27-06-23

WooCommerce vs. Shopify

Je wilt een nieuwe webshop bouwen voor jouw bedrijf. Er zijn veel verschillende content management systemen die jij hiervoor zou kunnen gebruiken. Maar hoe kun jij de beste kiezen, die past bij jouw bedrijf? In deze blog kijken we naar twee veelgebruikte tools voor het bouwen en beheren van webshops: WooCommerce en Shopify. Aan de hand van deze blog kun jij een keuze maken, over welk systeem het beste past bij jouw bedrijf en doelen. Het grootste verschil tussen WooCommerce en Shopify is het doeleinde van beide systemen. Lees verder en ontdek wat de doeleinden van elk systeem zijn en welke van de twee het beste bij jou past.

Waarop baseren we de conclusie

Om jou advies te kunnen geven over welke tool beter past bij jouw bedrijf, kijken we naar welke behoeftes jij hebt voor jouw webshop. In deze blog bespreken we van alles over WooCommerce en Shopify, zodat jij een keuze kan maken over welke beter bij jou past. Aan de hand van criteria vergelijken we beide systemen, zo hebben we een duidelijk overzicht over beide systemen. Door deze vergelijking kan jij kiezen welk systeem beter past bij het bouwen en beheren van een webshop voor jouw bedrijf.

Wat is WooCommerce

WooCommerce is een plugin van WordPress. Met de WooCommerce plugin maak je van jouw WordPress website een webshop. Met WooCommerce is het mogelijk om jouw webshop te beheren. Voor het uitbreiden van jouw webshop en het toevoegen van functies, kun je plug-ins installeren. Dit kunnen zowel gratis als betaalde plug-ins zijn. Bij een WooCommerce webshop betaal je voor de hosting, domeinnaam, betaalmethodes en de extra plug-ins die je hebt geïnstalleerd. Bij WooCommerce is de webshop in bezit van jou. Je moet ook zelf zorgen voor de beveiliging, door updates uit te voeren en back-ups te maken.

Wat is Shopify

Shopify is een e-commerce platform waarmee je met behulp van templates jouw webshop kan bouwen. Door middel van apps die je kunt installeren, kun je extra functies toevoegen aan jouw Shopify webshop. Shopify helpt jou met de vele uitlegvideo’s en de ondersteunende klantenservice. Bij Shopify betaal je een maandelijks bedrag dat afhangt van het type pakket waar jij voor kiest. Je betaalt ook voor een domeinnaam, templates, betaalmethodes en extra apps. Per verkocht product betaal je ook een bepaald bedrag aan Shopify, dat ligt tussen de 2% en 3%. Dit bedrag verschilt ook per pakket dat jij hebt gekozen. Verder wordt de hosting en beveiliging van jouw webshop door Shopify gedaan voor je.

Nu we hebben besproken wat WooCommerce en Shopify zijn, bespreken we de eigenschappen met daarbij de voor- en nadelen per systeem.

Eigenschappen van WooCommerce

-WooCommerce biedt de mogelijkheid om jouw website volledig aan te passen en je hebt er alle controle over.

-WooCommerce wordt door heel veel mensen gebruikt, hierdoor is er online veel support en informatie waar je enorm veel aan hebt.

-WooCommerce is een open source cms (content management system), jij bent de eigenaar van jouw webshop en de broncode hiervan. Nog een belangrijk kenmerk van een open source cms is, dat de mogelijkheden eindeloos zijn. De broncode is open en kan door iedereen gebruikt worden. Iedereen kan plug-ins maken, waardoor allerlei verschillende functionaliteiten beschikbaar zijn.

Voor- en nadelen WooCommerce

Voordelen
-Volledige controle over jouw webshop, Je kunt alles aanpassen hoe je dat zelf wil. De mogelijkheden zijn eindeloos in de layout en functies die je kunt toevoegen voor bezoekers van jouw webshop.
-Veel online support, WooCommerce wordt door zoveel mensen gebruikt. Hierdoor heb je een grote online community die veel ondersteuning kan bieden.
-Eindeloze mogelijkheden voor jouw webshop, door het grote aanbod aan thema’s en plug-ins.
-WooCommerce is gratis, je betaalt alleen voor domeinnaam, hosting en extra plug-ins.
-Volledig in bezit van jouw webshop, wanneer je ervoor kiest om een webshop te bouwen met WooCommerce, is de webshop helemaal in bezit van jou.

