19-04-17

Kracht van mobiele webshop

Mobiel vriendelijk wordt “mobiel first”

De kracht van de mobiele webshop: mobielvriendelijk wordt “mobile first”. Hoe maak je jouw webshop “lekker” voor mobiele gebruikers?

Dit is natuurlijk al een hele tijd gaande, dat je je website en webshop vooral voor de mobiele gebruiker geschikt maakt. Althans, voor velen is dit de meest logische aanpak.
Er bestaan meerdere invullingen aan deze kreet, waarbij je 1 punt centraal kunt stellen, waar iedereen het over eens lijkt: hoe je het ook aanpakt, het moet “lekker” werken op je mobiel.

Dus of je nu met grote vlakken, weinig maar zeer gerichte informatie voor zowel de desktop, tablet als smartphone werkt of juist met een adaptive oplossing waarbij de mobiele gebruiker een volledig voor hem aangepaste versie voorgeschoteld krijgt: het moet lekker werken. De beleving moet goed zijn, de werking minstens net zo. En goed wil zeggen: vlot werkend, heldere info, binnen de scherm-afmeting goed te overzien en de juiste triggers om nu te gaan bestellen. Swipen is geen probleem, maar overzicht houden wel.

Hoe pak je dit traject aan?

  • Resultaten uit het verleden bieden garanties voor de toekomst: kijk naar de statistieken, de veranderingen, de verandering in gedrag, de afhakers. Op mobiel dus!
  • Doe een gebruikerstest: dit levert helderheid over eventuele knelpunten. En vooral kansen om onverwachte inzichten te krijgen: zeer waardevol!
  • Zet een A/B test op met 4-5 varianten van pagina’s

Hiermee kun je de eerst aanpassingen doen zodat de shop al beter werkt en daarmee presteert op mobiel.

Verdere optimalisatie:

  • Snelheid van de shop (hosting o.a.)
  • Makkelijker maken van nabestellingen
  • Verder gaan met A/B testen
  • Cijfers blijven monitoren specifiek van mobiele gebruikers
  • Veranderingen blijven doorvoeren

Check-up

Laat je WooCommerce installatie controleren:

  • Is de opbouw zoals die hoort te zijn?
  • Is alles up-to-date?
  • Is het thema goed geïmplementeerd?
  • Is de site snel genoeg?
  • Is de backup goed geregeld?
  • Is de shop SEO-technisch goed ingericht?

Vragen om kritiek!

Belangrijkste leerpunt, niet alles is nuttig of terecht, en niet alles is prettig om te horen. Maar wel zeer leerzaam als je de grenzen van wat waardevol is en wat niet helder hebt. Daarmee kun je vaak al trends herkennen die verandering in behoefte bij jouw gebruikers aangeeft.

Ben je op zoek naar ondersteuning om de juiste cijfers boven tafel te krijgen of om de juiste beslissingen te kunnen nemen? Neem gerust contact op voor een afspraak: 053 7503030 of via helpdesk@montix.nl

Wat kunnen we nog toevoegen aan dit artikel?

Blog formulier

Contact informatie

Montix, Internetbureau
Rigtersbleek Aalten 4 – 108
7521 RB Enschede

Voor vragen, vrijblijvende offertes en advies:
E-mail: support@montix.nl
Tel: +31 (0)53 750 30 30

foto nora montix 2023

Marko van den Berg