemt het Whatsappen en het is meteen duidelijk: het gros van de mensen gebruikt dit. Dus waarom niet bij jouw website? Op zinvolle plekken en momenten, bijvoorbeeld als men de website wil verlaten, naar pagina 2 gaat, verder scrollt op een pagina, ed. Kijk eens of je dit qua bezetting kunt inrichten: technisch is het allang geen issue meer!

8. Aandachtspunt nr 8 bij het verbeteren van je website.
Hoe past het cms waarmee jouw website is gebouwd: is het het meest geschikte voor de taken die je vanaf nu voor je ziet voor het cms?
Wisselen van cms is geen kleinigheid, maar een goed passend cms betekent wel dat je zo efficiënt mogelijk kunt werken. Overweeg evt. een migratie, waarbij alle content, url’s en voor seo belangrijke onderdelen goed worden meegenomen.

Verdere optimalisatie:

  • Laadtijd
  • Kleurgebruik
  • Goed leesbaar lettertype
  • Positie op de pagina en de trigger-tekst van de call-to-action
  • Structuur van je website
  • Technische SEO

Vragen om feedback!
Om te weten hoe een gebruiker tegen jouw website aankijkt is het handig om gebruikers hiernaar te vragen! Liefst gestructureerd zodat het meteen een test wordt waarmee je tot concrete verbeterpunten komt. Er is overigens ook prima tooling beschikbaar die je bij dit proces helpt: Het samenstellen van een zinvolle test is wel cruciaal.

Wat kunnen we nog toevoegen aan dit artikel?

Blog formulier

Contact informatie

Montix, Internetbureau
Rigtersbleek Aalten 4 – 108
7521 RB Enschede

Voor vragen, vrijblijvende offertes en advies:
E-mail: support@montix.nl
Tel: +31 (0)53 750 30 30

foto nora montix 2023

Marko van den Berg