Nadelen
-Ingewikkeld om een webshop mee te bouwen, het duurt even om het onder de knie te krijgen.
-Kosten kunnen erg oplopen, de kosten van WooCommerce liggen over het algemeen laag. Maar als je eraan denkt om veel functies toe te voegen moet je plug-ins integreren in de webshop. Hierdoor kunnen de kosten erg oplopen.
-Je moet het zelf beheren, als je het niet uitbesteed moet je zelf zorgen voor de hosting en beveiliging. Dus moet je ook zelf de updates uitvoeren en back-ups maken.
-Plug-ins werken soms niet samen, bij WooCommerce kan het weleens voorkomen dat bepaalde plug-ins niet samenwerken.

Eigenschappen van Shopify

-Shopify heeft vaste templates waarmee je snel een webshop bouwt.

-Shopify zorgt voor de hosting en de beveiliging van jouw webshop.

-Shopify biedt veel ondersteuning met video’s, blogs en klantenservice.

-Shopify is een closed source cms (content management system). Je betaalt Shopify om hun systeem te mogen gebruiken. Je bent dus eigenlijk niet de eigenaar van de webshop en de broncode ervan. Je betaalt een maandelijks bedrag om gebruik te mogen maken van Shopify, onder de voorwaarden die zij hebben gesteld.

Voor- en nadelen Shopify

Voordelen
-Duidelijke kosten, maandelijks en ook per sale
-Apps om functies toe te voegen, zowel gratis als betaalde apps
-Keuze uit veel thema’s, zowel gratis als betaalde thema’s
-Shopify zorgt voor de Hosting en beveiliging van jouw webshop
-Erg goede ondersteuning, door middel van video’s, blogs en klantenservice
-Erg snel een webshop in elkaar zetten, erg duidelijk in gebruik en simpel door templates

Nadelen
-Beperkt in layout en functies, doordat er gebruik wordt gemaakt van templates. Dit zijn gesloten templates waarbij je alleen kunt kiezen uit een aantal opties, die het thema aanbiedt.
-Commissie per sale, je staat per sale tussen de 2% en 3% en daarnaast nog 0,25 cent.
-Maandelijkse kosten, je betaalt voor een abonnement en ook een bedrag per sale.
-Je bezit de webshop niet, wanneer je ervoor kiest om een webshop te bouwen met Shopify is het eigenlijk niet helemaal in jouw bezit. Want het is een gesloten platform, dat betekent dat zij beheer hebben over jouw webshop.

Vergelijkingscriteria

Om WooCommerce en Shopify goed te kunnen vergelijken, bespreken we 7 criteria. Hiermee kunnen we beide systemen vergelijken en zien wat elk systeem aanbiedt per criteria. De criteria die we bespreken zijn: gebruiksvriendelijkheid, marketingtools, schaalbaarheid, bouwtijd & onderhoud, betaalmethoden en prijs. Per onderdeel kiezen we een winnaar, waarmee we uiteindelijk een eindwinnaar kunnen kiezen

Gebruiksvriendelijkheid

Beide zijn gebruiksvriendelijk, maar allebei op een andere manier. De een is gebruiksvriendelijk door het gemak waarin de webshop kan worden gebouwd. En de ander is gebruiksvriendelijk in de eindeloze mogelijkheden en vrijheid voor het bouwen van jouw webshop. Voor het bepalen van de gebruiksvriendelijkheid bespreken we de volgende punten: design, functionaliteit en support.

Design

Het uiterlijk van je webshop is belangrijk om allerlei redenen. Jouw webshop moet klanten aantrekken, hierbij moet het een passend uiterlijk hebben. Laten we bekijken wat voor mogelijkheden beide systemen bieden voor de opmaak en het uiterlijk van jouw webshop.

Shopify heeft standaard thema’s zowel betaald als gratis en je kunt html en css de webshop nog een beetje aanpassen naar jouw wensen. Hiermee kun je een mooi design neerzetten. Door de vaste templates is het duidelijk en snel te ontwerpen. Maar hierdoor is het ook beperkt, omdat het een gesloten tool is. Je hebt niet alle vrijheid in het design.

