26-10-20

Google Ads

Het aansturen van Google Ads Conversies

Conversies halen

Dat is het doel, maar hoe kun je jouw Google Ads hierop aansturen?

Google Ads is een investering die goed moet worden onderhouden. Het doel is immers om aankopen of leads te genereren, ook wel bekend als conversies. We willen deze conversies halen, maar dat is nog niet zo simpel. Je moet je Google Ads goed kunnen aansturen om het maximaal aantal leads of aankopen te halen.

Wat is beste manier om Google Ads aan te sturen op conversies?Wij geven graag ons deskundig advies om jou verder te helpen met jouw Google Ads!

Welke Google Ads strategie?

Voordat we beginnen met aansturen is het belangrijk om de goede basis-instellingen aan te zetten. Het verschilt namelijk per bedrijf welke strategie je toepast. Er zijn echter 2 belangrijke verschillen:

Wil je met Google Ads leads genereren? Of met je webshop direct producten verkopen? 

Het is goed om dit doel eerst te bepalen. Waarom? Omdat je verschillend aanstuurt op leads dan op online verkopen. Bij de een weet je precies hoeveel er binnenkomt, maar bij de ander duurt het misschien een maand eer er een aankoop wordt gedaan. Dat verandert zaken als het gaat om Google AdWords.

Webshops: werk met ROAS

Webshops kunnen heel transparant en inzichtelijk conversies (aankopen) bijhouden. Dit kan door het bijhouden en aansturen van ROAS, in andere woorden Return on Ads Spent.

ROAS is een formule die de kosten deelt door de conversiewaarde (aankoopwaarde). De kosten zijn de kosten van de Google Ads. De conversiewaarde is de opbrengst van de aankopen die zijn gemaakt vanuit Google advertenties.

Voorbeeld van ROAS:

Iemand klikt op een advertentie voor een webshop die €0,50 kost aan Google Ads. Dit doen 200 mensen, zonder een aankoop te doen. Dan heb je €10 aan Google Ads kosten gemaakt. Als één persoon van deze 200 echter een aankoop doet van €50. Dan stijgt de winst boven de kosten uit. Dit zorgt voor een ROAS 5. Dit betekent: voor iedere €1 die je uitgeeft aan Google Ads, krijg je gemiddeld €5 terug. Een goede investering dus!

Check-up

Laat je WooCommerce installatie controleren:

  • Is de opbouw zoals die hoort te zijn?
  • Is alles up-to-date?
  • Is het thema goed geïmplementeerd?
  • Is de site snel genoeg?
  • Is de backup goed geregeld?
  • Is de shop SEO-technisch goed ingericht?

Hoe kun je ROAS meten?

ROAS kun je makkelijk meten wanneer E-commerce tracking in Google Analytics aan staat. Binnen Google Ads kun je ‘alle transacties’ importeren in de conversie meting. Zo wordt er automatisch bijgehouden of een transactie is gemaakt uit Google Ads of een ander platform.

Let op, het verschilt per webshop of deze meting gelijk goed loopt. Verkeerd meten gebeurd helaas nog vaak binnen Google Ads. De specialisten van Montix helpen je hier graag verder mee!

Hoe stuur je aan op ROAS?

Wanneer je ROAS hebt ingesteld voor jouw webshop en je laat jouw advertenties een tijdje lopen, dan zul je zien wat het gemiddelde ROAS is van jouw bedrijf. Als de ROAS minder is dan 4 dan maak je waarschijnlijk geen winst. Je moet namelijk marketingkosten en overige kosten van personeel ook meerekenen.

Zie je dat je ROAS laag is? Dan maak je te hoge kosten. Probeer deze langzaam te verlagen, bijvoorbeeld door de biedingen met een paar cent te verlagen of het dagelijks budget te krimpen.

Er zijn nog meerdere andere mogelijkheden om ROAS aan te sturen en te optimaliseren. Er zit namelijk een dunne lijn tussen efficiënt verlagen en verkeer mislopen. Hier zal ervaring en A/B testen voor nodig zijn.

Leads genereren: werk met Doel-CPA

Naast webshops zijn er veel bedrijven die advertenties in willen zetten om leads te genereren. Hier zit de uitdaging in de metingen. Het is namelijk niet net zoals bij webshops, waarbij transacties kunnen worden gemeten.
Voor leadgeneratie in Google Ads kun je het beste Doel-CPA of Doel-CPC aanhouden, of beter bekend als Doel kosten per Acquisitie of Doel kosten per conversie. Voor nu houden wij even Doel-CPA aan.

De doel kosten per acquisitie kun je formuleren in: hoeveel ben je bereid te betalen voor een lead?

Voorbeeld van Doel-CPA:

Stel dat 1 op de 20 leads een grote aankoop van €1000,- doet. Dit kan betekenen dat je ongeveer €25 per lead uit wil geven (€500 in totaal). Dit kan de Google Ads Specialist gebruiken om te zorgen dat je per lead niet meer betaald dan dat je binnen krijgt. Laten we zeggen dat iedere klik €0,25 kost. Dan moet de specialist uit 100 klikken, minimaal 1 lead weten te halen.

Hoe kun je Doel-CPA meten?

Doel-CPA klinkt misschien makkelijker dan dat het in de werkelijkheid is. Stel jouw leads komen via e mail pas na 2 maanden tot een aankoop, dan kan dat meetproces even duren of kun je er enkele missen. Of je hebt een laagdrempelige lead voor een gratis download, dan krijg je misschien een overweldigende hoeveelheid leads binnen.

Om Doel-CPA goed te kunnen meten binnen de website van een bedrijf, adviseren wij ValueTracking. Met ValueTracking geeft je de gebruiker een cookie mee gedurende het hele proces. Deze cookie geeft vervolgens gedetailleerde informatie over de gebruiker en ook of deze van de Google Ads campagnes afkomen of niet. Zo kunnen bedrijven goed meten waar een lead vandaan komt.

Als je echter met aanmeldingen of contactformulieren werkt, dan is het makkelijker om deze in Google AdWords als conversie in te stellen, waarbij het bedrijf moet aangeven hoeveel er tot aankoop hebben geleidt.

Hoe kun je aansturen op Doel-CPA?

Ook Doel-CPA kun je op verschillende manieren aansturen. Een van de populairste is technieken is om de gemiddelde kost per klik goed af te stemmen. Krijg je bijvoorbeeld wel leads binnen, maar liggen de kosten nog iets te hoog? Dan kun je die kosten verlagen door de gemiddelde kost per klik te laten dalen.

Een Google Ads Specialist inschakelen

Heb je toch liever een ervaren Google Ads specialist aan de knoppen zitten? Dat kan! Bij Montix werken ervaren vakmensen die iedere dag bezig zijn met Google Ads. Wij helpen je daarom graag verder om het meeste te halen uit jouw Google advertenties.

Spreek nu gratis en vrijblijvend een Google Ads specialist en bespreek jullie Google Ads visie. Plan direct een afspraak in!

Wat kunnen we nog toevoegen aan dit artikel?

Blog formulier

Contact informatie

Montix, Internetbureau
Rigtersbleek Aalten 4 – 108
7521 RB Enschede

Voor vragen, vrijblijvende offertes en advies:
E-mail: support@montix.nl
Tel: +31 (0)53 750 30 30

foto nora montix 2023

Marko van den Berg