30-10-20

Content bepalen voor je website

Teksten, foto’s, illustraties, animaties, video en 3D afbeeldingen.
Hoe bepaal je wat je nodig hebt?

Bepalen van de benodigde inhoud

Het maken van een website is geen nieuw proces. Websites worden immers als sinds de jaren ’90 gemaakt en zelfs daarvoor, zij het dat dat wel erg primitieve versies waren. Maar sinds eind jaren ’90 is het maken van een website serieuze business geworden. Waar je in het verleden bezig was met uitsluitend drukwerk zoals folders, catalogi, jaarverslagen en dergelijke werden deze uitingen steeds meer overgezet naar een versie die via de website werd verspreid. Vrij statisch dus, maar wat inhoud betreft zinvol.

Nu websites in de loop der jaren een steeds crucialere functie hebben gekregen als communicatiekanaal zijn er zaken als klantreis, gebruikerservaring en dergelijke om de doeltreffendheid, zin van, de website te bepalen en in te vullen.

marko-montix-shape

Strategisch en technisch advies

Marko van den Berg

Er is behoefte aan interactie waarbij de website slechts een onderdeel is van de gehele “reis”, maar wel een centraal onderdeel. Hier komt alles bij elkaar. Vanuit welk kanaal dan ook, als je daar de boodschap nog niet hebt overgebracht of de aanvraag of verkoop tot stand hebt gebracht, dan moet het nu in de website gebeuren.

De behoefte van jouw websitebezoeker.

Als je een website opbouwt dan heb je een aantal variaties uitgewerkt aan klantreizen en type personen die jij als klant zou willen hebben. Die jij als jouw doelgroep hebt gedefinieerd.
Het proces dat Montix bij het maken van volledig nieuwe websites hanteert, en dus ook bij vernieuwingen van websites, geeft juist alle ruimte in het begin voor alle betrokkenen. Iedereen die een belang heeft bij de website wordt betrokken. Zo zorg je dat je geen informatie mist en alle belangrijke onderdelen gaat integreren.
Belangrijk onderdeel hierin is de aanpak: Montix zorgt ervoor dat alle eerste ideëen direct visueel worden gemaakt middels een eerste opzet van de website. Dit is een werkmodel, een wireframe. Cruciaal verschil met het traditionele proces: alles wordt direct opgebouwd met dezelfde techniek. Je bouwt dus steeds verder tot de website gereed is! Op dezelfde plek, voor een ieder te volgen, in heldere stappen.

Knelpunten opgelost; ruimte voor voortschrijdend inzicht
Bij dit heldere en transparante proces worden een aantal knelpunten die in het traditionele proces zitten, opgelost. Niemand is immers in staat om vooraf alles te bedenken en dan de website in 1x goed te laten bouwen. Er is altijd sprake van voortschrijdend inzicht. Ook als je het hele proces terugbrengt tot bijv. 2-3 maanden.

De structuur uitwerken = de benodigde content bepalen

Je weet nu waar je met je bestaande of nieuwe website naartoe wilt werken. Welk soort informatie je wilt geven, welke triggers er in de site moeten komen. Waarom je een op zijn minst redelijke kans verwacht te maken op een nummer 1,2 of 3 positie voor de belangrijkste zoekwoorden waarop je gevonden wilt gaan worden.

Sprint 1

Bepalen sitestructuur, navigatie, opzet home en 1 overzichtspagina (categoriepagina). Hierin wordt de volledige basis gelegd!

Sprint 2

Vormgeving home en overzichtspagina, eerste opzet detailpagina en contact. Parallel start het proces voor het verzamelen, aanmaken en verbeteren van de content.

Sprint 3

Detailpagina en contact definitief maken. Evt. andere onderdelen binnen de site afwerken, de site vullen met content c.q. deze maken.

Sprint 4

Testen, corrigeren en live!

Nadat er strategische keuzes zijn gemaakt over de structuur van je website ga je in een traditioneel proces deze keuzes in een wireframe uitwerken. Ook dit doe je het best in samenwerking met een internetbureau. Dan wordt pas echt zichtbaar wat de keuzes in de praktijk betekenen en kun je eventuele knelpunten oplossen. Je ziet dat de productie van een nieuwe website vaak vanuit de techniek wordt bekeken, maar dat het voordeel van een gecombineerd traject veel duidelijkheid  verschaft. Duidelijkheid die zorgt voor een krachtiger eindresultaat omdat je tussentijds kunt bijsturen.

Moet alles 100% in 1x goed staan?

Het antwoord is “nee”. Dat gaat ook niet lukken: je kunt meten, onderzoeken, ervaringen vanuit het verleden meenemen, diverse actuele ontwikkelingen meenemen. Toch blijft een website een dynamisch geheel simpelweg omdat de wereld dynamisch is. De doelgroep veranderd, veranderd van behoefte, veranderd van gedrag. Meten, blijven onderzoeken en daarmee doorontwikkelen. Net zoals je je eigen diensten en producten blijft doorontwikkelen.

Veelgestelde vragen

Geregeld komen er vragen van klanten binnen over design, inhoud en conversies. Wij zetten de meest gestelde vragen voor je op een rij. Wij helpen je graag verder, dus neem gerust contact met ons op.

Hoe maak ik van mijn website een verkoop machine?