Met WooCommerce heb je eindeloze keuzes, wat betreft design en aanpasbaarheid. Het is erg toegankelijk, omdat het een open source cms is. Het is niet simpel, het neemt meer tijd in, maar de mogelijkheden zijn eindeloos.

Functionaliteit

Bij beide tools kun je integraties toevoegen aan jouw webshop voor meer functionaliteiten. Laten we kijken wat voor mogelijkheden beide systemen hierin bieden.

Shopify biedt voor het toevoegen van integraties apps aan die je kunt downloaden in de Shopify appstore. Zowel gratis als betaalde apps. Het is een gesloten systeem dat wordt beheerd door Shopify, dat betekent dat de apps goed gecontroleerd zijn en werken. Maar Shopify vraagt ontwikkelaars van apps geld wanneer zij hun apps willen verkopen aan Shopify gebruikers. Dus als iemand een app heeft ontwikkeld voor een Shopify webshop, moet diegene een bepaald tarief betalen aan Shopify voor de mogelijkheid om die app aan te bieden in de Shopify appstore. Om deze reden kunnen de apps erg duur zijn. De apps die worden aangeboden voor het uitbreiden van jouw Webshop zijn over het algemeen duurder dan plugins die beschikbaar zijn voor WooCommerce.

WooCommerce heeft een plug-in store, waarin je extensies kunt downloaden voor het uitbreiden van functies op jouw webshop. Hierin heeft WooCommerce een erg groot aanbod aan plug-ins voor jouw webshop. Daarnaast zijn er ook talloze plug-ins van externe partijen die allerlei functionaliteiten bieden. Dus er zijn plug-ins van WooCommerce zelf en ook plug-ins die zijn ontwikkeld door externe partijen. Je hebt heel veel keuze tussen betaalde en gratis opties van plug-ins. Omdat het niet allemaal is goedgekeurd door WooCommerce, kan het soms voorkomen dat bepaalde plug-ins niet samen gaan. Wat conflicten op kunnen leveren of dingen die niet werken.

Support

Shopify biedt 24/7 support, waarmee je kunt bellen, chatten en mailen. Daarnaast is er een forum waarop vragen worden gesteld waarop wordt gereageerd. Hierop zou je dan jouw vraag kunnen stellen, of misschien is er iemand anders die er eerder tegenaan is gelopen.

WooCommerce biedt geen standaard support die klaar staat voor je, dit komt doordat je bij WooCommerce niet een maandelijks bedrag betaalt net zoals je doet bij Shopify. Daarnaast ontvangen zij ook geen geld van jou wanneer jij iets verkoopt. Door deze redenen biedt WooCommerce geen standaard ondersteuning. Maar er is een hele grote WooCommerce community, waar heel veel vragen worden gesteld en beantwoord. Hier zou je jouw vraag kunnen stellen, of misschien is iemand anders in het verleden tegen hetzelfde probleem aangelopen. Ook is er een mogelijkheid om met een ontwikkelaar contact op te nemen, zodat die jouw probleem op kan lossen.

Conclusie gebruiksvriendelijkheid

De winnaar van het onderdeel is Shopify. Je kunt zonder te veel moeite een webshop bouwen met een mooie vormgeving. De mogelijkheid om functionaliteiten is aanwezig door middel van app extensies waarmee extra functies kunnen worden toegevoegd. Wanneer je ergens tegenaan loopt, kun je bij de Shopify klantenservice terecht. Deze is 24 uur en 7 dagen per week bereikbaar. Er wordt goede ondersteuning aangeboden.

Marketingtools

Na het opzetten van een webshop, moet je er voor zorgen dat de webshop vindbaar is. Dit gebeurt niet vanzelf, laten we kijken welke marketingtools beide systemen bieden.

Shopify was aan het begin erg beperkt in marketingtools, dit deden zij om het platform simpel voor gebruik te houden. Maar dit zorgt er natuurlijk voor dat de webshops niet vindbaar zijn. Daarom heeft shopify nu een aantal functies toegevoegd, die ervoor zorgen dat jij de webshop beter vindbaar kunt maken.

