08-12-19

Waarom SEO zo interessant is

Voor zowel de bezoekers als Google

Content is king

Wat jij te vertellen hebt maakt het verschil!

Hoog in Google, hiermee wordt tot nu toe de positie op de zoekresultatenpagina van Google bedoelt, is het doel van heel veel websites. De langzame ontwikkeling van Bing, groei kun je het in Europa niet noemen, het uitblijven van goede alternatieven en de enorme verbeteringen die Google zelf doorvoert zorgen ervoor dat dit de komende jaren ook zo zal blijven.

Voice Search veranderd de wereld van “zoeken” enorm. Echter lijkt het op dit moment wederom zo dat ook daar de basis door Google zal worden geleverd. Diverse automerken bijvoorbeeld werken al samen met deze nummer 1 zoekmachine voor hun interne systemen (SEO).

Dit gaat van navigatie tot zoekopdrachten. Met als basis Android, eveneens van Google, als besturingssysteem.
Belangrijkste wijziging voor het zoeken via spraak is de formulering: een mens blijkt andere woorden en in andere volgordes te gebruiken als hij spreekt in plaats van typt. Op zich logisch, maar het betekent ook dat de zoekmachine die de opdracht verwerkt slimmer zal moeten zijn om je naar het gewenste resultaat te leiden. Dit resultaat is in veel gevallen dan zelfs een antwoord in plaats van een link naar een site.
De Google update Bert die vanaf oktober 2019 wordt uitgerold, Europa volgt pas later, speelt hier op in. En ook deze update zal worden opgevolgd door vele kleinere verbeteringen om die als doel hebben de gestelde zoekopdracht beter te begrijpen. Combinaties van woorden, de context, alles krijgt nog meer functie rondom het traditionele zoekwoord.

Het is al een hele tijd zo dat exacte zoekwoorden alleen niet meer de heilige graal van seo vormen. Waar in het verleden witte tekst op witte achtergronden, en andere “slimme” varianten, werden gebruikt om vooral veel exacte zoekwoorden op een pagina te plaatsen zonder verdere context, is het anno nu zaak om daadwerkelijke inhoud te bieden.

SEO-Strategie van Montix
Deze is zeer eenvoudig, maar vraagt wel enige inspanning: keep it simpel. Simpel wil in dit geval zeggen dat je wel de werkwijze van Google moet begrijpen en zoveel mogelijk proberen te ondersteunen, maar dat de focus ligt op het leveren van kwalitatief goede en vooral relevante content in een heldere structuur. Dan begrijpt uiteindelijk niet alleen elke zoekmachine jouw website maar ook de bezoeker.

Hoe relevanter de inhoud, hoe duidelijker de structuur, hoe beter de samenstelling van de inhoud, hoe meer waarde je levert voor zowel de bezoeker als de zoekmachine.

Is dat simpel? Ja, op zich is dat een zeer heldere weg om te volgen. In de uitvoering heb je dan de cruciale onderdelen die bepalen of je met deze eenvoudige aanpak ook succesvol kunt zijn.

Houd van je content

Check-up

Laat je WooCommerce installatie controleren:

  • Is de opbouw zoals die hoort te zijn?
  • Is alles up-to-date?
  • Is het thema goed geïmplementeerd?
  • Is de site snel genoeg?
  • Is de backup goed geregeld?
  • Is de shop SEO-technisch goed ingericht?

Je hebt een mooi product, levert een mooie dienst
Jij en je team zijn trots op hetgeen er is bereikt in de afgelopen jaren. Trots op de wijze waarop het verschil wordt gemaakt. Wat je dan vaak ziet is dat alleen high-lights hiervan online worden gepubliceerd. In brokken. Dat varieert van handleidingen die ergens in de website zijn ondergebracht tot instructie-video’s. Cases die exact vertellen hoe jij zaken aanpakt en waarom jouw klanten daadwerkelijk enthousiast zijn over deze aanpak. Omdat dit voor hen namelijk veel oplevert.

Onderdeel van een goede content strategie is dan ook te bepalen welke vormen van content voor jouw bezoekers belangrijk zijn. Dat kunnen whitepapers zijn, data-sheets waaruit marktontwikkelingen blijken, video’s evt. met een interview van een klant of werknemer of zeer actuele aanbiedingen. Want ook dat is relevant: op het juiste moment het juiste aanbod.

Gratis bezoekers

Organische vindbaarheid, zichtbaarheid, wordt als meest betrouwbaar zoekresultaat op een zoekresultatenpagina (SERP) gezien. Dat is soms zelfs alleen een gevoelskwestie, omdat dat andere hoger gepositioneerde resultaat duidelijk een advertentie is. Om organische bezoekers gratis bezoekers te noemen zou niet juist zijn. Je hebt immers veel moeite gestoken in je online aanwezigheid met onder andere een goede website. Wat er wel gratis aan is: je hebt niet voor de klik waarmee ze op jouw site zijn gekomen betaald.

Wat kunnen we nog toevoegen aan dit artikel?

Blog formulier

Contact informatie

Montix, Internetbureau
Rigtersbleek Aalten 4 – 108
7521 RB Enschede

Voor vragen, vrijblijvende offertes en advies:
E-mail: support@montix.nl
Tel: +31 (0)53 750 30 30

foto nora montix 2023

Marko van den Berg