13-11-20

Google Ads

Display: Effectief met banners

Hoe kun je Google Display banners zo effectief mogelijk inzetten

Een belangrijk onderdeel van Google Ads is adverteren in het Display Netwerk van Google. Deze banners helpen bedrijven met het vergroten van hun naamsbekendheid en het extra overtuigen om een aankoop te doen. De banners hoeven ook niet per se actief te zoeken naar jouw producten of services, je kunt makkelijk targeten op andere doelgroepen.

De grote vraag is nu: haalt jouw bedrijf het meeste uit deze Display banners? In dit artikel bespreken we de beste Display strategie die je toe kunt passen op jouw Google Ads. Zo haal je met jouw bedrijf het meeste uit het Display Netwerk.

Statische of responsieve banner?
In Google Ads zijn er meerdere mogelijkheden die je toe kunt passen op jouw banners. De eerst hoofdvraag die je tegenkomt is: wat voor soort banner moet ik gebruiken?

HTML-5 banners

Een statische HTML-5 banner: een bewegende banner die op maat ontworpen moet worden in 21 formaten.

Deze banner is ongeveer 30 seconden lang en kan geheel naar wens worden gemaakt. Een bewegende ‘koop nu’ knop, draaiend product, of animatie. Jouw banner kan helemaal naar wens.

Het nadeel van een HTML-5 banner is dat hij statisch is. Het is altijd hetzelfde design in de vaste 21 formaten. Dit is dus niet optimaal voor de gebruiker of apparaat.

Responsieve banners

Een responsieve banner: een banner (foto’s of video) die zich aanpast op het ideale formaat voor de zoeker.

Een responsieve banner is een display banner die zich omvormt naar het ideale formaat van de zoeker. Hiermee zijn tienduizenden formaten banners mogelijk. De responsieve banner kun je makkelijk maken in Google Ads door foto’s en/of video’s up te loaden. Verder maak je zelf de koppen en beschrijvingen en Google doet de rest.

Een klein nadeel van deze banners is dat ze visueel soms niet de mooiste banners zijn. Google adwords is dit echter continu aan het optimaliseren. Er zijn nu mooie indelingen mogelijk.

Remarketing banners gebruiken

Als je gebruik wilt maken van Display banners adviseren wij om een extra set te gebruiken voor remarketing. Door banners in te stellen op basis van remarketing zullen jouw banners alle bezoekers van jouw website achtervolgen. Dit werkt uitstekend als een herinnering of extra duwtje om een aankoop te doen.

Check-up

Laat je WooCommerce installatie controleren:

  • Is de opbouw zoals die hoort te zijn?
  • Is alles up-to-date?
  • Is het thema goed geïmplementeerd?
  • Is de site snel genoeg?
  • Is de backup goed geregeld?
  • Is de shop SEO-technisch goed ingericht?

Doelgroepen instellen

Naast remarketing kun je de banners ook focussen op interessante doelgroepen. Verkoop je fotocamera’s? Dan is het namelijk mogelijk om ‘fotografie fanaten’ te targeten. Mensen die online interesse vertonen in fotografie zullen dan jouw banners te zien krijgen. Alleen interesse tonen is hierbij genoeg. Ze hoeven niet actief op zoek te zijn naar camera’s. Ideaal om jouw bedrijf aan verschillende doelgroepen te vertonen.

Banners op URL’s gebruiken

Zie je in jouw resultaten dat je veel reactie krijgt met je banner op een bepaalde website? Dan kun je deze specifiek targeten. Maak een aparte advertentiegroep die jouw banners alleen vertoont op die specifieke URL. Dit kun je vervolgens duidelijk monitoren en ook de biedingen op aanpassen.

URL’s uitsluiten

Google Ads banners worden duizenden keren op verschillende websites en apps vertoont. Sommige van deze platformen zijn echter niet zo interessant als anderen. Vergeet daarom niet om een lijst van URL’s uit te sluiten. Dan bespaar je het budget voor de websites en apps waar je wel op vertoont wilt worden.

Houd rekening met resultaat

Soms behaal je met banners niet zo’n heel hoog resultaat. Je wordt immers vertoont wanneer mensen iets anders aan het doen zijn. Houd echter rekening met het mogelijk effect. Misschien doen ze niet direct een aankoop maar is jouw bedrijfsnaam wel bekender geworden bij deze potentiële klant. Dit kan zorgen voor latere aankopen. Aangezien banners slechts €0,10 kosten per klik is het een goedkope manier van reclame. Hier zijn de kosten dus niet zo hoog.

Google Ads hulp nodig?

Bij Montix snappen we dat het instellen en bijhouden van Google Ads erg intensief is. Vele bedrijven besteden liever hun tijd aan andere dingen. Vandaar dat wij onze hulp aanbieden als Google Ads specialist. Wij nemen jouw Google Ads zorgen uit handen en stellen jouw campagnes optimaal in.

Neem contact op met onze specialist en haal het maximale uit Google AdWords!

Wat kunnen we nog toevoegen aan dit artikel?

Blog formulier

Contact informatie

Montix, Internetbureau
Rigtersbleek Aalten 4 – 108
7521 RB Enschede

Voor vragen, vrijblijvende offertes en advies:
E-mail: support@montix.nl
Tel: +31 (0)53 750 30 30

foto nora montix 2023

Marko van den Berg