Eye Tracking is een handig hulpmiddel om je doelgroep beter te leren kennen. Het is onderdeel van een goed webdesign en laat namelijk zien waar de doelgroep op let en naar kijkt. Hierdoor krijg je een goed beeld van hoe je je website of je advertentie het beste kunt inrichten.
Usability testen website
Eye Tracking kan worden ingezet om de Usability van je website te testen. Door Eye Tracking in te zetten op jouw website, weet je precies waar jouw doelgroep naar kijkt. Zo weet jij of het plan en de volgorde dat jij voor ogen had werkt. Misschien slaat jouw doelgroep wel belangrijke informatie over of letten ze op hele andere punten dan dat jij dacht. Ook kan het zo zijn dat bepaalde tekst of beeld niet duidelijk is in de ogen van je doelgroep. Dit kan een conversie natuurlijk in de weg zitten. Met Eye Tracking breng je deze verschillen tussen jou en de doelgroep in kaart en kun jij hier rekening mee houden. Zo weet jij zeker dat jouw doelgroep ziet wat jij wilt dat ze zien en dat de doelgroep begrijpt wat er staat.
Fysieke Eye Tracking
Voor fysieke winkels kan fysieke Eye Tracking een goede uitkomst zijn. Door te meten waar een klant naar kijkt en welke route hij of zij neemt, kunnen conclusies worden getrokken. Deze conclusies vatten het keuzeproces van de klant samen. Uit dit onderzoek zal blijken of de winkel op een juiste manier in ingericht of dat er veranderingen moeten plaatsvinden. Het kan bijvoorbeeld voorkomen dat de aanbiedingen niet genoeg opvallen. Door deze aanbiedingen te verplaatsen of door een opvallend schap te maken kan dit probleem worden opgelost. Ook wordt duidelijk tussen welke producten de klant twijfelt en wat dan toch de doorslaggevende factoren zijn.
Virtual Reality Eye Tracking
Voor sommige organisaties kan het niet handig zijn om klanten door een echte winkel te laten lopen bij dit onderzoek. Daarom kan Virtual Reality (VR) een rol spelen in dit proces. Door de opkomst van VR is er heel veel mogelijk in de virtuele wereld. Het is dus ook mogelijk om een klant door je winkel te laten lopen, zonder dat dit echt in de winkel plaatsvindt. Zo kun je net als bij de Fysieke Eye Tracking conclusies trekken op basis van het gedrag van je klant. Zo kun jij jouw fysieke winkel geheel aanpassen, zodat de klant ziet wat jij wilt dat hij ziet.
Hoe wordt Eye Tracking uitgevoerd?
Het klinkt allemaal leuk en aardig, maar hoe voer je een Eye Tracking onderzoek uit? Voor dit onderzoek heb je een aantal speciale benodigdheden nodig. Eén van de opties is het gebruik maken van een bril. Deze bril wordt vooral gebruikt bij fysieke Eye Tracking, maar kan ook worden gebruikt voor Usability testen. Deze bril verzameld data over het kijkgedrag van de gebruiker. Zo is goed te zien waar de gebruiker naar kijkt en waar eventuele aanpassingen gedaan moeten worden.
Een andere optie is om gebruik te maken van een Eye Tracking Bar. Deze bar is een balk die gebruik maakt van infraroodsensoren. Deze balk wordt aangesloten op een device. Hierdoor ziet de balk, waar de gebruiker naar kijkt en waar de gebruiker op let.