21-09-20

Online Marketing

Verhogen van CTR met Rich Snippets

Rich Snippets gebruiken om de CTR van jouw website te verhogen

De strijd om op te vallen binnen zoekmachines is erg fel. Bedrijven zoeken altijd manieren om op te vallen tussen concurrenten. Als ondernemer moet je daar in deze online wereld ook aan denken.

Rich Snippets zijn een belangrijk onderdeel van SEO en kunnen je helpen om jouw bedrijf te onderscheiden binnen zoekmachines. Denk aan review sterren naast jouw naam, een afbeelding, productnaam, of zelfs prijs. Rich Snippets geven extra informatie over jouw bedrijf of product binnen zoekmachines.

Ben jij aan het overwegen om Rich Snippets te gebruiken voor jouw website? Het zal het fijn zijn om te weten welke je kan gebruiken voor jouw CTR. Lees hieronder hoe Rich Snippets jouw Click-Through-Rate kunnen verhogen.

Wat je moet weten over Rich Snippets
Voordat je begint met Rich Snippets, zijn er een aantal zaken die je moet weten. Zoekmachines zoals Google en Bing kiezen zelf wanneer Rich Snippets bij jouw website vertoont zullen worden. Jouw website zal dus niet 100% van de tijd vertoont worden met snippets.

Je kan echter een duwtje in de rug geven door zelf gestructureerde data toe te voegen aan je website. Denk aan een stukje code op de pagina die Google kan lezen om de informatie te categoriseren. Als dit voor zoekmachines goed leesbaar is, zul je vaker vertoont worden dan iemand die dit niet heeft gedaan. Je kan deze gestructureerde data zelf toevoegen via code of plugins, maar je kan het nog eenvoudiger door een andere partij laten doen.

Review Rich Snippets
Heb jij veel reviews op jouw website? Dan kun je gebruik maken van Review snippets.

Review Snippets laten zoekers in een oogopslag zien hoe jouw bedrijf scoort op basis van ervaringen van kopers. Dit laat zien of jouw bedrijf zorgt voor goede kwaliteit zorgt, betrouwbaar is, en het laat zoekers zien wat voor soort ervaring zij kunnen verwachten.

Door te focussen op de klantervaring en dit in de vorm van reviews te laten zien, zal een zoeker eerder geneigd zijn om op jouw website te klikken. Als ze moeten kiezen tussen een website met goede reviews en een website die de reviews niet vertoont, dan is de keuze snel gemaakt.

Review snippets zijn makkelijk te implementeren wanneer je je reviews bij een derde partij hebt.

Review Rich Snippets

Check-up

Laat je WooCommerce installatie controleren:

  • Is de opbouw zoals die hoort te zijn?
  • Is alles up-to-date?
  • Is het thema goed geïmplementeerd?
  • Is de site snel genoeg?
  • Is de backup goed geregeld?
  • Is de shop SEO-technisch goed ingericht?

Prijs en Product snippets
Een Rich Snippet die je bij veel zoekopdrachten tegenkomt zijn prijs of in andere woorden product snippets. Zij geven zoekers gelijk een indicatie over de prijs van een product.

Een prijs snippet onderscheidt jouw website wederom van concurrentie. Door gelijk te zien wat een product kost kan een zoeker zien dat je direct producten verkoopt (geen informatiepagina dus) en zien welke prijs ze kunnen verwachten.

Prijs rich snippets

Veelgestelde Vragen Snippet
Wanneer jouw bedrijf veel te maken heeft met productvragen, dan zal deze snippet gelijk helpen: Veelgestelde vragen (FAQ).

Deze vragen worden in een dropdown vertoont in de vorm van een samenvatting. Wanneer dit relevant is voor de zoeker, klikken zij door naar de website om verder te lezen.

Een handige manier om relevant verkeer te trekken!

Veelgestelde vragen rich snippets
’How to’ Snippet
Veel bedrijven schrijven teksten op hun website om mensen te informeren over een product, service, of net zoals Montix om kennis te delen. Vaak gebeurt dit in een stappenplan of in een opsomming van 1, 2, 3, etc. Om zoekers direct te kunnen informeren heeft Google ‘How to’ Rich Snippets toegevoegd.

Google laat de stappen die in jouw artikel voorkomen direct bovenaan de pagina zien. Zoekers zien dus gelijk welke punten er in jouw artikel voorkomen. Als zij dit relevant vinden zullen ze doorklikken naar de pagina om uitgebreidere informatie te vinden.

opsomming snippet

Rich Cards
Schrijf je nieuwsartikelen of recepten? Dan zijn Rich Cards een must voor jouw bedrijf! Rich Cards zijn blokken die bovenaan de zoekmachine komen te staan.

Wanneer je bijvoorbeeld naar ‘nieuws Nederland’ of ‘laatste nieuws binnenland’ zoekt, dan zul je bovenaan de pagina een carrousel vinden met de titel van het artikel, een foto, en de bijbehorende website. Ook bij recepten vind je dit terug.

Voor nieuws en recepten is dit de ideale manier om direct verkeer naar de website te trekken!

Rich Cards snippets

Montix haalt het beste uit jouw Online Marketing
Om het leven van andere ondernemers makkelijker te maken bieden we onze Marketing services aan om de Online Marketing van jouw bedrijf te verbeteren. Als full service internetbureau nemen wij alles uit handen en verbeteren de gehele online marketing. Denk aan SEO, webdesign, Social Media, Google Ads, en meer.

Wat kunnen we nog toevoegen aan dit artikel?

Blog formulier

Contact informatie

Montix, Internetbureau
Rigtersbleek Aalten 4 – 108
7521 RB Enschede

Voor vragen, vrijblijvende offertes en advies:
E-mail: support@montix.nl
Tel: +31 (0)53 750 30 30

foto nora montix 2023

Marko van den Berg