WooCommerce is een plugin van WordPress. WordPress biedt erg goede marketingtools, zo heb je plug-ins die jou helpen met het optimaliseren van alle teksten die op jouw webshop staan. Er zijn meerdere tools hiervoor, een bekende is de tool Yoast die goed helpt bij het optimaliseren van jouw webshop. WooCommerce is ideaal voor het implementeren van marketing en SEO op jouw webshop.

Conclusie marketingtools

Om een goede conclusie te kunnen trekken over de winnaar van dit onderdeel, kijken we naar wat elk systeem eigenlijk is. Shopify is een webshop systeem met een optie van het toevoegen van blogs dat eraan is gekoppeld. WooCommerce is een Blog systeem met een webshop optie eraan toegevoegd. Daarom heb je bij WooCommerce veel meer vrijheid in het creëren, plaatsen en implementeren van content op een WooCommerce webshop. Daarnaast biedt WooCommerce nog extra tools die helpen met het optimaliseren van de content die jij wil plaatsen op jouw webshop. De winnaar van dit onderdeel is dus WooCommerce.

Schaalbaarheid

Wanneer je een webshop bouwt voor jouw webshop, wil je natuurlijk dat jouw bedrijf kan blijven groeien. Laten we kijken wat de schaalbaarheid mogelijkheden zijn voor jouw webshop per tool.

Shopify biedt verschillende pakketten aan. Wanneer jouw bedrijf groeit, kun je ervoor kiezen om een hoger pakket aan te schaffen. Deze pakketten zijn bedoeld voor het soepel laten verlopen van allerlei processen. De pakketten passen dan bij de grootte van jouw bedrijf. Het biedt niet volledige zekerheid dat al deze processen foutloos zullen verlopen zoals eerder in de praktijk is gebleken bij erg grote partijen die gebruikmaken van Shopify. Er zijn dus verschillende pakketten die passen bij bedrijven van verschillende grootte. Hoe hoger het pakket is waar jij voor kiest, hoe meer je maandelijks moet betalen aan Shopify. Hierdoor kunnen de kosten van de webshop wel merkbaar hoog worden. Bij Shopify worden er pakketten aangeboden voor de opschaling, zodat jij kunt opschalen zonder hier lang over na te denken en te kiezen tussen verschillende mogelijkheden.

WooCommerce biedt de mogelijkheid om op elk moment de hosting te upgraden. Jij regelt eigenlijk zelf wanneer jij de hosting een upgrade wil geven. De kosten hiervan verschillen en hangen af van de keuzes die jij zelf maakt. Het schalen met WooCommerce heeft dan ook minder hoge kosten. Bij WooCommerce heb je volledige controle over jouw webshop en het opschalen. Aan het opschalen heb je weinig kosten die hieraan hangen.

Conclusie schaalbaarheid

De winnaar van schaalbaarheid is WooCommerce. Het gemak en de vrijheid gecombineerd met de lage kosten zorgt er toch voor dat dit systeem de winnaar is van dit onderdeel.

Bouwtijd en onderhoud

Het bouwen van een webshop met beide tools en het onderhouden ervan.

Shopify biedt de mogelijkheid om al snel en simpel wat moois neer te zetten wat werkt. Dit kun je dan doen door middel van templates. Het onderhouden van de Webshop neemt niet veel tijd in. Je hoeft je niet veel bezig te houden met updates en back-ups, hier zorgt Shopify voor.

WooCommerce webshop neerzetten duurt langer. Bij WooCommerce gaat het om vrijheid en nauwkeurigheid. Je hebt de vrijheid om het zo in elkaar te zetten als jij dat wil. Hier kun je zo nauwkeurig zijn als jij wil. Met WooCommerce is onderhoud belangrijk. Vaak is het uitbesteden van het onderhouden van een WooCommerce webshop ook een optie. Er moeten regelmatig updates en back-ups worden uitgevoerd. Dit zorgt ervoor dat de Webshop goed blijft werken en dat de Webshop beveiligd is.

Conclusie bouwtijd en onderhoud

De winnaar van dit onderdeel is Shopify. Door het gesloten systeem zijn er beperkte keuzes die jij mag of hoeft te maken. Hierdoor ben je al snel klaar met het bouwen van jouw webshop in Shopify. Jij zelf beheert de webshop niet, je betaalt voor een licentie om het systeem te gebruiken. Hierdoor hoef jij ook niet de webshop zelf te onderhouden. Dit betekent dat jij geen updates hoeft te doen en geen back-ups hoeft te maken.

