26-10-20

Google Ads

Strategie voor Webshops

Haal het meeste resultaat met een succesvolle strategie voor Google AdWords

Aan de basis van ieder Google Ads account hoort een zorgvuldig doordachte strategie te staan, vooral bij webshops. Om de beste resultaten te halen kun je het als bedrijf je niet veroorloven om grote fouten te maken. Google Ads is geen uitzondering van de regel. Het is een investering en daar wil je natuurlijk het meeste uit winnen. Het begint allemaal met een succesvolle strategie!

Maar wat is nu de beste Google Ads strategie voor jouw webshop? Lees ons deskundig advies en zie waar je op moet letten bij het bepalen van een goede strategie!

Wat is de juiste strategie voor jouw webshop?
Webshops hebben een hoofddoel met elkaar gemeen: producten verkopen. Het is een simpel doel, maar vaak toch nog uitdagend om te bereiken. Je moet je onderscheiden van concurrenten en op een of andere manier de aandacht trekken van potentiële klanten. Vooral met Online Marketing spelen veel aspecten op elkaar in. Een belangrijk onderdeel Google Ads, want je wil zo veel mogelijk relevant verkeer naar de webshop sturen.

Het is belangrijk om, voordat je begint aan Google Ads, samen met een specialist een strategie te bedenken. Waarom met een Google AdWords specialist? Omdat zij jaren ervaring hebben met Google Ads en daardoor gelijk kunnen inschatten welke strategie wel en niet zou werken bij jouw bedrijf.

Er spelen namelijk veel factoren bij een Google Ads strategie:

  • Doel van het bedrijf
  • Directe verkoop of lead generatie
  • Branche
  • Concurrentie
  • Beschikbaar materiaal: denk aan video advertenties voor YouTube, mogelijkheden voor Google Shopping, etc.
  • Budget
  • Locatie
  • en meer!

Welke campagnes zijn relevant?
Er zijn veel mogelijkheden binnen Google Ads. Wij zullen ze allemaal noemen met het doel per campagne. Hierop kun jij beoordelen welke Google Ads campagnes je in wilt zetten.

Google Search

Advertenties in de zoekmachine van Google worden vrijwel altijd gebruikt door bedrijven. Vele zoekers navigeren namelijk naar websites via de Google zoekmachine. Kijk hierbij naar concurrentie en vraag de specialist om de gemiddelde kost per klik die je voor relevante zoekwoorden kunt verwachten.

Google Shopping

Voor webshops is Google Shopping een onmisbaar onderdeel. Het is een ideale manier om jouw producten met foto, prijs, titel en beschrijving direct aan zoekers te laten zien, zonder dat ze op jouw website zijn geweest. Doordat mensen gelijk kunnen zien of jouw product is waarnaar ze op zoek zijn, is dit de beste manier om veel conversies te behalen.

Check-up

Laat je WooCommerce installatie controleren:

  • Is de opbouw zoals die hoort te zijn?
  • Is alles up-to-date?
  • Is het thema goed geïmplementeerd?
  • Is de site snel genoeg?
  • Is de backup goed geregeld?
  • Is de shop SEO-technisch goed ingericht?

Google Display
Heb jij veel terugkerende klanten, acties, of ligt de drempel tot aankoop iets hoger dan normaal? Dan kunnen Remarketing banners van het display netwerk goed van pas komen. Deze banners achtervolgen bezoekers van jouw website op andere sites en apps. Banners worden vaak gebruikt om naamsbekendheid te vergroten, acties te promoten, en om een extra push te geven om een aankoop te doen.

Met banners kun je 100.000 keren vertoond worden, maar je betaald slechts per klik! Dat is niet alles, je betaalt doorgaans maar €0,05 per klik. Dit is een van de laagste kosten per klik.

Google Video

Adverteren op YouTube kan relevant zijn voor sommige bedrijven. Vele bedrijven die op YouTube adverteren bieden online een extra dienst aan. Denk aan iemand die tutorials aan het volgen is om een WordPress website te bouwen. Dan zullen er een aantal adverteerders zijn die een website-builder aanbieden.

Voor webshops is dit echter een laag converterend onderdeel van Google.

ROAS of Doel-CPA?

Bij Google Ads is het belangrijk dat er specifiek wordt gestuurd op resultaten. De vraag is alleen, waar stuur je op? Op ROAS (return on Ad spent) of Doel-CPA (Cost per Acquisition)?

Die vraag is bij webshops makkelijk te beantwoorden: ROAS. Sturen op ROAS is relevant omdat je met behulp van Google Analytics E-commerce tracking precies bij kunt houden wat er binnenkomt via de webshops.

Geef je €1000,- uit aan Google Ads? Dan wil je natuurlijk dat je minimaal je kosten er weer uit haalt. Het ROAS voor webshops ligt doorgaans op 4: voor iedere €1 die je uitgeeft aan Google AdWords, krijg je €4 in orderwaarde terug. Zo dek je al je marketing kosten en maak je nog steeds winst met Google Ads.

Doel-CPA of Kosten per Conversie zijn niet relevant, omdat je hierbij niet in zicht hebt hoeveel je in de werkelijkheid terug verdient aan Google Ads. Doel-CPA wordt gewoonlijk gebruikt voor Lead generatie.

Een leuke extra: dynamische remarketing

Google Ads heeft nu al een tijdje een leuke nieuwe feature: dynamische remarketing. Maak je gebruik van Google Shopping en Display banners? Dan kun je deze nu combineren.

In Google Ads is het mogelijk om jouw assortiment klikbaar terug te laten komen in een dynamische banner. Zo kunnen mensen die jouw banner zien direct klikken op producten die hierin vertoont worden.

Het is zeker aan te raden om dit te gebruiken op basis van remarketing om een aankoop verder te stimuleren.

Bespreek je strategie gratis met een Specialist

Bij Montix helpen wij je graag bij het bepalen van een succesvolle Google Ads strategie. Onze Google AdWords specialisten hebben de ervaring en de inzichten om de beste strategie voor jouw bedrijf te bepalen.

Plan gelijk een afspraak!

Wat kunnen we nog toevoegen aan dit artikel?

Blog formulier

Contact informatie

Montix, Internetbureau
Rigtersbleek Aalten 4 – 108
7521 RB Enschede

Voor vragen, vrijblijvende offertes en advies:
E-mail: support@montix.nl
Tel: +31 (0)53 750 30 30

foto nora montix 2023

Marko van den Berg