Contentmanagementsystemen: Welke moet ik kiezen?
Het bijhouden van de website moet snel, intuïtief en simpel kunnen gebeuren. Dit is mogelijk met een goed CMS (content management systeem). Montix is jouw aangewezen partner voor CMS selectie en CMS advies.
Onafhankelijk CMS advies
Het aanbod van CMS producten is enorm en ze verschillen sterk van elkaar. Hierdoor kunnen veel bedrijven het CMS aanbod niet meer overzien. Als je goede criteria opstelt kun je hierin heel goed een keuze maken. De eerste selectie kan op de meest essentiële zaken zoals moet het Open Source zijn of juist niet? Wil je gebruik maken van een populair systeem dat door een grote groep wordt doorontwikkeld of ga je voor minimalistisch of zelfs veel webdevelopment maatwerk? Door dergelijke keuzes al aan het begin te maken kun je een eerste grote schifting maken in het aanbod en je focussen op de voor jou essentiële subtielere verschillen.
Wij helpen jou graag om een beter beeld te krijgen door een aantal vragen die jij wellicht hebt, te beantwoorden. Heb je na het lezen van onderstaande nog vragen, dan helpen wij je graag met het maken van de juiste CMS keuze!
1. Heb je wel een (ander) CMS nodig?
Iedere organisatie heeft wel een CMS, hoe simpel ook. Je kunt jezelf dus altijd afvragen: heb ik wel een ander CMS nodig om mijn content te organiseren? Je kent het wel, je krijgt een aantrekkelijke aanbieding van een leverancier en daar duiken ze ook graag meteen op. Maar hier geldt: ‘goedkoop is duurkoop’. Het kan je uiteindelijk veel geld kosten om het CMS binnen je organisatie te implementeren en aan te passen voor gebruik. Om te bepalen of je een (ander) CMS nodig hebt, kun je jezelf ook de vragen stellen die hierna volgen. Op basis daarvan maak je een lijst met eisen en wensen. Passen jouw wensen en eisen bij je huidige CMS? Dan heb je voorlopig dus geen nieuw CMS nodig.
2. Wat is het doel van jouw website?
Het doel van je website bepaalt in grote mate welk contentmanagementsysteem je het beste kunt gebruiken. Een webshop stelt andere eisen aan een CMS dan een commercieel bedrijf dat via de website contact met klanten onderhoudt, hier kan WooCommerce erg geschikt voor zijn. Waar het ene CMS geschikt is voor statische informatie en social media is de ander weer beter geschikt om een community op te zetten. En als je een meertalige website wilt opzetten, heb je een CMS nodig dat dat ondersteunt.
3. Hoeveel content heb je?
Als je weet wat het doel van je site is, kun je jezelf de vraag stellen: hoeveel content heb ik eigenlijk? Hoe meer content je hebt, hoe uitgebreider je CMS moet zijn om al die content overzichtelijk te organiseren. Organisaties met beperkte online content hebben vaak voldoende aan een CMS zoals WordPress of Joomla. Die systemen zijn gebruiksvriendelijk: redacteuren of eindgebruikers kunnen de site snel en gemakkelijk up-to-date houden. Maar: denk ook aan de toekomst. Stel jezelf dus meteen de vraag:
4. Hoe ga je om met verwachte groei van content?
Als je van plan bent om te gaan groeien, is een systeem dat met je meegroeit wel vereist. Dit scheelt uiteindelijk ook in de kosten: groei is meegenomen in de capaciteit.
Een voorbeeld om het te verduidelijken: je organisatie is van plan om zijn werkzaamheden uit te breiden, en je wilt daarvoor een apart onderdeel op je site maken. De site moet dan ruimte bieden voor groei. Hoe meer content je hebt, hoe meer je aan grotere CMS’en moet gaan denken, zoals Typo3, Sharepoint of GX.
5. Via welke devices bekijken bezoekers jouw site?
Vraag je ook af via welke apparaten je bezoekers op de site komen. Zitten ze nog vaak thuis achter de computer, of kijken ze snel even op hun mobiele telefoon of tablet? Als dat laatste het geval is, houd er dan rekening mee dat je een CMS kiest dat responsive design ondersteunt.
6. Wie beheert de content in het CMS?
De volgende vraag die je jezelf stelt: wie gaat de content beheren? Vaak zullen dit webredacteuren zijn. Hoe meer mensen in het CMS gaan werken, hoe praktischer het is om een systeem aan te schaffen dat intuïtief werkt. Een intuïtief CMS is een CMS dat je eigenlijk meteen kunt gebruiken, zonder de gebruiksaanwijzing te lezen of een uitgebreide training te hoeven doen, omdat alle functionaliteiten voor zich spreken. WordPress is een voorbeeld van een intuïtief systeem. Sommige systemen hebben echter een behoorlijke gebruiksaanwijzing. Voorbeeld? Als je een intuïtief systeem aanschaft, heb je minder tijd nodig om de mensen op te leiden die ermee aan de slag gaan.
