20-10-21

Problemen bij gebruik Typo3?

Wanneer je als bedrijf al reeds gebruikt maakt van Typo3 kunnen zich er zich natuurlijk altijd problemen voordoen. Typo3 werkt niet? In bijna alle gevallen is dit goed op te lossen!

Wat zijn de top 3 problemen met Typo3?

  1. De techniek is niet up-to-date
  2. Er is veel verouderde content
  3. De structuur van de website is in de loop van de tijd onduidelijk geworden

Hoe kan dit?
Een veel voorkomende oorzaak van deze problemen is dat het up-to-date houden van de techniek een website té vaak geen prioriteit heeft. Hiermee wordt de website onveilig en mist de laatste functionaliteiten die het cms te bieden heeft.

Waarom zijn websites technisch vaak niet up-to-date?
Typo3 werkt niet omdat er vaak weinig tot geen aandacht wordt besteed aan het up-to-date houden van de techniek. Wanneer een website niet meer up-to-date is, merk je dit niet direct in het gebruik en daarnaast kost het bijhouden van een website tijd, aandacht en geld. Het heeft dus vaak geen prioriteit. De gevolgen die dit kan hebben zijn pittig:

  • Gegevens kunnen worden gestolen
  • Er kan een phishing-site achter de eigen site worden geïnstalleerd waarmee velen gedupeerd kunnen worden (bijv. tijdelijke sites die een site van een bank nabootsen)
  • De eigen site kan worden besmet waardoor bij bezoekers phishing of andere software ongemerkt geïnstalleerd kan worden.
  • Een site kan hierdoor op een zwarte lijst terecht komen waardoor Google deze blokkeert in zijn zoekresultaten. Als dit al gebeurd dan moet dit zo snel mogelijk worden opgelost om schade te beperken.

Waarom is Typo3 vaak niet up-to-date (bovengemiddeld vaak)?
Typo3 werkt met een helder roadmap systeem waardoor je vroegtijdig op de hoogte bent van de volgende grotere upgrade. Dit zijn vaak “breaking-changes”: grotere veranderingen in de werking van de software. Hierdoor worden de nieuwste technische mogelijkheden geïntroduceerd en blijft tevens de broncode van het systeem erg sterk in elkaar zitten. Het nadeel hiervan is dat extensies en uitbreidingen/aanpassingen ook vaak weer moeten worden aangepast op deze nieuwe code. Hierdoor kun je niet direct bij het uitkomen van de upgrade deze zomaar doorvoeren. Je zult de volgende stappen moeten doorlopen:

  • Welke extensies worden er gebruikt en zijn deze met dezelfde functionaliteit voor de nieuwe versie ook beschikbaar?
  • Hetzelfde geldt voor de eigen, maatwerk, uitbreidingen: wat is er toegevoegd en wat moet hieraan worden aangepast?
  • In een ontwikkelomgeving moet je de site stap voor stap upgraden. Daarbij moet je dus alle eventuele veranderingen door de nieuwe software oplossen.

Deze stappen kosten tijd, aandacht (eventueel overleg als bepaalde functies zijn veranderd) en daarmee budget. Typo3 werkt niet als je er niet in investeert. De site zal niet omvallen als je deze stappen niet doorvoert, maar vanaf hier begint wel het risico op te lopen dat de site onveilig wordt. En verouderde techniek loopt op een langere termijn ook tegen problemen aan wat betreft het functioneren van de website. De webserver waar de site op draait zal immers ook zijn updates moeten doorvoeren om veilig te blijven. Als de software van de server en het CMS (Typo3) niet meer compatible met elkaar zijn begint de site zijn goede werking te verliezen. Vanaf dat moment komt het voor dat onderdelen “Ineens” niet meer werken of de gehele site het niet meer doet.

Waarom blokkeren gebruikersrechten bepaalde functies?
Het gebruikersrechten-systeem van Typo3 is zeer uitgebreid. Het is zelfs één van de meest uitgebreide systemen op de markt. Hierdoor kan toegang zeer gedetailleerd worden beheerd. Dat is geweldig, zeker als je met meerdere personen aan een website wilt werken. Het nadeel hiervan is echter dat je in een gebruikersgroep kunt worden toegevoegd waarbij een onderdeel standaard geblokkeerd is waar jij wel bij zou moeten kunnen.
De oplossing hiervoor is simpel. Er kan voor jou een extra gebruikersgroep worden aanmaakt met gelijksoortige functies als de reguliere gebruikersgroep, maar met enkele specifieke toevoegingen voor jou.

Er zijn teveel bestanden geupload die nu deels niet meer online zouden moeten staan
Het bestandsbeheer is vooraf niet goed geregeld. In de loop van de tijd verzamelt zich namelijk dusdanig veel dat het overzicht helemaal zoek is en dat er bestanden (foto’s van medewerkers, verouderde documenten ed) op de website staan die niet meer online vindbaar zouden moeten zijn.

De oplossing hiervoor; Zorg ervoor dat er alsnog een goede structuur wordt ingericht. In de toekomst kun je het werken binnen deze structuur deels afdwingen door het uploaden van bestanden vanaf beperkte plekken mogelijk te maken. Het beheer geschiedt dan altijd in de map met bestanden die je vooraf het plaatsen upload waardoor je sneller de juiste map zult gebruiken.

Hulp nodig?
Typo3 werkt niet na het toepassen van onze tips? Problemen en omstandigheden met Typo3 kunnen alsnog voorkomen, en het oplossen hiervan kan veel tijd in beslag nemen. Een professional inschakelen kan u veel tijd en geld schelen. De Typo3-expert bij Montix helpt u graag verder!

Plan nu (vrijblijvend) een gesprek in

Wat kunnen we nog toevoegen aan dit artikel?

Blog formulier

Contact informatie

Montix, Internetbureau
Rigtersbleek Aalten 4 – 108
7521 RB Enschede

Voor vragen, vrijblijvende offertes en advies:
E-mail: support@montix.nl
Tel: +31 (0)53 750 30 30

foto nora montix 2023

Marko van den Berg