Betaalmethodes

Er zijn veel verschillende betaalmethodes die klanten gebruiken. Door zo veel mogelijk aan te bieden, maak je het makkelijker voor een klant om een aankoop te doen. Laten we kijken welk systeem hier betere ondersteuning in heeft.

Beide systemen hebben veel mogelijkheden voor het integreren van betaalmethodes. En bij beide systemen betaal je per verkoop transactiekosten aan de betaalprovider.

Conclusie betaalmethodes

Beide systemen zijn in dit onderdeel de winnaar. Dit komt doordat ze beide dezelfde mogelijkheden bieden in het kader van betaalmethodes integreren in jouw webshop.

Prijs

Shopify maakt gebruik van een pakket waarbij je maandelijks een bedrag moet betalen. Voor het laagste pakket betaal je 21 euro per maand. Voor het tweede pakket betaal je 59 euro per maand. En voor het hoogste pakket betaal je 289 euro per maand. Daarnaast heb je nog een hoger pakket genaamd Shopify plus, hiervoor betaal je 2000 dollar. Hiervan is nog geen Nederlandse variant. Naast de maandelijkse kosten van het gekozen pakket, betaal je per sale nog transactiekosten. Deze transactiekosten verschillen per gekozen pakket waar je maandelijks voor betaalt. Naast de transactiekosten die je betaalt aan Shopify, moet je ook transactiekosten betalen aan de betalingsprovider. Als jij nog extra functies wil toevoegen aan jouw webshop door middel van apps, betaal je hier ook maandelijks voor. Als laatste betaal je ook jaarlijks voor een domeinnaam.

WordPress is gratis en WooCommerce ook. Waar je voor betaalt bij het beheren van een WooCommerce webshop, is de hosting, domeinnaam, transactiekosten aan de betaalprovider en plug-ins. De enige kosten die erg kunnen oplopen, zijn de kosten van de plug-ins die zorgen voor meer functionaliteiten.

Conclusie prijs

De winnaar van dit onderdeel is WooCommerce. Over het algemeen is WooCommerce goedkoper in het gebruik en het beheren van een webshop

Eindstand 4-3
De winnaar is WooCommerce.

Conclusie

Bij Shopify betaal je voor het gesloten systeem waarbij een webshop snel en makkelijk kan worden gebouwd. Bij WooCommerce betaal je juist voor de vrijheid en nauwkeurigheid waarmee je jouw webshop kunt bouwen. Het grootste verschil tussen de twee systemen is het doeleinde. Bij Shopify gaat het erom dat alles snel en simpel kan. Bij WooCommerce gaat het over het bieden van vrijheid en nauwkeurigheid in het bouwen van jouw webshop. Daarnaast is Shopify een gesloten systeem en WooCommerce een open systeem. Bij WooCommerce beheer jij de webshop en ben jij in bezit van jouw webshop en de broncodes hiervan. Bij Shopify betaal jij om gebruik te mogen maken van het systeem. Hierbij is de eigenaar van de broncodes en de webshop Shopify zelf.

Tot slot zijn de doeleinden van de twee systemen gericht op twee erg verschillende doelgroepen. De doelgroep van Shopify zijn personen die snel en simpel een webshop op willen zetten zonder het beheren van allerlei zaken. Zij hebben geen behoefte aan de vrijheid en nauwkeurigheid voor het bouwen van hun webshop. De doelgroep van WooCommerce zijn personen die opzoek zijn naar vrijheid en specifieke behoeften hebben voor hun webshop. Dit zijn personen die alles zelf willen beheren en het zo in willen richten naar hun smaak. Wat een voordeel is voor de een kan een nadeel zijn voor een ander en vice versa.

WAS KÖNNEN WIR NOCH ZU DIESEM ARTIKEL HINZUFÜGEN?

Blog formulier DE

Kontaktinformationen

Montix, Internetbureau
Rigtersbleek Aalten 4 – 108
7521 RB Enschede

Für Fragen, unverbindliche Angebote und Beratung:
E-mail: support@montix.nl
Tel: +31 (0)53 750 30 30

foto nora montix 2023

Marko van den Berg