12-10-22

Wat is Linkbuilding en hoe kan het worden toegepast?

Hoger komen te staan in de zoekresultaten van Google is belangrijk voor de vindbaarheid van een website. Een tool die hier een grote rol bij speelt, is linkbuilding. Hierbij wordt er gekeken naar interne en externe linkbuilding. Wat is het verschil en hoe pas je het toe?

Interne linkbuilding

Interne linkbuilding is het plaatsen van hyperlinks op pagina’s van een website, die doorverwijzen naar een andere pagina op dezelfde website. Dit is een tool die vooral bijdraagt aan de gebruiksvriendelijkheid van een website, dit helpt de websitebezoeker namelijk bij het navigeren door de website.

Externe linkbuilding

Externe linkbuilding is het plaatsen van links op een externe website die verwijzen naar jouw website. Dit is een tool die bijdraagt aan de SEO en de vindbaarheid van een website of webshop. Het doel van deze tool, is beter gevonden worden in Google. Dit wordt gerealiseerd door het plaatsen van links op relevante externe websites. De strategie wordt dus ingezet wanneer de SEO van een website verbeterd moet worden, met als doel om hoger te komen in de zoekresultaten van Google.

Wanneer er backlinks staan op externe websites, helpt dit de zoekmachine om relevante content te vinden. Backlinks zijn links die op externe websites staan, die verwijzen naar een bepaalde pagina op een website. Dit zorgt ervoor dat Google de webpagina eerder zal aanbevelen bij de zoekresultaten. Wanneer er veel relevante websites verwijzen naar een website of webpagina, wordt de waardering van die pagina verhoogd.

Alle voordelen van externe linkbuilding op een rijtje

  • De website komt hoger te staan in de zoekresultaten van Google
  • Het verhoogt de vindbaarheid van de website
  • De website krijgt meer bezoekers

Verschil tussen interne en externe linkbuilding

Het grote verschil tussen interne en externe linkbuilding is het doel ervan. Bij interne linkbuilding wordt er een bijdrage geleverd aan het navigeren op de website. Dit zorgt voor het verbeteren van de gebruiksvriendelijkheid van de website. Bij externe linkbuilding is het doel om hoger in de zoekresultaten van Google te komen. Dit is een onderdeel van de SEO.

Hoe kan externe linkbuilding worden toegepast?

Externe linkbuilding is een onderdeel van de SEO, dus om een hogere plek te krijgen in de zoekresultaten van Google is het nodig om dit toe te passen. Maar hoe doe je dit?

  • Bloggen is een manier om te zorgen voor linkbuilding. Door relevante blogs te schrijven kunnen andere websites gaan linken naar de blog.
  • Behalve blogs op plaatsen op de website, kunnen er ook gastblogs worden geschreven. Dit is het schrijven van een blog op externe websites.
  • Aanmelden bij relevante startpagina’s. Wanneer er op relevante startpagina’s backlinks staan, zorgt dit ervoor dat de website een hogere waarde krijgt in Google.

Externe linkbuilding is een belangrijk onderdeel van de SEO. Het is een tool die op verschillende manieren kan worden toegepast. Het inzetten ervan brengt voordelen met betrekking tot de vindbaarheid van de website.


Gevolgen van foute linkbuilding

Wat is foute linkbuilding en hoe maak je deze gezond?

Linkbuilding is al jaren een onderwerp waar veel meningen over circuleren. Daaraan zijn vele strategieën gekoppeld. Linkfarms komen nog steeds veel voor: afhankelijk van je leverancier daardoor ook.

Wat is linkbuilding?

Met Linkbuilding worden meestal de externe linken naar jouw website bedoeld. Naast externe heb je uiteraard ook interne linkbuilding. Deze heb je volledig zelf onder controle en zou daardoor goed gecontroleerd voor een goede structuur, herkenbaarheid en toegankelijkheid van je website moeten zorgen.

Een externe link kan heel eenvoudig een link op een willekeurige pagina van een andere website zijn naar die van jou.

Goede externe linken

Een link van een website die wat onderwerp betreft mooi aansluit op die van jou. Als dat dan ook nog van een specifieke pagina komt, met een specifieke tekst die direct doorverwijst naar aansluitende tekst op een specifieke pagina op jouw website, dan ben je goed bezig. Heel goed zelfs.

Andersom: een willekeurige link naar je home-pagina heeft niet zo heel veel zin.

Foute linkbuilding is snel geregeld en kost weinig in zowel euro’s als inspanning.

Er zijn diverse tools die al dan niet gratis voor een heleboel links kunnen zorgen via diverse websites. Je kunt zelf ook op diverse websites linken aanvragen. Of je vraagt om een uitwisseling van linken, een ruil. Vaak krijg je al voorstellen om dit middels advertorials te regelen.

Snel gedaan dus tegen lage kosten.

Goede linkbuilding kost tijd, moeite en eventueel flink budget.

Alles wat hierboven staat, maar dan op de juiste wijze uitgevoerd:

  • op website van goede relevantie een link regelen
  • op websites van hoge relevantie een link regelen
  • op deze websites relevante content over jouw product of dienst laten plaatsen, liefst vaker
  • op populaire websites door zelf artikelen te schrijven een aanwezigheid en daarmee link verkrijgen

Ga je voor de lange termijn dan ga je voor de weg met de meeste weerstand. Dan blijf je je eigen content en reden van bestaan ondersteunen ook in je linkbuilding. Dat levert uiteindelijk echt enthousiasme op!

Het risico van lage waarde linkbuilding?

Je komt in de linkfarm van je leverancier terecht en kunt daardoor minder makkelijk van leverancier wisselen. Heel veel linken van lage waarde kunnen immers opgeteld voor enige linkwaarde zorgen.

Hoe dan ook kan er een moment komen waarop Google deze lage linkwaardes tot 0 terugbrengt en eventueel zelfs negatief gaat waarderen. Puur omdat het onvoldoende bij je website past.

Advies: Houd het puur. Dan heb je meer profijt en ontvang je meer enthousiasme in return!

 

Wat kunnen we nog toevoegen aan dit artikel?

Blog formulier

Contact informatie

Montix, Internetbureau
Rigtersbleek Aalten 4 – 108
7521 RB Enschede

Voor vragen, vrijblijvende offertes en advies:
E-mail: support@montix.nl
Tel: +31 (0)53 750 30 30

foto nora montix 2023

Marko van den Berg