Daarnaast wil je misschien wel een workflow instellen om je contentstromen te beheren. Of rechten toekennen aan de verschillende mensen die met het systeem werken. Sommige gebruikers krijgen dan bijvoorbeeld wel het recht om content aan te passen, maar niet om content te publiceren. Of hebben alleen toegang tot bepaalde delen van de site. Als je op deze manier je content wilt beheren, past een CMS bij je dat deze mogelijkheden ondersteunt, zoals Drupal, Joomla of Typo3.
7. Wie onderhoudt de techniek van het CMS?
Het technisch onderhoud van een CMS is niet altijd centraal geregeld. Bij opensource-systemen als WordPress, Drupal of Typo3 zijn er zelfs ontwikkelaars van over de hele wereld, die in een community samenwerken. Terwijl er ook CMS systemen zijn ontwikkeld door bedrijven die ook het onderhoud en de ontwikkeling voor hun rekening nemen. En waar je met vragen en klachten bij een contactpersoon terechtkunt.
8. Welke systeemeisen heeft het CMS?
Je moet ook op een andere manier rekening houden met de techniek: elk CMS heeft namelijk weer zijn eigen systeemeisen. Het ene heeft bijvoorbeeld meer geheugen nodig, of een hogere processorsnelheid. Ook de eventuele plugins die je aan het CMS wilt hangen, hebben hun eigen systeemeisen. Wat de systeemeisen voor elk systeem zijn, vind je op onze website. Als deze systeemeisen erg afwijken van het systeem dat binnen je organisatie bestaat, moet je misschien je systeem aanpassen. En dat kost geld.
9. Wat is het kostenplaatje?
Als het goed is, heb je na het beantwoorden van de vorige vragen een lijstje met de eisen en wensen voor je CMS. Pas als je dat lijstje hebt, zou je eigenlijk de prijs moeten laten meewegen. Want dan kun je goed overzien wat de gevolgen zijn van het verkiezen van het ene CMS boven het andere. Houd je lijstje tegen de verschillende CMS’en aan en kijk welke er dan naar boven komen drijven.
Let wel op als je de prijs gaat inschatten: denk niet alleen aan de kosten van het CMS zelf. Drupal is aanzienlijk duurder dan WordPress, maar eventuele plugins en aanpassingen voor WordPress kunnen ook nog geld kosten. En, zoals gezegd, er is voor een ingewikkeld systeem misschien wel een training nodig die geld kost. Kijk dus of je ‘er al bent’ met de aanschaf van het CMS voordat je een definitieve keuze maakt.
Zie je nu na het lezen van dit blog door de bomen het bos niet meer? Geen nood. Wij helpen je graag om je wensen en eisen inzichtelijk te maken zodat jij de juiste keuze maakt voor jouw CMS systeem. Bel of mail ons!
Ons werk
Waar we trots op zijn:
Kips
Chicken Tonight
Pon Logistics
CMS Keuze
Product FAQ’s Toevoegen
Product faq’s zijn een onmisbare tool voor bedrijven die hun online aanwezigheid willen optimaliseren. Ze bieden directe antwoorden, verbeteren SEOprestaties en versterken de klantrelatie. Door veelgestelde vragen strategisch in te zetten en van technische voordelen te profiteren, kun je de concurrentie een stap voorblijven. Het is essentieel om faq’s actueel, relevant en makkelijk toegankelijk te houden. Zo creëer je niet alleen een betere klantenervaring, maar bouw je ook aan een duurzame online strategie.
Verkoop van Abonnementsdiensten
Abonnementsdiensten bieden mkbbedrijven een unieke kans om hun online aanwezigheid te optimaliseren en hun concurrentiepositie te versterken. Door te focussen op klantloyaliteit, automatisering en strategische contentmarketing kunnen bedrijven niet alleen hun inkomstenstromen stabiliseren maar ook hun positie in een dynamische markt verbeteren. Het is cruciaal om continu te innoveren en aan te passen aan de behoeften van de klant om te slagen in dit steeds veranderende landschap.
Integratie met Sociale Bewijsplugins
Sociale bewijsplugins zijn onmisbaar voor bedrijven die hun online kracht willen verbeteren. Ze maken gebruik van bestaande klantbeoordelingen om nieuw vertrouwen te winnen. Door hun eenvoudige integratie en rijke technische voordelen zijn ze toegankelijk en effectief. Ze versterken je geloofwaardigheid, verbeteren je concurrentiepositie en openen de deur naar internationale mogelijkheden. In een competitieve digitale markt zijn ze als een waardevolle handreiking naar de consument.
Rana Güney
Tel: +31 (0)53 750 30 30
E-mail: support@montix.nl