14-05-20

Breaking changes i.p.v. upgrades

Breaking changes versus upgrades en updates

WordPress en WooCommerce updates versus breaking changes

Een web-cms als Typo3 werkt op de traditionele manier wat updates en upgrades aangaat: op geplande momenten komen er nieuwe versies van het systeem uit, die upgrades worden genoemd en over een ander hoofd-versienummer beschikken.

Je gaat dan van bijvoorbeeld versie 9 naar versie 10. Tussentijds komen er alleen kleinere aanpassingen uit en die heten dan updates. Hierbij gaat het dan om de subnummering, zoals versie 9.5.1 naar versie 9.5.2. Daarin zitten kleine verbeteringen en eventuele veiligheidsproblemen worden daarmee opgelost.

Een traditionele upgrade kun je dan ook goed omschrijven als een “changing break”.
Als er een volledig nieuwe versie uit komt van een meer traditioneel ingericht cms zoals Typo3, dan veranderd er technisch vaak veel. Welke aanpassingen dat betreft dat verschilt uiteraard: vaak zitten er 3 jaar tussen de verschillende hoofdnummers. Doordat het cms technisch wordt veranderd moeten ook alle onderdelen van de website die hierop aansluiten en er dus van afhankelijk zijn worden aangepast. Daar waar het om maatwerk gaat moet er wederom handmatig gekeken worden wat er is veranderd en hoe je de gewenste functie in de nieuwe versie kunt realiseren. Hetzelfde geldt voor de gebruikte plugins, of extensies: deze worden vaak door de maker aangepast. Echter kunnen hierin grote verschillen ontstaan met de versie zoals je die daarvoor gebruikte. En daardoor moet er dus worden gekeken of je hetgeen jij met de plugin deed ook in de vernieuwde versie nog mogelijk is.

Check-up

Laat je WooCommerce installatie controleren:

  • Is de opbouw zoals die hoort te zijn?
  • Is alles up-to-date?
  • Is het thema goed geïmplementeerd?
  • Is de site snel genoeg?
  • Is de backup goed geregeld?
  • Is de shop SEO-technisch goed ingericht?

Hiermee is meteen de term “changing breakes” ofwel “grote verandering” helder: de software heeft dusdanige veranderingen ondergaan dat alle functies opnieuw nagelopen en eventueel opnieuw ingericht en opgebouwd moeten worden.

Hoe gaat WordPress om met ‘changing breakes”?
Binnen het ecosysteem van WordPress, dwz WordPress zelf inclusief alle thema’s en plugins en zelfs inclusief de hosting, kunnen er op willekeurige onderdelen en zelfs op willekeurige momenten changing breakes optreden. WordPress zelf kan besluiten om bepaalde backward compatibility niet langer te ondersteunen. Daardoor werken onderdelen die baseren op een tot dan toe nog ondersteunde maar wel oudere techniek, niet meer. Plugins die zijn aangeschaft kunnen ineens een wijziging hebben waardoor ze met een bepaalde andere plugin die ook wordt gebruikt niet meer volledig of soms zelfs helemaal niet meer samenwerken.
Dit kan op enig moment, bij een willekeurige update van het systeem blijken. Op dat moment is er dus spontaan sprake van een changing break. Bij WordPress zelf worden grote veranderingen tot op heden goed aangekondigd. Ze kunnen soms wel ingrijpend zijn, maar aangezien de iets oudere versies van WordPress nog vrij lang worden voorzien van security patches, is er voldoende tijd om hierop te anticiperen.

Hoe gaat Montix om met de changing breakes?
Montix heeft als onderdeel van de managed hosting voor WordPress websites, dus ook voor de WooCommerce webshops aangezien deze baseren op WordPress, de wekelijkse updates. Hiervoor wordt beschikbare documentatie over wijzigingen in de gaten gehouden en ook meegenomen in de planning. Daardoor weten we vaak al ruim vooruit wanneer we rekening dienen te houden met grotere veranderingen van belangrijke onderdelen.

Als er een onverwachte incompatibiliteit tussen plugins ontstaat dan kunnen wij een update tijdelijk uitstellen. Daarmee krijgen de makers de gelegenheid om met een nieuwe update te komen die dit probleem niet meer veroorzaakt. Daartoe nemen we vaak contact op met de makers zelf zodat zowel zij als wij goed en actueel geïnformeerd zijn en blijven. Op het moment dat de plugins weer veilig zijn, goed samenwerken, worden de betreffende updates alsnog doorgevoerd.

Hierdoor kan het zijn dat je jarenlang geen echt grote technische veranderingen aan het cms ondervindt die de werking verstoren. Als er aanpassingen in een onderdeel van de gebruikte software is waarop verdergaande aanpassingen voor de website nodig zijn, dan gaan we overleggen met de klant om te kijken wat de beste oplossing is. Uiteraard ligt er dan een voorstel waarmee continuïteit wordt gewaarborgd.

Neem gerust contact met ons op. Samen kijken wij naar jouw kansen en mogelijkheden.

Wat kunnen we nog toevoegen aan dit artikel?

Blog formulier

Contact informatie

Montix, Internetbureau
Rigtersbleek Aalten 4 – 108
7521 RB Enschede

Voor vragen, vrijblijvende offertes en advies:
E-mail: support@montix.nl
Tel: +31 (0)53 750 30 30

foto nora montix 2023

Marko van den Berg