Elke website heeft een doel. Dat hoeft niet altijd letterlijk het verkopen van een product te zijn. Het aanbieden van een dienst of complex product waarvoor men een offerte kan aanvragen hoort daar ook bij.

Vaak wordt vergeten dat ook het leveren van informatie als verkoop gezien moet worden. Je wilt immers dat degene waarvoor deze informatie is bedoelt naar jouw website komt en deze informatie “consumeert”. Je doel zou dan kunnen zijn dat de pagina’s waar de belangrijke informatie staat worden bezocht gedurende een minimale gemiddelde tijd. Jij hebt dan bereikt dat men zeer waarschijnlijk de informatie heeft gezien en kans heeft gehad om deze volledig te lezen. Je kunt nog trigggers inbouwen om tot interactie met jouw bezoekers te komen waardoor jij jouw informatie nog verder kunt verbeteren.

Neem dus “verkopen” via online niet alleen letterlijk. Maar hoe kom je er nu toe dat jouw website precies dat gaat doen? Daarvoor heb je een marketing strategie nodig. En liefst een marketing strategie die in eerste instantie breed kijkt of je de doelgroepen helemaal goed in beeld hebt en via welke wegen je hen het beste kunt bereiken. En op welke momenten dat mogelijk en wenselijk is. Je website kan hier een prima onderdeel in zijn, maar dit gaat verder dan alleen het “maken van een nieuwe website”. Wij helpen je hier graag mee verder, neem dus gerust contact met ons op.

Op welk moment in het proces is het slim om SEO te integreren?

Eigenlijk al direct bij de allereerste stappen speelt SEO een belangrijke rol. Je bepaalt op dat moment de aanpak en structuur van je website. Dat is dus voor je bezoekers en daarmee ook voor de zoekmachines essentieel. Je menu-structuur, je pagina-indeling, de visuals die je gebruikt, de kopjes, subkopjes, opsommingen. Alles werkt mee aan het toegankelijk, scanbaar, maken van je site en je pagina’s.

Hoe belangrijk is een huisstijl?

Dit is onderdeel van de uitstraling en moet consistent worden doorgevoerd. Dat weet iedereen, maar het lukt niet altijd. Kijk dus goed of hierin nog verbeterslagen mogelijk zijn. Is jouw huisstijl nog helemaal bij de tijd? En toets ook van tijd tot tijd of de gekozen uitstraling nog steeds optimaal aansluit bij het bedrijf met zijn mensen en processen.

Hoe kan ik testen of mijn product online aandacht kan trekken?

Als je een goede basis-website hebt, die jouw bedrijf goed presenteert, dan kun je via landingspagina’s testen of en hoe je jouw doelgroep online kunt bereiken. Door testen te doen weet je of er daadwerkelijk interesse is, kun je de aanpak waarop je bezoekers trekt en verleidt bijschaven. Eventueel kun zelfs je aanbod aanpassen zodat het beter aansluit op de vraag. Hieruit kan dus zeer waardevolle informatie komen.

Hoe belangrijk zijn structuur en uitvoering voor mijn website?

Een goede timing levert momentum op. Door de website als centraal communicatiemiddel neer te zetten heb je houvast voor alle andere communicatiemiddelen. Deze dienen altijd via de website te worden ondersteund. Wat je op social media post vindt je uitgebreider terug op de website. Daarvoor is de structuur en ruimte ingericht.

Heb je een aanpak bepaald, volg deze dan tot het volgende punt waarop wordt bijgestuurd. Maar ook bijsturen wil alleen zeggen dat de aanpak, de uitvoering, evt. iets wordt aangepast om het gewenste doel nog beter te gaan behalen. Het doel zelf blijft ongewijzigd!
Wees dus helder over je doel, dan kun je sturen en kan men je volgen.

Hoe belangrijk is persoonlijke aanpak en uitstraling?

Online is vluchtig. Je wisselt snel. Terwijl jij een dienst of product hebt waarbij je een jarenlange relatie opbouwt en door samenwerking het product steeds verder verbeterd of de werking ervan garandeert. Dus bij jou is het persoonlijk contact belangrijk om met elkaar de juiste aanpak volgens een gedeelde visie te ontwikkelen waarop jij de komende jaren jouw support gaat leveren en wellicht jouw product verder ontwikkeld.

Beter goed gekopieerd dan slecht bedacht: geldt dat ook voor websites?

Online kopiëren is lastiger dan het in eerste instantie lijkt. Zeker voor een nieuwe website is de kans op succes heel veel kleiner als je geen uniek aanbod en bijbehorende inhoud van de website hebt. Je kunt wel kijken hoe anderen een zelfde doelgroep proberen te bereiken of een vergelijkbare dienst of product proberen te verkopen. N.a.v. de aanpak van jouw concullega’s kun je nog scherper neerzetten waarmee jij je onderscheidt.
Dus sloof je uit: het enthousiasme dat jij in een nieuwe website steekt steekt krijg je terug in de vorm van resultaten!

Wat kunnen we nog toevoegen aan dit artikel?

Blog formulier

Contact informatie

Montix, Internetbureau
Rigtersbleek Aalten 4 – 108
7521 RB Enschede

Voor vragen, vrijblijvende offertes en advies:
E-mail: support@montix.nl
Tel: +31 (0)53 750 30 30

foto nora montix 2023

Marko van den Berg