24-03-21

Werken aan online zichtbaarheid

Online marketing gericht op één zoekmachine

Online marketing is een containerbegrip voor alles dat te maken heeft met online zichtbaarheid en vindbaarheid. Soms zelfs ingekort tot “hoog in Google“. Deze ingekorte versie wekt de indruk dat dat het enige is waar het om gaat: die éne zoekmachine.

Google scoort inderdaad ongekend hoog wat het gebruik van zijn zoekmachine betreft. Vergeet echter niet dat allerlei andere kanalen ook als zoekmachine werken. Het gedrag van de gebruiker verandert immers ook met de tijd.
Onderdelen die nu zeer actueel en bovenaan vele focus-lijsten staan om inderdaad hoog in Google, dus hoog op de zoekresultatenpagina te scoren:

  • Content seo
  • Technische seo
  • Linkbuilding

Hoog in Google ranken

Content SEO
Werken aan de organische vindbaarheid: terechtkomen op de eerste pagina onder de advertenties. Direct aanklikbaar en snel in beeld. Middels een goede structuur van de website en een goede contentstrategie kun je hier je positie binnen Google enorm mee verbeteren.

Technische SEO
Technisch alles zo optimaliseren dat de zoekmachines de site zo goed mogelijk kan en gaat indexeren. Voorbeelden hiervan zijn een goede laadtijd en een goede sitestructuur. Dat is snel gezegd en is in de praktijk vooral een zaak van goed voorbereiden en aanpassingen met beleid doorvoeren.
Linkbuilding
Wanneer andere waardevolle websites een link geven naar jouw website, beschouwt Google dit als een reden om jouw site hoger te ranken. Hoe beter je dit voor elkaar hebt, hoe meer waardevolle links die ook daadwerkelijk worden gebruikt, hoe beter je site door Google zal worden gewaardeerd en dus hoog in google resultaten gaat klimmen.

Hoog in Google
De crux zit hem in het creëeren van een waardevolle pagina voor de bezoeker! Alle bovenstaande punten zijn belangrijk, maar vergeet niet dat uiteindelijk de bezoeker ook de waarde van de pagina aantoont. Bezoekers die snel weer verdwijnen van je website (hoog bouncepercentage) geven ook een signaal aan Google. Zorg dat alle punten op orde zijn om zo optimaal te scoren in de zoekresultaten van Google.

Tijden veranderen en Google veranderd mee! Waar je als marketeer een paar jaar geleden nog met gemak allerlei trucs uit de doos kon halen om je pagina’s hoog in de organische resultaten van Google te laten scoren (hoog in Google), blijkt dat ook de Googlebots steeds slimmer worden. Daardoor vraagt jouw SEO strategie ook meer en meer om nuance en subtiliteit.

Doordat zoekmachines geavanceerder worden, wordt de nadruk op het zoekgedrag van de consument steeds groter. Google staat volledig in dienst van zijn gebruiker, de (be)zoeker. Ze willen het hun gebruikers zo gemakkelijk mogelijk maken. Een van die ontwikkelingen is dat Google niet letterlijk de zoekwoorden van de zoeker overneemt, maar dat de zoekmachine de woorden interpreteert om zo tot het beste resultaat voor zijn gebruiker te komen.

Dit betekend dus dat op het moment dat jij de goede content levert bij deze zoekopdracht, je een grotere kans hebt om hoog in Google te staan. Trucs om te scoren werken dus ook steeds minder, daarom moet er uitgekeken worden met dingen als links en Facebook likes inkopen. Voor je het weet krijg je strafpunten in plaats van lof!

Staar je niet blind op allerlei trucjes en slimme omwegen, maar denk (hoe cliché dit ook mag klinken) vooral en in eerste instantie aan jouw website bezoeker.

Kort samengevat:

  • Maak een toffe website
  • Zorg voor goede teksten
  • Zorg voor hoogwaardige afbeeldingen
  • Doe je best om de bezoeker te beiden waar hij voor komt
  • En nog mooier: overtref de verwachtingen!

SEA
Middels SEA (Search Engine Advertising) kun je via Google Ads kun je ook bovenaan in de Google zoekresultaten komen. Je betaalt dan om met een advertentie (link) naar jouw website zichtbaar te worden boven de organische zoekresultaten in Google.

Hulp nodig?
Liever een ervaren fullservice internetbureau die deze zaken voor je regelt? Montix helpt je graag verder.

Hulp nodig?
Liever een ervaren internetbureau die deze zaken voor je regelt? Montix helpt je graag verder.

Wat kunnen we nog toevoegen aan dit artikel?

Blog formulier

Contact informatie

Montix, Internetbureau
Rigtersbleek Aalten 4 – 108
7521 RB Enschede

Voor vragen, vrijblijvende offertes en advies:
E-mail: support@montix.nl
Tel: +31 (0)53 750 30 30

foto nora montix 2023

Marko van den Berg