09-03-22

Wat is foute linkbuilding en hoe maak je deze gezond?

Linkbuilding is al jaren een onderwerp waar veel meningen over circuleren. Daaraan zijn vele strategieën gekoppeld. Linkfarms komen nog steeds veel voor: afhankelijk van je leverancier daardoor ook.

Wat is linkbuilding?

Met Linkbuilding worden meestal de externe linken naar jouw website bedoeld. Naast externe heb je uiteraard ook interne linkbuilding. Deze heb je volledig zelf onder controle en zou daardoor goed gecontroleerd voor een goede structuur, herkenbaarheid en toegankelijkheid van je website moeten zorgen.

Een externe link kan heel eenvoudig een link op een willekeurige pagina van een andere website zijn naar die van jou.

Goede externe linken

Een link van een website die wat onderwerp betreft mooi aansluit op die van jou. Als dat dan ook nog van een specifieke pagina komt, met een specifieke tekst die direct doorverwijst naar aansluitende tekst op een specifieke pagina op jouw website, dan ben je goed bezig. Heel goed zelfs.

Andersom: een willekeurige link naar je home-pagina heeft niet zo heel veel zin.

Foute linkbuilding is snel geregeld en kost weinig in zowel euro’s als inspanning.

Er zijn diverse tools die al dan niet gratis voor een heleboel links kunnen zorgen via diverse websites. Je kunt zelf ook op diverse websites linken aanvragen. Of je vraagt om een uitwisseling van linken, een ruil. Vaak krijg je al voorstellen om dit middels advertorials te regelen.

Snel gedaan dus tegen lage kosten.

Goede linkbuilding kost tijd, moeite en eventueel flink budget.

Alles wat hierboven staat, maar dan op de juiste wijze uitgevoerd:

  • op website van goede relevantie een link regelen
  • op websites van hoge relevantie een link regelen
  • op deze websites relevante content over jouw product of dienst laten plaatsen, liefst vaker
  • op populaire websites door zelf artikelen te schrijven een aanwezigheid en daarmee link verkrijgen

Ga je voor de lange termijn dan ga je voor de weg met de meeste weerstand. Dan blijf je je eigen content en reden van bestaan ondersteunen ook in je linkbuilding. Dat levert uiteindelijk echt enthousiasme op!

Het risico van lage waarde linkbuilding?

Je komt in de linkfarm van je leverancier terecht en kunt daardoor minder makkelijk van leverancier wisselen. Heel veel linken van lage waarde kunnen immers opgeteld voor enige linkwaarde zorgen.

Hoe dan ook kan er een moment komen waarop Google deze lage linkwaardes tot 0 terugbrengt en eventueel zelfs negatief gaat waarderen. Puur omdat het onvoldoende bij je website past.

Advies: Houd het puur. Dan heb je meer profijt en ontvang je meer enthousiasme in return!

Wat kunnen we nog toevoegen aan dit artikel?

Blog formulier

Contact informatie

Montix, Internetbureau
Rigtersbleek Aalten 4 – 108
7521 RB Enschede

Voor vragen, vrijblijvende offertes en advies:
E-mail: support@montix.nl
Tel: +31 (0)53 750 30 30

foto nora montix 2023

Marko van den Berg

WAS KÖNNEN WIR NOCH ZU DIESEM ARTIKEL HINZUFÜGEN?

Blog formulier DE

Kontaktinformationen

Montix, Internetbureau
Rigtersbleek Aalten 4 – 108
7521 RB Enschede

Für Fragen, unverbindliche Angebote und Beratung:
E-mail: support@montix.nl
Tel: +31 (0)53 750 30 30

foto nora montix 2023

Marko van den Berg