10-09-18

Een nieuwe website

Weet je hoe het proces voor een nieuwe website er uit zou moeten zien? Dan kun je aan de hand daarvan bepalen met welk bureau je hiermee aan de slag gaat!

Nieuwe of doorgroeien

Resultaten uit het verleden bieden kansen voor de toekomst!
Wat is nieuw? Heb je een reden dat alles, echt alles, op de schop moet? is dat wel handig ivm de opgebouwde seo-waarde? Hoe zit het met de vormgeving: sluit deze aan bij de verwachtingen van de doelgroep?

Het is een proces en geen project!

Als je je website ziet als een doorlopende activiteit, dan zit je goed. De afzonderlijke grotere verbeter-stappen kun je best als project zien en behandelen, er is immers een duidelijk start- en eindpunt, maar het geheel is niet eenmalig en blijft in ontwikkeling.

Hiermee kun je ook eens de volgende stelling voor jezelf nalopen of deze past voor jouw situatie: de huidige website bevalt om een aantal redenen niet en zou je volledig vernieuwd willen hebben. Maar hoe zit het met de gebruikers er van? Zijn zij vertrouwd met deze look and feel? Kun je met kleinere stappen optimaliseren ipv alles op de schop?

Rigoreus aanpakken is soms goed, maar niet altijd. In stappen groeien en doorgroeien betekent ook dat je inmiddels opgebouwde waarde zoals op het gebied van SEO en conversie behoudt. Deze kunnen de basis vormen voor gerichte uitbouw. Waar zitten de huidige succes, waar zitten nog duidelijke kansen en hoe stuur je daarop bij. Doen is het nieuwe denken: Testen en bijsturen is middels de flexibele systemen nu haalbaar geworden!

Als je toe bent aan website nummer x kun je je ook eens afvragen of een andere aanpak van een dergelijk traject, het online succes behalen, wellicht tot meer succes op de lange termijn kan leiden!

Bespaar tijd en ga voor een beter eindresultaat

Het traditionele proces waarbij je begint met de strategische keuzes, dan wireframes maakt, daarna de vormgeving bepaalt en dan de site gaat bouwen kost veel tijd.
Kun je je voorstellen wat er te winnen valt als je zowel de wireframes als de vormgeving direct met de bouw van de website combineert?
Je hebt dan:

Check-up

Laat je WooCommerce installatie controleren:

  • Is de opbouw zoals die hoort te zijn?
  • Is alles up-to-date?
  • Is het thema goed geïmplementeerd?
  • Is de site snel genoeg?
  • Is de backup goed geregeld?
  • Is de shop SEO-technisch goed ingericht?
  • 1:1 op het scherm wat je hebt besproken
  • 1:1 consequenties van keuzes in beeld
  • 1:1 het gevoel hoe het geheel gaat werken
  • 1:1 de vormgeving in aanbouw voor ogen waardoor je evt snel in kunt grijpen
  • Alle betrokkenen zien continu hetzelfde; er is maar 1 versie
  • Alles staat direct online en is dus vanaf elke plek en elk device bereikbaar
  • Mobile First wordt hierdoor daadwerkelijk haalbaar om toe te passen

Zijn er ook nadelen? Ja, ook in dit proces verlies je tijd doordat er nieuwe inzichten ontstaan en daaruit aanpassingen voortvloeien. Maar je eindresultaat is juist daardoor veel beter.

Het hele proces is gericht op optimalisatie doordat je 1:1 met het eindresultaat voor ogen de site opbouwt. De kwaliteit van de site en ook de aanpassingen die je op termijn blijft doorvoeren zijn direct veel hoger dan je met het traditionele proces kunt bereiken.

Wireframes zijn dood, leve de wireframes

Nadat er strategische keuzes zijn gemaakt over de structuur van je nieuwe website ga je in een traditioneel proces deze keuzes in een wireframe uitwerken. Dan wordt op je scherm zichtbaar wat de keuzes in de praktijk betekenen en kun je eventuele knelpunten oplossen. Daarbij moet de structuur voor de bezoeker goed zijn en tevens liefst de zoekmachines te vriend houden.

Als Google zijn werk goed doet dan kun je dat laatste vergeten en je volledig op jouw bezoeker richten. In de praktijk is het wel handig om te kijken of je Google niet in de weg zit om de structuur van je site te begrijpen zodat je wel in de organische resultaten kunt scoren. Dat levert immers de beste en tevens meest voordelige bezoekers op.

Stap 1.
Bepalen sitestructuur, navigatie, opzet home en 1 overzichtspagina (categoriepagina). Hierin wordt de volledige basis gelegd!

Stap 2.
Vormgeving home en overzichtspagina, eerste opzet detailpagina en contact. Parallel start het proces voor het verzamelen, aanmaken en verbeteren van de content.

Stap 3.
Detailpagina en contact definitief maken. Evt. andere onderdelen binnen de site afwerken, de site vullen met content.

Stap 4.
Testen, corrigeren en live gaan!

Wat kunnen we nog toevoegen aan dit artikel?

Blog formulier

Contact informatie

Montix, Internetbureau
Rigtersbleek Aalten 4 – 108
7521 RB Enschede

Voor vragen, vrijblijvende offertes en advies:
E-mail: support@montix.nl
Tel: +31 (0)53 750 30 30

foto nora montix 2023

Marko van den Berg